Dice Kingdoms of Valeria

Spelgegevens

Naam spelDice Kingdoms of Valeria
SpelbedenkerLevi Mote
VormgevingMihajlo Dimitrievski
UitgeverDaily Magic Games
Jaar van uitgave2022
aantal spelers 1-4leeftijd 8+
prijs 35tijdsduur 30-45 minuten
soort spel Dobbelspel, Roll & Write, spelregels Spelregels Engels

Inleiding

Daily Magic Games is de uitgever van een reeks spellen in de “wereld van Valeria”. Het zijn allemaal spellen met min of meer dezelfde sfeer, maar wel degelijk verschillende spellen. De Valeria reeks wordt behoorlijk verschillend beoordeeld, waarbij een regelmatig gehoorde kritiek het gebrek aan originaliteit is. Daily Magic Games kijkt goed naar andere uitgevers en hergebruikt beproefde spelconcepten. Soms met succes, soms met iets minder succes. Eens kijken wat ze met deze roll-and-write gedaan hebben.

De eerste indruk

De Valeria spellen worden geïllustreerd door Mihajlo Dimitrievski. Ook bekend van o.a. de “west-kingdom” serie. Je moet er van houden, ik vind de stijl leuk, dus mij spreekt het aan. In de doos vinden we: 2 blokken met spelersbladen (2 bladen per speler), 6 dobbelstenen (2 zwart, 1 groen, 1 geel, 1 rood en 1 blauw), 28 (opdracht)kaarten en tot slot natuurlijk de regels. Alles ziet er verder netjes verzorgd uit.

De voorbereiding

Het is een roll-and-write spel, dus set-up is behoorlijk eenvoudig. Dobbelstenen pakken, iedere speler twee spelersbladen geven en een pen. Daarnaast de kaarten schudden en er zes open leggen als markt. Go….

Spelverloop

Bij Dice Kingdom of Valeria krijgt iedere speler twee velletjes papier, wat ook meteen de scorebladen zijn. Om eerlijk te zijn staat er best veel informatie op deze twee blaadjes van 20 bij 20 cm. Het totaal is een weergave van een landschap met verschillende score paden. Als je wat beter kijkt, herken je wat structuur en zie je dat de bladen in totaal zes verschillende gebieden hebben. Daarvan horen er drie bij de respectievelijk gele, groene en rode dobbelsteen. Het spel wordt gespeeld in verschillende ronden, waarbij bij elke ronde drie fasen worden doorlopen:

1. Dobbelstenen werpen:

De actieve speler gooit alle zes de dobbelstenen.

2. Oogst fase:

** LET OP: Ik kan me voorstellen dat het volgende deel misschien wat complex klinkt, maar het is vooral om aan te geven dat Dice Kingdoms of Valeria in essentie gaat over het maken van combo’s **
a. Tijdens deze fase gebruiken alle spelers beide zwarte dobbelstenen. Met deze dobbelstenen gaan je naar het gele spoor en dan bepaal je hoeveel helpers je krijgt. Dit doe je door naar iedere zware dobbelsteen afzonderlijk te kijken en door naar de som van de twee dobbelstenen te kijken. Per combinatie kun je tussen de 0 en 2 helpers krijgen. Maximaal zal je dus tussen de 0 en 6 (2×3) helpers hebben.
b. Deze helpers kruis je vervolgens weer op een ander spoor af. Dit afkruisen doe je eigenlijk om 2 redenen. Enerzijds is het is de timer voor het einde van het spel en anderzijds kun je, door helpers af te kruisen, extra combo’s vrijspelen en op die manier een ‘clever’-achtige opeenvolging van combo’s maken.

3. Actie fase:

De actie wordt alleen gedaan door de actieve speler. Hierbij mag hij/zij een keuze maken tussen de gele, rode of groene dobbelsteen. Ieder van deze dobbelstenen verwijst naar een ander spoor op het scoreblad waar je vervolgens wederom symbolen mag afkruisen. De blauwe dobbelsteen wordt alleen gebruikt wanneer je de waarde van een van de actiedobbelstenen wil aanpassen (de waarde van de blauwe dobbelsteen mag je er dan bij optellen). Na afloop van een ronde wordt gekeken hoeveel gild-sporen afgekruist zijn. Wanneer drie van de vier zijn afgekruist, stopt het spel. Anders is de volgende speler aan de beurt om alle dobbelstenen te werpen.

Tips en opmerkingen

Het moge duidelijk zijn dat je tijdens een spelletje Dice Kingdoms of Valeria veel aan het afkruisen bent. Het staat bol van de combo’s en dit soort kettingreacties creëren moet je leuk vinden. Zo niet…. Laat dit spel dan links liggen!

Belangrijkste tip is dat je vooral in het begin je moet focussen op het vullen van het gele spoor. Die zorgt er namelijk voor dat je helpers krijgt. Het verschil tussen 0 helpers of 3 is gigantisch. Maar let op! Er zit hier een kantelpunt. Wanneer je namelijk voor de volle score gaat (maximaal 6 helpers), gaat het spel een stuk sneller, want zoals aangegeven het is ook een timer voor het spel. Kortom, overdrijf niet.
Vergeet verder de actiekaarten niet. Die kunnen twee zaken opleveren. Directe combos of einde spel punten. Beide kunnen zeer interessant zijn.

Oordeel recensent

Het is moeilijk om het gevoel van de combo’s over te brengen in een review. Maar tjonge wat is dit een leuke combo-regen. Wanneer je van dit soort spellen houdt (denk aan de clever-reeks) dan zou ik zeker eens kijken of je dit spel kunt uitproberen. Het is veel minder abstract (geen getallen), maar zeker zo leuk.

Foto’s: Hugo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.