Spelgegevens
Naam spel | Knarr |
Spelbedenker | Thomas Dupont |
Vormgeving | Carrion Antoine |
Uitgever | Bombyx |
Jaar van uitgave | 2023 |
2-4 | 8+ |
26 | 30 minuten |
Draften, Set collectie, Race | Spelregels |
2024 Geek Media Awards Game of the Year for Beginners Winner 2023 Meeples Choice Award Nominee 2023 Golden Geek Light Game of the Year Nominee |
Inleiding
In Knarr neem je de rol van Vikingkapitein aan. Je zet je schip – een knarr – in om handelsroutes te openen, waardevolle goederen te verzamelen en vikings te ronselen. Het doel: je invloed uitbreiden en rijk worden.
De eerste indruk
De doos is stevig en de kaarten zitten verpakt in doosjes die weer in de doos zitten. Ik vind wel dat de doosjes wat krap zijn; de kaarten zitten er behoorlijk strak in. Grafisch ziet het er mooi uit. Wat mij betreft hadden de spelerskleuren wel wat opvallender gemogen.
De voorbereiding
Elke speler ontvangt een persoonlijk speelbordje dat hun vloot vertegenwoordigt, samen met een startbemanning die bestaat uit twee vikings van een verschillende kleur. Ook krijgt elke speler drie handkaarten met vikings die hij kan ronselen.
In de basisopzet begint elke speler met één armband en één helm.
In het midden van de tafel ligt een speelbord waarop de reputatie en de overwinningspunten van elke speler worden bijgehouden.
Vijf vikingkaarten liggen open onder het bord, en boven het bord komen twee rijen van drie schepen open te liggen. De onderste rij schepen bestaat uit handelsschepen en de bovenste rij uit schepen die veel invloed uitoefenen.
Spelverloop
Het spel wordt in beurten gespeeld, waarbij elke speler per beurt één actie uitvoert. De beurt begint eerst met het verzetten van je marker op het scorespoor als je genoeg reputatie daarvoor hebt. Daarna kies je één van de volgende acties:
1. Recruteren
Je speelt een vikingkaart uit je hand en legt die op tafel bij je bemanning. Heb je een viking in dezelfde kleur als eentje die al op tafel ligt, dan leg je die daar bovenop. Daarna verzamel je de goederen en de reputatie van alle kaarten in die kleur. Je kunt helmen, armbanden, reputatie en overwinningspunten verdienen. Daarna pak je de viking die onder het bord onder dezelfde kleur ligt als de viking die je net gespeeld hebt. Die neem je op hand. Mocht die kaart je niet bevallen, dan lever je een helm in, en mag je een viking naar keuze nemen. De vikingkaarten onder het speelbordje worden weer aangevuld tot vijf.
2. Verkennen
Je gaat verkennen en je stuurt vikings uit je bemanning er op uit met een nieuwe boot. Mis je een viking in de goede kleur om de boot te bemannen, dan mag je een helm inleveren en mag je een viking in een andere kleur op pad sturen. Deze vikings worden afgelegd en je neemt eventuele eenmalige winsten van dat nieuwe schip. Het nieuwe schip wordt daarna boven je laatste schip gelegd. Vóór of na je actie mag je handelen. Voor elke armband die je inlevert mag je een een extra kolom goederen, overwinningspunten en/of reputatie voor je vloot vergaren, beginnend bij de meest linkse kolom op je schepen.
Het spel eindigt wanneer een speler 40 overwinningspunten heeft behaald. De ronde wordt afgespeeld, en de speler met de meeste overwinningspunten is de winnaar.
In de gevorderde versie kun je artefacten toevoegen, die voor extra beloningen kunnen zorgen.
Tips en opmerkingen
Er zijn meerdere tactieken waarmee je een overwinning kunt behalen. Experimenteer er lekker op los.
Oordeel recensent
Het spel speelt vlot weg en duurt niet al te lang, met een speeltijd van 30 minuten. Een ‘filler’-game met pit.
Wat ik zo leuk vind aan Knarr is, dat er behoorlijk wat verschillende tactieken zijn om tot een overwinning te komen.
Foto’s: Léan