Trekking Trough History

Spelgegevens

Naam spelTrekking through history
SpelbedenkerCharlie Bink
VormgevingEric Hibbeler
UitgeverUnderdog Games
Uitgever NederlandWhite Goblin Games
Jaar van uitgave2022
aantal spelers 1-4leeftijd 10+
prijs 50tijdsduur 30-60 minuten
soort spel Set Collectiespelregels Spelregels Nederlands
gewonnen prijzen 2024 De Nederlandse Spellenprijs – Familie: genomineerd
gewonnen prijzen 2023 Mensa Select Winner
gewonnen prijzen 2022 Golden Geek Light Game of the Year Nominee

Inleiding

Reis mee door de geschiedenis en ervaar de grote historische momenten uit het verleden. Kan jij je aan het reisplan houden en de meeste gebeurtenissen bezoeken?

De eerste indruk

Het spel komt in een doos met mooie artwork en heeft prachtige spelcomponenten: een speelmat, plastic fiches en kristallen, een plastic componenten tray, plastic en houten speelfiguren, geschiedeniskaarten, een spelbord-klok en reisplannen.
De spelregels zijn overzichtelijk opgezet.

De voorbereiding

Leg de speelmat op tafel en leg de tray met spelonderdelen en de voorouderkaarten klaar. Schud de stapels geschiedeniskaarten voor dag 1, 2 en 3 afzonderlijk en draai 5 kaarten van de eerste dag open. Geef iedere speler 4 reisplannen, een kristaltank, 1 tijdskristal en een overzichtskaart.
Je bent klaar om te beginnen.

Spelverloop

Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te verzamelen met jouw reis in de tijd. Hierbij begin je het verst in het verleden en reis je langzaam terug naar de huidige tijd. Het is dus belangrijk dat alle geschiedeniskaarten in jouw reis chronologisch oplopend zijn. Als je geen oplopende kaart meer kan pakken, moet je een zogenoemde nieuwe ‘trek’ beginnen.
Tijdens het reizen ontvang je ervaringsfiches die je verzamelt op jouw reisplan en waarmee je punten kan scoren.
Na 3 dagen is de tijdreis voorbij en de speler met de meeste punten, wint het spel.

Als je aan de beurt bent, kies je 1 van de geschiedeniskaarten uit het aanbod en verplaats je je zakhorloge het aangegeven uren vooruit op de klok. Daarna leg je de bijbehorende beloningen op je reisplan, leg je de kaart in je trek en wordt de vertrekrij weer aangevuld.
De nieuwe beurt start altijd met de speler die het verst achterligt op de klok. Het kan dus voorkomen dat dezelfde speler meerdere keren achter elkaar aan de beurt is, afhankelijk van de uren die hij zijn zakhorloge vooruit moet zetten.

Als alle spelers op 12 uur staan, is de dag voorbij. De geschiedeniskaarten van dag 2 worden klaargelegd en opengedraaid, iedere speler kiest een nieuw reisplan en de volgende dag begint in de huidige volgorde.
De derde dag verloopt hetzelfde en daarna is het spel afgelopen. De speler met de meeste punten wint het spel.
Punten zijn te verdienen door het vervullen van opdrachten op de reisplannen, door alle verschillende treks (in het algemeen: hoe langer de trek, hoe meer punten) en door de overgebleven tijdkristallen.

Tips en opmerkingen

Tijdens het spel zijn veel punten te verdienen bij het vervullen van opdrachten op je reisplan, maar op het einde van het spel leveren de treks ook veel punten op. Zoek een balans tussen deze 2 scoringsmogelijkheden. Een trek van exact 7 kaarten levert 15 punten op. Langere treks leveren in verhouding minder punten op, dus het kan verstandig zijn om op 7 te stoppen en een nieuwe trek te starten.
Vergeet de voorouderkaarten niet. Deze leveren minder ervaringsfiches op dan een van de andere geschiedeniskaarten, maar kunnen soms heel handig zijn om je trek net wat langer te maken als er geen geschikte kaarten in het aanbod liggen.
Zet je tijdskristallen in om minder uren vooruit te gaan en zo nog een keer aan de beurt te zijn. Zo kan je veel kaarten verzamelen voordat de dag voorbij is of die éne kaart wegkapen voor de neus van je tegenstander.

Oordeel recensent

Dit is een vlot familiespel met een leuk mechanisme voor de beurtvolgorde. Net als bij het spel Patchwork is de speler die achteraan staat op het tijdsspoor, aan de beurt. Het kan dus een keuze zijn om kaarten te pakken die weinig tijd kosten, zodat je veel kaarten kan verzamelen. Of ga je juist voor kaarten die meer tijd kosten, maar ook veel ervaringsfiches opleveren? De tijdskristallen zorgen voor wat extra tactiek op dit gebied.

Verder zijn de componenten prachtig vormgegeven. In plaats van een kartonnen speelbord zit hier een mooi uitgevoerde neopreen speelmat bij. De ervaringsfiches en tijdskristallen zitten in een mooie plastic tray, waardoor het spel ook snel is opgezet.

Verder zit er een solovariant en een mini-uitbreiding in het spel.

Dus ik zou zeggen: Pak je zakhorloge en ga mee op deze 3-daagse reis door de geschiedenis!

Foto’s: BGG Stacy Tornio – (stornio)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.