Automobiles

Spelgegevens

Naam spel Automobiles
Spelbedenker David Short
Vormgeving Kali Fitzgerald
Marco Primo
Uitgever Alderac Entertainment Group
Jaar van uitgave 2016
aantal spelers 2-5 leeftijd 10+ tijdsduur 60 minuten
prijs 45 soort spel Cube building

Inleiding

Dominion bracht het concept deck building naar het grote publiek. Je begint met een standaard deck en gedurende het spel verkrijg je nieuwe kaarten en op die manier probeer je een sterk deck te bouwen en de tegenstanders te verslaan.
Na Dominion begonnen veel spellen varianten te bieden op het deck building principe: Quarriors gaf ons Dominion met dobbelstenen: dice building. Trains gaf ons Dominion met een bord en Puzzle Strike bracht ons Dominion met chips: chip building. Automobiles doet zo zijn eigen ding en geeft ons Dominion met blokjes: cube building.

De eerste indruk

Zoals zoveel spellen tegenwoordig zit Automobiles in een veel te grote doos. Het materiaal is prima, maar de spelregels zijn niet de beste die ik ooit gelezen heb. Het kan echter ook wel degelijk slechter. De (vele) blokjes zitten in “handige” bakjes zodat ze niet verspreid over tafel liggen. Zo handig zijn die bakjes helaas ook weer niet, want ze zijn toch echt te klein om er fatsoenlijk met je vingers in te kunnen reiken. En nee, natuurlijk ligt dat niet aan mijn vingers… Van een Amerikaanse uitgever had ik toch net wat grotere bakjes verwacht.

De voorbereiding

Iedereen kiest een kleur en krijgt een auto in de bijbehorende kleur. Verder worden de verschillende blokjes (10 kleuren, niet afhankelijk van spelerskleuren) gesorteerd en worden bij de bijbehorende actiekaart gelegd. En aangezien het toch ook wel een klein beetje een race spel is moet er nog een circuit gekozen worden: een typische Amerikaanse oval, of een wat meer Europees circuit. Voor de liefhebbers: het Europese circuit heet Monza, maar laat je niet van de wijs brengen, daar heeft het echt heel erg weinig mee te maken. Er wordt zelfs de verkeerde kant op gereden.

Spelverloop

Het is een race spel, dus je wilt proberen als eerste het vooraf bepaalde aantal ronden af te leggen (meestal zal dat 3 zijn). De velden op het bord hebben allemaal verschillende kleuren en grootten. De witte velden zijn het kleinst en dat gaat dan via licht en donker grijs in oplopende grootte naar zwart.

Hoe ziet dan een beurt eruit? Iedereen heeft een zakje met daarin een begin aantal blokjes. Tijdens het spel wordt die zak gevuld met nieuw gekochte blokjes en is dus als het ware je ‘deck’. Aan het eind van je vorige beurt (of na setup) pak je 7 blokjes uit de zak. Deze vormen de active pool en hiermee kun je acties uitvoeren. De acties zijn afhankelijk van de kleur van het blokje. Wit, licht grijs, donker grijs en zwarte blokjes worden gebruikt om te rijden, de andere kleuren zijn speciale acties. Op de bijbehorende kaart staat steeds de actie vermeld, zoals blokjes uit je discard terug in de voorraad leggen of extra blokjes uit de zak pakken.

Na het spelen van acties mag je ook nog blokjes kopen. Hiervoor gebruik je de blokjes die je niet voor acties gebruikt hebt. Elk blokje heeft een bepaalde waarde en elk nieuw blokje heeft natuurlijk een andere kostprijs. Alle gespeelde, gebruikte en gekochte blokjes gaan naar je eigen discard pile en aan het eind krijgt je auto nog wat slijtage van het rijden in de vorm van bruine blokjes die in je zak terecht komen en waar je niks mee kunt. Uiteraard zijn er acties waarmee je ook weer van slijtage af kan komen.

Op die manier komt iedere speler steeds aan de beurt tot iemand over de finish komt. De lopende ronde wordt dan nog afgemaakt en degene die het verst over de finish is gekomen heeft gewonnen.

Tips en opmerkingen

Met zwarte blokjes beweeg je het snelst, maar dat heeft ook zo zijn prijs. Hoe sneller je rijdt in een beurt, hoe meer slijtage je krijgt. Bovendien is het zo dat je met zwarte blokjes alleen over zwarte velden mag rijden. Heb je dus een hand vol zwarte blokjes maar sta je niet aangrenzend aan een zwart veld, ga je toch echt bijzonder weinig vooruit. Goed de kleuren balanceren dus!
Ook is het belangrijk aan het eind van je beurt al nieuwe blokjes te trekken. Voor sommige speciale acties is het namelijk belangrijk het aantal blokjes van tegenstanders te tellen en dat kan hierdoor dus beïnvloed worden.
Houd er verder ook rekening mee dat blokjes gebruikt voor acties niet meer gebruikt kunnen worden voor het aanschaffen van andere blokjes.

Oordeel recensent

Veel mensen denken dat Automobiles een race spel is en vergelijken het daarom met Formula Dé en Thunder Alley. Maar in mijn ogen is dat echt niet zo. Het thema is racen, maar het speelt echt meer als een ‘deck’ builder dan als een puur race spel zoals bijvoorbeeld Formula Dé dat wel is.
Een groep andere mensen wil Automobiles graag vergelijken met Trains en Planes, de eerdere 2 spellen uit de AEG serie. Ook die vergelijking is niet terecht omdat ze alledrie heel erg verschillend zijn. Trains en Automobiles gebruiken wel allebei het deck building principe, maar voeren dat dan weer op een hele verschillende manier uit. En Planes? Tja, dat spel is nog het meest zinvol als brandstof voor de open haard.

Dit spel werd ons geschonken door AEG
Maar wat is Automobiles dan wel? Gewoon een degelijke deck builder. Het hele blokjes systeem werkt goed, voelt intuïtief aan (hoewel licht grijs en donker grijs soms wat op elkaar lijken) en maakt het niet nodeloos gecompliceerd. Voor de 5 speciale actie kleuren zijn er per kleur 5 verschillende opties, dus er zijn genoeg verschillende combinaties mogelijk om elk spel toch weer anders te laten zijn.
Het spel speelt vlot, maar met 5 spelers zit je toch best lang te wachten soms, dus ik zou aanraden het tot 4 te spelen. Verder loopt het aantal ronden tot 7, maar 3 is echt wel genoeg. Dat geeft genoeg tijd voor achterliggers om terug te komen, voorlopers om terug te zakken, maar is toch kort genoeg om nog aangenaam te blijven. Meer dan 4 of 5 ronden zou ik echt afraden.

Dan als afsluiter toch de scheve vergelijking: voor mij persoonlijk is Automobiles de beste uit de AEG transport serie.