Spelgegevens
Naam spel | CloudAge | |
Spelbedenker | Alexander Pfister, Arno Steinwender | |
Vormgeving | Christian Opperer | |
Uitgever | DLP Games | |
Jaar van uitgave | 2020 | |
1-5 | 10+ | 60 tot 100 minuten |
50 | Spelregels | |
Deck, bag and pool building, Grid movement, Campaign Game | ||
(Recommended) 2021 International Gamers Award Multi-player |
Inleiding
15 jaar geleden heeft een geheim genootschap (Cloud) grote delen van bos- en olievelden in brand gezet, dit alles om de wereld te “ontwrichten”. Dit heeft gezorgd voor een grote ecologische ramp. Nu, jaren later, reis je boven het verdorde landschap in een zeppelin achtig voertuig en ben je op verschillende manieren aan het strijden voor een betere wereld.
Ik kan me voorstellen dat een aantal mensen nu denkt, waar gaat dit heen, en misschien zelfs wel denken… ‘wegwezen…!’. Maar doe dat niet, dat zou namelijk jammer zijn.
Het verhaal achter CloudAge kent een wat science fiction / Apocalyptische setting. De wereld is een puinhoop en jij bent één van de potentiële redders. Maar onder de “motorkap” is CloudAge een echte euro.
De eerste indruk
De doos van CloudAge laat veel elementen zien van de beschrijving hierboven: Een zeppelin boven een woestijn achtige landschap, waar heel langzaam een nieuw stukje groen begint te groeien. Mij doet het een beetje denken aan de “mad max” films.
In de doos tref je verschillende soorten kaarten aan. Daarnaast diverse spelerborden, een aantal terreintegels, een score tableau en hele bijzondere sleeves voor de kaarten. Meer daarover verderop.
De voorbereiding
CloudAge is een Campaign spel. Dat betekent dat je eigenlijk een serie spellen achter elkaar moet spelen om het verhaal achter het spel te beleven. Maar, wat men slim gedaan heeft, is dat naast de Campaign mode, het spel ook een scenario mode heeft. Dit maakt het mogelijk om het spel ook in losse onderdelen te spelen. De Campaign mode is daarmee geen verplichting.
Voor de set-up moet je kiezen of je scenario mode of Campaign mode speelt. De set-up zal vervolgens iets anders zijn.
De voorbereiding bestaat uit het neerleggen van de landschapstegels, het opbouwen van je persoonlijke spelerbord (een zeppelin) en het verdelen van de navigatie kaarten en de projectkaarten. Vervolgens moeten de resources verdeeld en neergelegd worden last but not least moet de “market” worden voorbereid. Zoals bij zoveel spellen kun je bij CloudAge nieuwe kaarten bemachtigen die op een zogenaamde markt liggen. Wat alleen bijzonder is, is dat de kaarten van de markt bij CloudAge in een bijzondere sleeve zitten. De sleeve, wekt de illusie dat je vanuit de lucht, door een wolkendek, naar de grond kijkt. De afbeelding van de kaart wordt voor +/- 70% afgedekt met een wolk. Dit zorgt ervoor dat je wel iets kunt zien, maar niet alles.
Afhankelijk van de modus die je speelt, start je het spel met het voorlezen van een onderdeel van het verhaal.
Spelverloop
Zoals bij meerdere spellen van Alexander Pfister, staat op het speelbord de flow van het spel. Je doorloopt drie fasen:
- De productie fase
- De beweeg fase
- De actie fase
Productie fase
Tijdens de productie fase doe je drie zaken. Indien van toepassing lees je een nieuw onderdeel van het verhaal, daarna kun je water produceren en trek je twee kaarten. De kaart met de laagste waarde mag je omzetten in energie, de hoogste kaart gebruik je in de volgende fase.
Beweeg fase
De kaart met de hoogste waarde, geeft aan hoeveel stappen je op het bord mag verplaatsen. Dit aantal stappen kun je op verschillende manieren manipuleren, onder andere door je zeppelin te voorzien van extra motoren. In fase drie. Je beweegt over het landschap, op een manier die jij wil en neemt ondertussen eventueel extra punten of items mee. De enige verplichting is dat je op een stad moet eindigen.
Wanneer je voor de eerste keer op een stad geëindigd bent, moet je de strijd aangaan met de daar aanwezige strijders (militie). Bij winst, krijg je een bonus. In de vorm van punten, of grondstoffen.
Actie fase
Vervolgens land je aan in de laatste fase. Die vindt plaats op een separaat bord en daar liggen de eerder genoemde in wolken-sleeves gehulde kaarten.
Je kunt daar een kaart selecteren (die levert resources op, maar je weet dus nooit precies wat je krijgt), maar je kunt ook bomen aanplanten op het verdorde landschap, je zeppelin uitbouwen met upgrades om sneller te verplaatsen of beter te vechten of je kunt zogenaamde project kaarten uitspelen. Dit zijn kaarten die je met resources kunt “bouwen” en die je een permanent voordeel of punten opleveren.
Nadat je de actie fase heb afgerond, is de volgende speler aan de beurt en dit alles herhaalt zich, afhankelijk van het gespeelde scenario, tussen de 6 en 8 keer.
Tips en opmerkingen
CloudAge kent feitelijk drie speelborden. Je persoonlijke bord (de zeppelin), het landschap en het wolkendek met de kaarten.
Het landschap is het race element van het spel. Je kunt hier best wel wat punten of waardevolle resources verkrijgen. Vergeet dit onderdeel van het spel dus niet, snel de juiste plaatsen bereiken loont. Zeker verderop in het (campagne) spel.
Oordeel recensent
Ik moest even wennen aan CloudAge. Is het een spel met een top verhaal… zeker niet. Is het verhaal een leuke aanvulling, ik vind van wel. De wolken-sleeves zijn een hele leuke vinding. Dit is echt iets bijzonders en maakt het spel op een bepaalde manier uniek. Persoonlijk vind ik het meer een leuke twist. Al met al vind ik CloudAge best een leuk spel en zou ik het zeker nog eens willen spelen, ik merk alleen wel dat ik het een erg mechanisch spel vind. Je doorloopt de stappen en dan is je beurt voorbij. Persoonlijk heb ik nooit de gedachte gehad dat ik daadwerkelijk een strijder was die probeerde een verdorde wereld beter te maken. Dus zeker eens proberen, maar wat mij betreft blijft het daar dan bij.
Foto’s: Boardgamegeek.
Deze vorige week voor het eerst gespeeld en ik ben aangenaam verrast. Het vliegen met de beweegpunten en dan aanvallen van de steden is niet zo bijzonder, maar het deckbuilding onderdeel heeft een leuke twist met het kopen van de kaarten die achter de wolken zitten. Niet alles is zichtbaar, maar soms net genoeg om een bepaalde keuze juist wel of niet te maken.
Interactie is er niet echt bij dit spel, hoewel het thema dit wel zou toelaten.
Hugo, ik speel graag mee 🙂
-> “De wereld is een puinhoop en jij bent één van de potentiële reders.”
Reders, of redders? 🙂
IK heb het even aangepast, want we gaan de wereld natuurlijk proberen te redden!