Dominion: Prosperity Review

dominion-prosperity-boxRecentelijk is er een nieuwe uitbreiding uitgekomen voor het kaartspel Dominion, genaamd Prosperity. Zoals de naam al doet vermoeden heb je in deze uitbreiding vaak een stuk meer geld op hand dan in de vorige sets. Dit wordt al duidelijk als je de kaarten klaar legt. De nieuwe treasure- en victorykaart kosten respectievelijk 9 en 11 en een set kingdomkaarten met vier kaarten van 7 is geen uitzondering. Ook tijdens het spel is dit merkbaar: voorheen was 8 geld nog het doel om te halen, maar nu ben je pas blij als je 11 of meer hebt. Ik heb het spel inmiddels een keer of 7 gespeeld en hier zijn een paar van de deckstrategieën die ik tot nu gespeeld heb of gespeeld heb zien worden:

Mint
Mint dupliceert geldkaarten, maar als je hem koopt moet je al het geld wat je in play hebt trashen. Dit is een uitstekende manier om van je koper af te komen en continue de kwaliteit van je geld te verbeteren. Zodra je wat goud in je deck hebt kun je namelijk weer een mint kopen om van je zilver af te komen. Deze strategie werkt het best als er nog andere trash-kaarten zijn, aangezien je anders regelmatig met een hand vol estates zit.

Royal Seal/Big Money
Wanneer je een gekochte kaart bovenop je deck mag leggen wordt de nieuwe geldkaart, Platinum, nog aantrekkelijker, aangezien je dan de volgende beurt gegarandeerd 5 geld op hand hebt. Met een paar Royal Seals in je deck kan je dit vaak meerdere beurten herhalen. Deze strategie werkt minder goed als er veel Rabbles gespeeld worden, aangezien deze de kaarten van de bovenkant van je deck weer verwijderen.

Grand Market/King’s Court
De Grand Market op zich al een heel aardige kaart. 1 kaart, 1 actie, 1 buy en 2 geld is niet verkeerd. In combinatie met de King’s Court, waarmee je een kaart drie keer kan spelen, wordt hij echter wel heel interessant: 3 kaarten, 3 acties, 3 buys en 6 geld. Werkt het best als je snel van je koper af kan komen, door bijvoorbeeld een Mint of een Forge.

Goons
Met een extra victory point per kaart worden extra buys een stuk interessanter. Zelfs met maar een andere +buy kaart op hand heb je al drie aankopen per beurt en dat is toch weer drie punten. Aangezien de meeste van deze extra aankopen koper zullen zijn werkt deze kaart goed samen met de Counting House (zie onder). Dat door Goons de tegenstander naar drie kaarten moeten discarden is alleen maar mooi meegenomen.

Bank
Het plan is simpel: koop Banks en dump de rest van de kaarten in je deck. Drie Banks en een willekeurige geldkaart op hand is namelijk een Colony. Big Money in de zuiverste vorm.

Expand
Waarom moeilijk doen over geld om een Colony te kopen als je er ook in stapjes naar kunt upgraden? Een paar Expands in een deck, liefst met wat +actie kaarten, maken in no-time van een Estate een Colony.

counting_house_thumbCounting House
Waar de meeste decks het liefst alle koper uit hun deck verwijderen wil een Counting House deck er juist zoveel mogelijk van hebben. Zodra de discardstapel wat gegroeid is is dit namelijk bijna gegarandeerd een Colony. Werkt het best als er +buy kaarten zijn.

Oordeel
Tot nu toe vind ik dit een erg leuke uitbreiding. Het speelt lekker makkelijk weg (je hebt niet zoals in Seaside het gedoe van het bijhouden wanneer een oranje kaart wel of niet is gebruikt), er zijn geen kaarten die volledige strategieën onmogelijk maken (zoals Pirate Ship) en je hoeft geen rekening te houden met meerde betaalmiddelen zoals in Alchemy. Het is gewoon lekker simpel racen om te zien wie de meeste Colonies op kan kopen. Een aanrader voor alle Dominion fans.