Wanneer het uitgelegd wordt, beginnen je hersenen al te kraken. Hoe moet dit ooit goed gaan! Space Alert is een coöperatief bordspel waarbij je samen met de andere spelers moet proberen het ruimteschip heel te houden. Iedere speler bepaalt wat zijn bemanningslid moet gaan doen. Dit doe je door voor jouw bemanningslid per minuut aan te geven wat zijn actie is. Je kunt of door het ruimteschip lopen, of één van de drie mogelijke acties uitvoeren in het compartiment waar je op dat moment staat. In tien minuten moeten alle spelers hun acties vastleggen op een planningsbord. In die tien minuten komen er allerlei gevaren op het schip af.
Als iemand het laserkanon afvuurt om een vijandelijk schip af te weren, dan moet iemand anders naar beneden lopen om de energie in de reactor aan te vullen. De laser moet wel op het goede moment afgevuurd worden. Op hetzelfde moment moet iemand anders de muis van de hoofdcomputer bewegen, omdat anders de screensaver met de reclame van de sponsor aan springt, wat tot gevolg heeft dat de computer vertraagt. Neem niet allemaal tegelijk dezelfde turbolift, want dan zal iemand de trap moeten nemen en zullen zijn volgende acties een minuut later uitgevoerd worden. Als de kapitein zijn bemanning goede instructies geeft is het misschien mogelijk dat dit gevecht overleefd gaat worden.
Dit spel wordt gespeeld door een CD met een scenario af te spelen. Een scenario duurt tien minuten. In die tien minuten moeten de spelers samen hun acties bepalen en geeft de CD aan wanneer er een gebeurtenis plaatsvindt. Op sommige momenten is er een communicatiestoring en mag er niet met elkaar overlegd worden. Na de tien minuten wordt er gekeken hoe alles gelopen is en worden werkelijk alle stappen een voor een uitgevoerd. Als het schip niet ontploft, hebben de spelers gewonnen.
Ik heb dit spel één keer gespeeld en heb mezelf daarbij bijzonder goed vermaakt. Wat ik ook geleerd heb is dat je het spel niet moet spelen in een speelruimte vol met mensen. De CD kan nogal veel lawaai maken. Voor de spelers lijken de tien minuten maar kort, maar voor alle ander mensen duurt het langer. Vooral de momenten met de communicatie storing, dat met het geluid van witte ruis gepaard gaat, zijn voor omstanders vervelend.
QWG Games brengt in de laatste week van mei de Nederlandse versie uit van Space Alert. Als je niet van coöperatieve spellen houdt omdat mensen zo lang aan het overleggen zijn, dan moet je dit spel toch een keer proberen.
Kijk voor meer informatie op de website van QWG Games of op BoardGameGeek: Space Alert.