Water = Water?

Water-tegel (999 Games)
Water-tegel (999 Games)

Een vreemde titel misschien? Het gaat deze week over water, en landschappen, op Catan-tegels. Mensen die Catan wel eens gespeeld hebben herkennen de standaard-tegels van 999 Games wel. En, zoals al eerder op deze site geschreven, 999 Games stopt nog steeds hetzelfde materiaal in haar dozen. Dus mensen die eenmaal Catan hebben leren spelen herkennen die materialen altijd, zolang 999 Games daar niets aan verandert. (Hoewel, ik heb onlangs gehoord dat men bij 999 ook op plastic over zou gaan stappen…)

Maar onze oosterburen hebben ondertussen wel het een en ander veranderd aan het uiterlijk van het spel. Het meest opvallende verschil in materiaal is natuurlijk het plastic materiaal. Maar daar wil ik deze keer niet over schrijven, mogelijk komt dat nog een andere keer. Nee, deze keer gaat het alleen over de tegels die het bord vormen.

De tegels die het meeste voorkomen (in een Nederlands spel) zijn de gewone watertegels. Deze liggen om het eiland heen, en bij diverse scenario’s (Zeevaarders bijvoorbeeld, of Das Buch) komen deze tegels ook tussen de eilanden in te liggen. Deze watertegels zijn niet egaal blauw, er zit een motief in. Ook in de andere versies van het spel (of uitbreiding) die ik heb, zijn de water-tegels niet egaal. Maar de verschillen zijn soms groot.

Zoals gezegd, de versie van 999 Games is nog steeds hetzelfde. Kosmos had in eerste instantie dezelfde tegels als wij in Nederland nog hebben, maar ondertussen heeft zij een ander motief op haar tegels. Van Mayfair Games heb ik twee versies van tegels: uit 2003 en uit 2007. Die twee versies verschillen sterk van elkaar. Van de oudere versie zijn ook de water-tegels nogal druk. Deze krijgen dus eigenlijk tijdens het spel (bijna) evenveel aandacht als de andere tegels. De nieuwere versie is een stuk rustiger, waardoor de landtegels de nadruk krijgen die ze verdienen. Zie hier de vier genoemde water-tegels:

Water-tegel (999 Games)
Water-tegel (999 Games)

Water-tegel (Kosmos)
Water-tegel (Kosmos)

Water-tegel (Mayfair Games; 2003)
Water-tegel (Mayfair Games; 2003)

Water-tegel (Mayfair Games; 2007)
Water-tegel (Mayfair Games; 2007)

De oude Mayfair-versie ontlokte iemand ooit de verzuchting dat kaartmakers voor spellen geen al te opvallende opmaak moesten kiezen voor die delen van de kaart die niet erg relevant zijn tijdens het spel. Zodat spelers vanzelf gaan letten op die delen van het bord waar juist wel iets gebeurt (of kan gebeuren). Bij de nieuwe Mayfair-versie is dat gelukkig weer een stuk beter.

Van al deze nieuwe tegels is de achterkant overigens hetzelfde als de voorkant van de water-tegels. Mocht je dus nog wat water nodig hebben voor een scenario, en je hebt nog een woestijntje over: gewoon omdraaien dat ding en het is geregeld.

Ook heb ik viermaal een aantal tegels naast elkaar gelegd voor een scan, om daarmee een klein (deel van een) eilandje te maken. Viermaal een scan van steeds dezelfde opstelling van de tegels. Alle standaard  landschappen zitten er elke keer in, met een water-tegel en een losse houthaven: Zo naast elkaar gezet zijn de overeenkomsten en de verschillen goed te zien.

Mini-eiland (999 Games)
Mini-eiland (999 Games)

Mini-eiland (Kosmos)
Mini-eiland (Kosmos)

Mini-eiland (Mayfair Games; 2003)
Mini-eiland (Mayfair Games; 2003)

Mini-eiland (Mayfair Games; 2007)
Mini-eiland (Mayfair Games; 2007)

Verder is het nog vermeldenswaard dat van de nieuwe Mayfair-editie alle land-tegels van elkaar verschillen. Alle akkers bijvoorbeeld lijken op elkaar, maar er zitten toch altijd verschillen tussen. Soms subtiel, soms iets minder, maar er is altijd een verschil. Kijk naar de volgende afbeelding:

Alle graan-tegels (Mayfair Games; 2007)
Alle graan-tegels (Mayfair Games; 2007)

Links

Eén gedachte over “Water = Water?”

Reacties zijn gesloten.