Champions of Midgard

Spelgegevens

Champ_midgard

Naam spel Champions of Midgard
Spelbedenker Ole Steiness
Vormgeving Víctor Pérez Corbella
Uitgever Grey Fox Games
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 2-4 leeftijd 10 jaar en ouder tijdsduur 60 minuten
prijs 50,- soort spel Worker placement, Dice rolling

Inleiding

Champions of Midgard is een spel over stoere Vikingleiders (m/v) die eer moeten zien te behalen door monster te verslaan die hun dorp, de verre kusten of buurdorpen bedreigen. Het spel dat over 5 rondes speelt vormt een mooie mix van verschillende spelmechanismen.

De eerste indruk

Het speelbord toont een klein vissersdorp met standaard plaatsen waar je je pionnen kunt zetten en voor ruimte voor kaarten is gehouden. Het is prachtig geïllustreerd en op verschillende plaatsen voorzien van handige hulppictogrammen. Om het speelbord heen ligt het bekende puntenspoor (glorie).

De voorbereiding

Het speelbord wordt op tafel gelegd. In aanvulling op de standaard acties wordt afhankelijk van het aantal spelers enkele extra acties toegevoegd. Op het bord worden de verschillende stapels monster-, Fate-, reis- en marktkaarten geplaatst. Er zijn verschillende tokens beschikbaar: kartonnen Goud, Schande en Favor tokens en houten blokjes voor voedsel en hout. De krijgers die je gaan helpen bij het vechten worden vertegenwoordigd door dobbelstenen met verschillende kleuren.

Spelverloop

Champ_midgard_playHet spel verloopt in twee fases met enkele tussenstappen. De worker placement fase en de gevechtsfase. De regels spreken van 5 fasen maar dat is inclusief opbouw en clean-up.
In de worker placement fase zet je je werkers voornamelijk in om krijgers te rekruteren, voedsel en hout te verdienen, bonussen te vergaren of je krijgers toe te wijzen aan monsters die verslagen moeten worden. Krijgers rekruteren, voedsel en hout vergaren werkt hetzelfde. Je plaatst je werker, betaalt eventueel de prijs en neemt wat je wilt. Er zijn drie verschillende soorten krijgers. Zwaardvechters, Bijlvechters en Speervechters elk met een iets verschillende dobbelsteen lay-out.

Er zijn twee meer speciale acties. Rune kaarten, welke een eenmalige bonus geven voor bijvoorbeeld een gevecht en Destiny kaarten welke een bonus geven tijdens de eindtelling. Bijkomend voordeel van de Destiny kaart is dat je mag bekijken welke gevaren op de open zee je tegen kunt komen.

Er zijn drie verschillende soorten monsters. De Draugr welke je buurtdorp aanvallen geven je geld en glorie. De Trol die jouw dorp aanvalt geeft je roem maar zorgt er tevens voor dat Vikingen die niet hebben bijgedragen aan de verdediging van het dorp schande krijgen. De laatste categorie monsters teistert de verre kusten. Om hier tegen te vechten zul je eerst de reis er naartoe moeten overleven. Je plaatst een werker om aan te geven dat jouw krijgers tegen dit monster zullen gaan vechten. In het geval van de verre kusten kies je een boot.

Als iedereen zijn werkers heeft geplaatst dan vindt de toewijzing van krijgers plaats. Je plaatst je vierkante krijgers in de vorm van dobbelstenen op de monsters die je gaat bevechten. Voor de verre kusten scheep je je krijgers in en geeft hen voedsel mee voor de reis.

Monster voor monster wordt uitgemaakt of het monster verslagen is. Dit is een simpel dice rolling mechanisme welk simultaan plaats vindt. Een monster heeft een aantal levenspunten. Zodra jij dat aantal aanvalspunten hebt gegooid heb je het monser verslagen. Een monster heeft ook een aanval en zoveel krijgers (dobbelstenen) verlies je, tenzij je schilden hebt gegooid. Je blijft rollen tot je krijgers of het monster dood zijn. Het monster levert vervolgens glorie en/of geld op.
Voordat je de monsters van de verre kust kunt verslaan open je eerst een reiskaart. Daarop staat een gebeurtenis waardoor je wellicht krijgers of voedsel verliest voordat je aankomt bij de verre kust. Na deze ontbering moet je je krijgers nog te eten geven om hen op de strijd voor te bereiden. Lukt dat niet dan sterven ze van de honger voordat je kunt beginnen aan de strijd.

Champ_midgard_play2Na 8 rondes vechten vindt de eindtelling plaats. Hier wordt gescoord foor Destiny kaarten, Runen, Favor, goud en sets van monsters. Vervolgens krijg je strafpunten voor de schande fiches die je tegenstanders voor jou hebben verzameld. De speler met de meeste glorie wint en wordt de nieuwe Jarl (leider).

Oordeel recensent

Ik vind dit een te gek spel wat heel sfeervol vormgegeven is. De atmosfeer die gezet wordt met de prachtige monsters en de ontberingen die je krijgers moeten ondergaan tijdens de reis past in de Viking mythologie. De combinatie van het planbare en zekere worker placement en het onvoorspelbare dobbelen maakt dit een leuk spel waarbij je steeds moet kiezen tussen zekerheid (veel krijgers inzetten op één monster) of onzekerheid, veel verschillende monsters aanvallen. Omdat de sets van monsters een behoorlijke bonus geven wil je je focussen op bepaalde kleuren. Sommige monsters kunnen echter weer niet door bepaalde krijgers worden aangevallen waarvan je keuzes tijdens de eerste fase weer wijzigt. De monsters op de kusten leveren meer punten op maar daarvoor moet je meer voorraad hebben. Wachten totdat je alles voorhanden hebt kan niet omdat dan je tegenspelers de boten om er te komen wellicht al hebben ingepikt. Je zult het inmiddels wel begrijpen. Keuzes, keuzes, keuzes.

2 gedachten over “Champions of Midgard”

  1. nog een korte aanvulling:

    Lords of Waterdeep?
    Nadat Tom Vasel in zijn review de vergelijking heeft getrokken met Lords of Waterdeep(vanaf nu LoW) van Wizards of the Coast lijken meer mensen deze mening te zijn toegedaan. Ik ben het hier totaal mee oneens.Losstraand van het feit dat ik LoW ook een fantastisch bordspel vind.
    Champions of Midgard (vanaf nu CoM) lijkt qua gameplay niet op LoW. Jazeker, er is een element van worker placement maar zo ken ik er nog wel een paar. Waar LoW de elementen van worker placement combineert met het verzamelen van specifieke bonuskaarten en interactie door de intrige kaarten daar combineert CoM worker placement met het element dice rolling en push your luck. Deze andere combinatie maakt dit een heel ander spel.

  2. Ik denk dat de vergelijking ook erg in de layout van het bord zit en het feit dat het je het bord op zijn langs moet leggen.
    Helemaal vreemd vind ik de vergelijking niet.

    In gameplay valt de vergelijking mee, inderdaad beide worker placement en bij het inzetten je “grondstoffen” enzo verzamelen. op het einde nog een paar plaatsen afwerken.

    Hoewel het vechten tegen de monsters bij deze, niet helemaal mijn ding is, vind ik het geen straf om hem nog eens op tafel te leggen.

Reacties zijn gesloten.