Codenames

Codenames

Spelgegevens

Naam spel Codenames
Spelbedenker Vlaada Chvatil
Vormgeving Tomas Kucerovsky
Uitgever Czech Games Editions
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 2+ leeftijd 14 tijdsduur 15 minuten
prijs 20 soort spel Deductie, Party Game

Inleiding

Bij Codenames speel je in twee teams en probeer je via hints en daarbij behorende woorden je geheime code te maken. Het team dat dat als eerste doet wint.

De eerste indruk

Het is een klein doosje, maar zelfs deze is eigenlijk nog te groot voor het hele spel. Al het materiaal is van stevig materiaal gemaakt. Waar mogelijk zijn de kaartjes dubbelzijdig gedrukt, dus is er nog meer variatie mogelijk. Spelregels zijn kort maar erg duidelijk. Eigenlijk alles wat een party game moet hebben dus.

De voorbereiding

Codenames_playDe groep spelers wordt in twee teams verdeeld en elke team duidt één persoon aan die de hints gaat doorgeven. De rest van het team probeert deze te raden.
In het midden van de tafel komen vijfentwintig kaarten open te liggen in een rooster van vijf bij vijf. De spelers van beide teams zitten aan de ene kant van de tafel en beide captains, zij die de hint gaan geven, aan de ander kant. Bij de captains komt voor hen samen één opdrachtkaart te staan, op een houdertje, zodat de andere spelers deze niet zien. Op de opdracht staat een raster van vijf bij vijf. Acht of negen zijn rood gekleurd, acht of negen blauw, zeven wit en één zwart. Het team van wie de kleur negen keer voor komt, ook te herkennen aan de zijkant van de opdracht, mag beginnen.

Spelverloop

De captains geven om de beurt een hint waarna de eigen teamleden de bijbehorende woorden mogen raden.

Geven van hints

Voor het geven van de hints zijn de captains beperkt in mogelijkheden. Ze mogen slechts één woord zeggen en één getal. Het woord dat ze gebruiken mag niet in het raster voorkomen en moet zo goed mogelijk een of meerdere woorden in het raster omschrijven. Het getal dat ze doorgeven duidt aan op hoeveel woorden uit het raster de hint van toepassing is.

Raden van de woorden

Zelf gemaakt XL-versie.
Zelf gemaakt XL-versie.
Het team mag nu overleggen en moet dan één en mogen meerdere woorden aanduiden. Ze doen dit door de kaarten aan te duiden. Na elk woord moet de captain aangeven of dit een deel van hun code was of niet. Er zijn vier mogelijkheden:
* Het woord behoort tot de eigen code. Er wordt dan een kaart van het eigen team opgelegd. Hierna mogen ze een volgend woord aanduiden, of stoppen.
* Het woord behoort tot het andere team. Er wordt dan een kaart van het andere team opgelegd en de beurt is voorbij, er mogen geen andere woorden meer worden aangeduid.
* Het is een neutraal woord. Er wordt een neutrale kaart opgelegd en eindigt de beurt.
* Het is het zwarte woord, staat op elke opdracht één. Dan is het spel direct voorbij en wint het andere team.

Als de volledige code van een team nog niet volledig zichtbaar is, mag het andere team weer een woord raden aan de hand van een nieuwe hint van hun captain. Dit gaat net zolang door tot de code van een team volledig zichtbaar is, zij winnen dan.

Tips en opmerkingen

Let ook altijd goed op wat de hints van het andere team zijn. Als jij die hints snapt, weet jij ook welke woorden niet voor jullie team zijn.

Oordeel recensent

Dit spel is weer een mooi party-game, ideaal om mee te mee te nemen op een vrienden- of familieweekend, maar ook de veel spelers zullen hier veel plezier aan beleven. Het halen van punten is bij dit spel vaak van ondergeschikt belang. Je zit gezellig rond dit spel en gaat op zoek naar de geheime code.
Qua spelmateriaal en inhoud is er niets op aan te merken, alles is van degelijke kwaliteit. Doordat de woord-kaartjes dubbelzijdig gedrukt zijn en er telkens maar 25 op tafel liggen, zijn er oneindig veel combinaties mogelijk. Mocht dit toch niet genoeg zijn, maak je gewoon zelf wat woord-kaartjes.

Dit spel werd ons geschonken door Czech Games Edition
Dit spel werd ons geschonken door Czech Games Edition

Auteur: Pieter

Secretaris Roll The Dice