Een paar weken geleden werd bij Gameforce een demo gegeven van het spel Castle Garden, een variant op het aloude schaakspel.
Regels
Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is, ziet het bord er nogal anders uit dan het traditionele schaakbord. In het midden van het bord (de groene tegels) bevinden zich de tuinen. Naast de tuinen liggen aan weerszijden van het bord de twee kastelen en de kerkers (tegels met tralies). Alle stukken beginnen in de kastelen. Wanneer een stuk gelsagen wordt, gaat het naar de kerkers, tenzij de kerkers al vol zijn. In dat geval wordt het stuk definitief verwijderd. Doel van het spel is om de gevangen koningin, die zich in het kasteel van de tegenstander bevindt, te bevrijden en terug te brengen naar het eigen kasteel. Let op: als bij de bevrijdingspoging de koningin geslagen wordt, wint de tegenstander alsnog.
Behalve het bord zijn ook de stukken anders dan bij schaken:
- Koning, beweegt als een schaak-koningin. Wanneer de koning wordt geslagen is niet zoals bij schaken het spel voorbij, maar komt de koning in de gevangenis. De koning kan als enige de koningin bevrijden.
- Koningin, beweegt als een schaak-koning. Kan pas gebruikt worden op het moment dat ze bevrijd is.
- Prinsen, bewegen als schaak-torens.
- Prinsessen, bewegen als schaak-lopers, maar mogen tevens een vak horizontaal of verticaal lopen (niet slaan).
- Paarden, kunnen lopen naar elk vak op maximaal 3 afstand maar mogen alleen stukken slaan die op exact drie vakken afstand in een orthogonale of diagonale lijn liggen. Paarden zijn de enige stukken dievanuit de tuinen een stuk in het kasteel mogen slaan of vice versa (normaal gesproken mag een stuk alleen geslagen worden als het aanvallende stuk in dezelfde zone staat).
- Dwergen, mogen een of twee vakken diagonaal vooruit lopen en slaan en twee stappen vooruit of een stap achteruit lopen. Dwergen kunnen gevangen speelstukken (behalve de koning) bevrijden door op het vak van de corresponderende kleur in het kasteel van de tegenstander te gaan staan.
- Spion, kan twee vakken zijwaarts of vooruit slaan en een stap achteruit lopen. De spion is het enige stuk dat een gevangen koning kan bevrijden (de spion kan net als de dwerg ook gewone stukken bevrijden).
- Wachttoren, beweegt als een schaak-koninging. Kan zelf geen stukken slaan, maar stukken die op de wachttoren staan kunnen niet geslagen worden.
- Tovenaar, beweegt als een schaak-koningin, maar mag voor of na het bewegen een extra vak in willekeurige richting zetten. De tovenaar slaat stukken niet, maar verplaatst ze maximaal drie vakken in willekeurige richting. Dit mag alleen gedaan worden wanneer twee stukken tegelijkertijd bedreigd worden of een stuk bedreigd wordt dat niet weg kan bewegen.
Eerste indruk
Hoewel het spel zeker een interessante variant op schaken is zijn er drie punten die er waarschijnlijk voor zullen zorgen dat dit spel niet de klassieker gaat worden die schaken is:
De stukken lijken vrij veel op elkaar, waardoor zeker in de eerste paar spelletjes regelmatig naar de handleiding gerefereerd moet worden om te zien welk stuk wat is.
De bewegingspatronen van sommige stukken zijn ingewikkelder dan die bij schaken. Net als het uiterlijk van de stukken zal dit na een paar keer spelen waarschijnlijk weinig problemen meer geven.
Door de regel dat, behalve paarden, stukken in kastelen niet geslagen kunnen worden door stukken in de tuinen en andersom is het relatief makkelijk om met vijf van je twaalf stukken de toegang tot het kasteel volledig te blokkeren. Hierdoor wordt het voor de tegenstander zo goed als onmogelijk om zijn stukken of de koningin te bevrijden.
Aan de andere kant bieden de twee grootste wijzigingen (het moeten redden van de koningin en het kunnen bevrijden van stukken) een nieuwe kijk op het schaakspel die het zeker de moeite waard maken om een keer uit te proberen.
* Koningin, beweegt als een schaak-koning. Kan pas gebruikt worden op het moment dat ze bevrijd is.
* Prinsen, bewegen als schaak-torens.
* Prinsessen, bewegen als schaak-lopers, maar mogen tevens een vak horizontaal of verticaal lopen (niet slaan).
* Paarden, kunnen lopen naar elk vak op maximaal 3 afstand maar mogen alleen stukken slaan die op exact drie vakken afstand in een orthogonale of diagonale lijn liggen. Paarden zijn de enige stukken die vanuit de tuinen een stuk in het kasteel mogen slaan of vice versa (normaal gesproken mag een stuk alleen geslagen worden als het aanvallende stuk in dezelfde zone staat).
* Dwergen, mogen een of twee vakken diagonaal vooruit lopen en slaan en twee stappen vooruit of een stap achteruit lopen. Dwergen kunnen gevangen speelstukken (behalve de koning) bevrijden door op het vak van de corresponderende kleur in het kasteel van de tegenstander te gaan staan.
* Spion, kan twee vakken zijwaarts of vooruit slaan en een stap achteruit lopen. De spion is het enige stuk dat een gevangen koning kan bevrijden (de spion kan net als de dwerg ook gewone stukken bevrijden).
* Wachttoren, beweegt als een schaak-koninging. Kan zelf geen stukken slaan, maar stukken die op de wachttoren staan kunnen niet geslagen worden.
* Tovenaar, beweegt als een schaak-koningin, maar mag voor of na het bewegen een extra vak in willekeurige richting zetten. De tovenaar slaat stukken niet, maar verplaatst ze maximaal drie vakken in willekeurige richting. Dit mag alleen gedaan worden wanneer twee stukken tegelijkertijd bedreigd worden of een stuk bedreigd wordt dat niet weg kan bewegen.
Lijkt me een erg leuke variant op schaken,
wil ik wel eens spelen;)