Chaos in the Old World is een licht gevechtspel met miniaturen – van de producent Fantasy Flight Games – in de wereld van Warhammer. Het is niet nodig om verstand te hebben van Warhammer om het te kunnen waarderen. In dit spel strijden vier Chaos Krachten of goden om de macht over de Oude Wereld. Elke Kracht heeft zijn eigen vaardigheden en speelstijl en ook zijn eigen manier om te winnen.
Er zijn een aantal manieren om te winnen. Zo heeft elke god zijn eigen dreigingdraaischijf die door elke god op een andere manier doorgedraaid kan worden. De eerste god die op het einde van deze draaischijf komt heeft gewonnen. Een andere manier om te winnen is door gebieden op de kaart te domineren en daar zo punten voor te verdienen. De god die het eerste voorbij de vijftig punten gaat heeft gewonnen. De derde manier is door de meeste punten te hebben wanneer er vijf gebieden vernietigd zijn.
Een beurt bestaat uit zes fasen. In de eerste fase wordt een oude wereld kaart gespeeld. Deze kaarten bepalen het spelverloop en kunnen effecten bewerkstelligen die voor de spelers vaak negatief uitpakken, meestal gerepresenteerd door nieuwe fiches in de gebieden. Zo kunnen er bijvoorbeeld helden in het spel komen die de wezens van de spelers aanvallen. Dan trekken alle spelers twee kaarten van hun persoonlijke chaoskaartenstapel. Elke god heeft zijn eigen chaoskaarten met zijn eigen effecten die hij in de volgende fase kan gebruiken, de summon fase. Elke god heeft een aantal krachtpunten per ronde ter beschikking om acties mee uit te voeren in de summon fase. Zo kan hij een chaoskaart spelen voor de kosten die er op staan, of een wezen oproepen en op een gebied op de kaart plaatsen. Er zijn drie soorten wezens: de cultists, de warriors en de greater deamon met elk hun eigen summon kosten, aanvalswaarde en verdedigingswaarde.
Dan volgt de aanvalsfase. Deze is heel eenvoudig. Per gebied telt elke speler de aanvalswaardes op van zijn wezens. Dat is het aantal dobbelstenen waarmee hij gooit. Elke vier of meer doet één punt schade die dan over de tegenstanders verdeeld worden. Alle aanvallen gaan tegelijk en elke dobbelsteen waarmee zes gegooid wordt is raak en mag dan nog een keer gegooid worden. Hoe dit allemaal precies verloopt kan beïnvloed worden door de fiches op het bord, van de oude wereldkaarten en de chaoskaarten.
Dan wordt er gekeken wie welk gebied domineert. Dit wordt berekend aan de hand van de fiches die in het gebied liggen, samen met de gespeelde chaos kaarten en het aantal figuren van de speler. De speler die het gebied domineert ontvangt daar punten voor. Dan voor elke cultist die er in een gebied staat wordt er een corruptiefiche in dat gebied geplaatst. Met twaalf of meer coruptiefiches in een gebied is het vernietigd. Hiervoor wordt een vernietigingskaart getrokken en op dat gebied gelegd. Daarop staat hoe de punten voor de vernietiging verdeeld worden. Dit vernietigde gebied kan niet meer gedomineerd worden.
Tijdens deze fases kunnen er situaties optreden per god die er voor zorgen dat er een token op hun dreigingsdraaischijf gelegd wordt. Voor Khorne kreeg ik zo’n token voor elk gebied waar ik een vijand versloeg. De speler met de één of meer fiches mag zijn draaischijf een stap verhogen. De speler met de meeste fiches mag de draaischijf zelfs twee stappen verhogen. Bij elke stap van de draaischijf verschijnt er een effect dat dan uitgevoerd wordt. Voorbeelden zijn dat je een aantal overwinningspunten krijgt of dat je een upgrade mag aanschaffen waarmee je jouw wezens of god kunt verbeteren.
De spelregels zijn eenvoudig en duidelijk. Het vechten is buitengewoon simpel. Het lastige is dat elke god andere krachten heeft. Om te winnen moet je dus goed weten wat de andere goden kunnen doen om ze dan tegen te werken. Het is dan ook leuk dat elke god een totaal andere tactiek heeft. Het spelmateriaal is van goede kwaliteit, behalve dat de plastic miniaturen kwetsbare kleine onderdelen hebben die af kunnen breken. Wat dus ook gebeurde terwijl ik het speelde. Het gaat hier om het bovenste gedeelte van een staf. Maar de figuren zijn zeer gedetailleerd en voor elke god anders. Dit spel is leuk voor mensen die een licht vechtspel met miniaturen in een fantasy setting zoeken. Het is niet nodig om iets van Warhammer af te weten om er plezier aan te beleven. Zelfs als je niks met Warhammer te maken wilt hebben kan dit een leuk spel zijn.