In de reeks over coöperatieve spellen is het nu de beurt voor een ridder-spel. In het spel Shadows over Camelot kruipen de spelers in de huid van een ridder. De spelers moeten proberen met zijn allen het kasteel Camelot te redden van de duistere machten. Daartoe moeten de ridders queesten vervullen, bijvoorbeeld Picten of Saxen bestrijden, de zwarte ridder bevechten, of de Heilige Graal zien te bemachtegen. De ridders spelen samen, maar…
De ridders hebben een aantal levenspunten, en die kunnen ze kwijtraken tijdens het spel. Een ridder die op nul levenspunten komt is… dood. En doet dan verder niet meer mee, natuurlijk. Verder heeft elke ridder een eigen speciale eigenschap, die hem tijdens zijn beurt een beetje helpt.
Tijdens een beurt moet een ridder eerst een duistere actie uitvoeren: een levenspunt inleveren, een katapult plaatsen voor de poorten van Camelot, of een zwarte kaart nemen. Die katapulten zijn vervelend: als het er teveel zijn (12 stuks) hebben de ridders verloren. Ook die zwarte kaarten zijn vervelend: ze hebben altijd een negatief effect op de speler, of op één van de queesten. Zo zijn er bijvoorbeeld kaarten die het bemachtigen van de Heilige Graal bemoeilijken.
Na de duistere actie komt de heroïsche actie van de ridder. Deze actie kan van alles zijn, afhankelijk van waar op het bord (de borden) deze ridder zich bevindt. Staat de ridder bij een queeste, dan zal hij proberen deze verder te vervullen, al dan niet in samenwerking met andere ridders die op dezelfde locatie staan. Er zijn echter ook queestes die niet door meerdere ridders tegelijk kunnen worden uitgevoerd. Voor het vervullen van een queeste zal een ridder een van zijn witte kaarten spelen. Deze witte kaarten helpen de ridders. Er zijn gewone witte kaarten (gevechtskaarten) met waarden 1 t/m 5. Er zijn ook bijzondere witte kaarten. Bijvoorbeeld de Merlijn-kaarten. Deze witte kaarten kunnen de ridders krijgen als ze in Camelot staan en geen andere heroïsche actie uitvoeren.
Als een ridder een queeste beëindigt wordt gekeken wat het resultaat is. Bij winst van de ridders worden er levenspunten, witte kaarten en witte zwaarden uitgedeeld. De witte zwaarden komen op de ronde tafel te liggen. Bij verlies van de ridders worden er levenspunten afgenomen, en worden er zwarte zwaarden op de ronde tafel gelegd. Na het vervullen van een queeste gaan de ridders van die queeste weer terug naar Camelot, en kunnen ze een nieuwe queeste uitzoeken.
Het spel is afgelopen als er op de ronde tafel minimaal 12 zwaarden liggen. Liggen er meer witte dan zwarte zwaarden, dan hebben de ridders gewonnen. In het andere geval verliezen de ridders.
De verrassing (de maar… uit de inleiding)
Aan het begin van het spel krijgen alle ridders een loyaliteitskaart. Op deze kaart staat of de ridder loyaal is aan Koning Arthur (overigens ook een van de aanwezige ridders), of dat de betreffende ridder een verrader is. Er zit in deze set loyaliteitskaarten precies 1 verrader, en er zijn acht kaarten voor maximaal 7 spelers (afgezien van uitbreidingen). Dat betekent dus dat het niet zeker is dat er een verrader in de groep aanwezig is.
De verrader moet het doel van de ridders tegenwerken, maar wel heel subtiel. Een speler kan te duidelijk verrader zijn, en zal dan al spoedig beschuldigd en ontmaskerd worden. Overigens mag dat beschuldigen niet al heel vroeg in het spel worden gedaan. Als een speler een onterechte verdenking uitspreekt wordt overigens een wit zwaard omgedraaid naar de zwarte kant. Bij een terechte beschuldiging wordt er een wit zwaard toegevoegd.
Als er aan het einde van het spel blijkt dat er wel een verrader in de groep zat, maar deze is niet ontmaskerd, dan mag deze verrader nog eens twee witte zwaarden omdraaien naar de zwarte kant. Zo kan een groep die dacht veilig te zijn alsnog verliezen dankzij deze verrader.