Spelgegevens
Naam spel | Roll Camera!: The Filmmaking Board Game | |
Spelbedenker | Malachi Ray Rempen | |
Vormgeving | Malachi Ray Rempen | |
Uitgever | Keen Bean Studio | |
Jaar van uitgave | 2021 | |
1-4 (6) | 11 | 45-90 minuten |
50 | Spelregels (YouTube) | Coöperatief, Dobbel |
Inleiding
Welkom op de set …
Films maken gaat niet altijd even vlot en iedereen heeft zijn eigen rol, maar ook goede en minder goede ideeën en inbreng. De dobbelstenen bepalen wat je kan doen om voldoende scenes te schieten voordat de tijd of budget op zijn. Je moet ook zorgen dat de film goed genoeg is om te zalen te halen, of juist zo slecht dat het een cultfilm is.
De dobbelstenen zijn D6 dobbelstenen, maar er staan geen getallen op, in plaats daarvan staat er licht, geluid, acteurs, make-up, camera of speciale effecten (jokers) op.
De eerste indruk
We hebben bij de Roll The Dice de versie waarbij de doos een film-klapper is en de inhoud zin in een insert die lijkt op een blik waarin oude films bewaard worden. Er zou ook nog een versie bestaan in een normale doos. De inhoud is wel gelijk.
Alles zit er zeer goed uit, zowel de doos als het materiaal.
De tekening zien er soms wat kinderlijk uit en soms lijkt het ook alsof het niet af is. Thematisch klopt het allemaal wel.
Spelregels vind ik niet heel overzichtelijk, maar het filmpje waarnaar verwezen wordt in de spelregels duurt een half uurtje en daarna kan je meteen beginnen met spelen.
Spelverloop
Het doel van het spel is om vijf scenes te schieten voordat je zonder tijd en/of budget komt te zitten. Dit doe je door dobbelstenen in een goed patroon op setkaarten te leggen. Op het einde ga je kijken hoeveel extra kwaliteit (punten) verdient word door aan bepaalde voorwaarden te voldoen.
Je verliest doordat tijd of budget op zijn, of als je film te “slecht” is.
De opzet van het spel is minimaal. Iedereen krijgt een karakter en die zorgt voor twee speciale acties die alleen jij kan uitvoeren. Een derde actie op je karakterkaart heeft iedereen op zijn kaart staan. De startspeler krijgt het kaartje waarop budget en tijd staan. Je kan deze voor het begin op makkelijk, medium of moeilijk zetten. De startspeler begint en daarna is iedereen om de beurt startspeler.
Een speelbeurt bestaat uit:
Probleemkaart trekken
Dobbelstenen rollen
Dobbelstenen toewijzen en uitvoeren
Dobbelstenen terughalen
Eén stap op het tijdspoor naar achter en startspeler doorgeven.
Ik ga niet elke stap helemaal uitleggen, maar even globaal een speelronde.
Elke ronde komt er een probleem bij, deze zorgen er voor dat acties duurder worden, niet meer mogen, … Maar ze kunnen ook weg gespeeld worden door de juiste combinatie dobbelstenen in te zetten.
Nadat de dobbelstenen gedobbeld zijn kunnen deze op verschillende plaatsen ingezet worden. Bijvoorbeeld om problemen weg te spelen, setkaarten in het midden te leggen of verleggen, ideeën in te brengen en eventueel uit te voeren enzovoort.
De belangrijkste actie wel om dobbelstenen op een zodanig patroon te leggen op setkaarten, dat er een scene geschoten kan worden. Op de scenekaarten staat welk patroon nodig is. Eenmaal een scene geschoten komt deze op je te scoren spoor te liggen.
Elke speler hooft ook een paar acties die alleen hij kan uitvoeren.
Veel acties kosten naast dobbelstenen nog wat extra, zoals geld, tijd of nieuwe problemen.
De startspeler neemt alle beslissingen in zijn beurt, maar natuurlijk mogen andere spelers wel meedenken en je voorzien van advies. Je kan ook dobbelstenen die je nu niet gebruikt hebt, al op een actie leggen die meer dobbelstenen kost, dan liggen die alvast goed. Aan de volgende startspeler dan de keuze deze te laten liggen of opnieuw te rollen.
Als het lukt om binnen de tijd en budget vijf scenes te maken, ga je kijken of je film nog extra kwaliteit oplevert. Vaak is dit door ene bepaalde combinatie aan scenes te hebben. Scenes zijn er in humor, actie, … Als je film dan goed genoeg is voor de bioscoop, dan win je het spel.
Tips en opmerkingen
Met het standaard budget en tijd ga je het vaak niet redden, dus zorg dat je deze op tijd kunt aanvullen. Er zijn niet altijd veel mogelijkheden toe. Nadeel is dat deze ook vaak weer dobbelstenen kosten.
Oordeel recensent
Hoewel ik niet de grootste fan van coöp spellen ben, valt deze toch wel in de smaak. Bij coöperatief spel bestaat er altijd een kans dat er een speler e bovenhand neemt en het spel alleen wil spelen. Dat heeft deze veel minder, er is een startspeler en die bepaalt uiteindelijk alles als hij aan de beurt is. Een actie is ook om idee-kaarten uit te spelen, elke speler legt dan een kaart uit en de startspeler bepaald welke wordt uitgevoerd.
Ik gaf bij de intro al aan dat de tekeningen er soms wat knullig uitzien, dit is in het heel spel zo en past exact in het spel. Misschien dat het spel er daardoor iets minder uitnodigend uitziet.
De doos en insert daarentegen, zien er erg goed uit.
Algemeen: het spel speelt vlot en je voelt toch een vorm van spanning om het af te krijgen en te zorgen dat je dan ook nog eens goed scoort. Constant de afweging of een bepaalde actie de tijd of geld wel waard is, of toch beter wat anders … Het onderlinge gesprek zorgt dat er altijd wel interactie is.
Alle basisacties acties zijn hetzelfde, maar er zijn voldoende mogelijkheden om met de eigen acties elke keer weer een ander spel te hebben.
De bedenker geeft zelf aan dat het eventueel ook met vijf of zes spelers kan, maar wijst er ook meteen op dat hierdoor de interactie afneemt en dat het moeilijk wordt om naar iedereen te luisteren.