Spelgegevens
Naam spel | Monster My Neighbor |
Spelbedenker | Pesu Nabeno |
Vormgeving | Sunju Choi |
Uitgever | Divedice |
Jaar van uitgave | 2015 |
3-8 | 8+ | 20 minuten |
15 | Kaartspel, bluffen, deductie |
Inleiding
Elk jaar duik ik in Essen de Aziatische hoek in om daar op de bonnefooi een spelletje te kopen. Dit jaar (2015) trok Monster My Neighbor mijn aandacht in de lijst van nieuw uitgekomen spellen. Het klonk een beetje zoals Love Letter, maar dan met meer kaartjes, gemixt met een vleugje Weerwolven.Toen we het speelden bleek dat een beetje te kloppen. In het spel gaan jagers op jacht naar Monsters. Een Monster doden levert punten op, maar als het Monster weet te ontkomen, dan krijgen het Monster en zijn vrienden de punten.
De eerste indruk
Het doosje is klein, dik en stevig, en in het doosje zitten 32 kaarten van goede kwaliteit, fiches met overwinningspunten en twee handleidingen (Engels en Koreaans). Ook de tekst op de kaarten is in beide talen.
De voorbereiding
De fiches worden in het midden van de tafel gelegd. Uit de stapel van 32 kaarten worden de vijf Monsterkaarten opzij gelegd. De ‘Wanted’-kaart, één ‘Hide’-kaart en één ‘Hunter’-kaart worden ook uit de stapel gehaald, en één van de vijf Monsterkaarten wordt hier aan toegevoegd. De andere vier Monsterkaarten worden even opzij gelegd. De rest van de stapel wordt geschud en hier worden kaarten van getrokken die op de stapel van de eerste vier kaarten komen. Je trekt er net zo veel totdat de totale stapel (de eerste vier kaarten, plus kaarten van de geschudde stapel) net zoveel kaarten heeft als dat er spelers zijn, maal vier. Klinkt ingewikkeld, maar met een voorbeeld wordt het wel duidelijk: met vier spelers trek je dus twaalf kaarten, en samen met de eerste vier kom je op zestien kaarten uit. Deze totale stapel wordt weer geschud, en iedere speler krijgt vier kaarten. De spelers nemen de kaarten op hand.
Spelverloop
De speler die de ‘Wanted’-kaart heeft gekregen, wordt de startspeler. Hij speelt deze kaart meteen op tafel en zijn beurt is voorbij. Kloksgewijs komen de spelers aan de beurt en mogen elk één kaart voor zich op tafel leggen en spelen. Op de kaart staat wat je moet/mag doen. Je kunt proberen punten te scoren door het Monster te ontmaskeren, of je kunt punten scoren als je het Monster weet uit te spelen. Er zit altijd één Monster in, minimaal één Hunter en minimaal één Hide kaart. Er zitten namelijk vier Hunters en vijf Hide-kaarten in het deck en die kunnen tijdens de trekfase toegevoegd zijn.
De verschillende kaarten die je kunt tegenkomen zijn (met tussen haakjes het totale aantal dat er van deze kaarten in het volledige deck van 32 zit):
Hunter (5x) – je mag een speler aanwijzen en als deze het Monster heeft, dan moet hij het Monster afleggen, en heeft de Hunter (en zijn alle medespelers die geen vrienden waren met het monster) gewonnen. Dat levert de Hunter twee punten op, en iedereen behalve het monster en zijn vrienden één.
Monster (1x) – een Monster mag pas in de allerlaatste beurt op tafel gelegd worden, tenzij de Monsterkaart iets anders zegt. Er zijn vijf verschillende Monsters, en zo is er bijvoorbeeld een Monster dat al gespeeld mag worden als er twee Hunters op tafel liggen. Weet een speler het Monster volgens deze regels uit te spelen, dan wint hij twee punten.
Hide (4x) – het Monster heeft zich verstopt en hoeft zich niet bekend te maken bij de Hunter als die daarnaar vraagt. Deze kaart werkt alleen als beide kaarten (Hide en Monster) samen op hand zijn. Een ‘Hide’-kaart die op tafel ligt werkt niet.
Friend (2x) – als deze uitgespeeld op tafel ligt, en het Monster weet de jacht te overleven krijg je een overwinningspunt (en het Monster twee). Verder mag je een andere speler aanwijzen en vragen of deze een jager heeft. Heeft de speler een jager, dan moet hij deze afleggen en mag een kaart van de overgebleven kaarten trekken, voor zover die er nog zijn.
Investigation (3x) – je mag de handkaarten van een speler naar keuze bekijken.
Rumor (5x) – elke speler trekt blind een kaart uit de hand van de speler die rechts van hem zit
Steal (4x) – je mag een kaart uit de hand van een speler naar keuze trekken en je geeft hem een van jouw handkaarten, door jezelf gekozen.
Villager (2x) – niets
Gossip (2x) – elke speler kiest één van zijn handkaarten en geeft deze aan de speler links van hem
Deal (2x) – je ruilt één of twee kaarten met een speler naar keuze
Fog (2x) – iedere speler kiest een handkaart, geeft die aan de speler die de ‘Fog’-kaart heeft gespeeld, en deze schudt deze kaarten en deelt deze kaarten weer uit zodat iedere speler weer een kaart terug krijgt.
Dog (1x) – je geeft deze kaart aan een andere speler naar keuze. Deze moet een kaart afleggen en neemt de ‘Dog’-kaart op hand.
Verder mag een ‘Hunter’-kaart niet in de eerste speelronde al gespeeld worden. Als je niet kunt uitvoeren wat er op de kaart staat, dan leg je de kaart gewoon voor je neer en gebeurt er niets. Heb je in de laatste ronde bijvoorbeeld een ‘Fog’-kaart en een aantal spelers heeft geen kaarten meer, dan wordt er niet uitgevoerd wat er op de ‘Fog’-kaart staat.
De speelronde gaat net zolang door todat het Monster gevangen is, of totdat het Monster de jacht heeft overleefd. De punten worden uitgedeel en de Monsterkaart wordt opzij gelegd. Dan begint ‘De voorbereiding’ weer, maar dit keer met één van de vier overgebleven Monsters. Het spel eindigt als alle Monsterkaarten zijn gebruikt en wie na deze vijf speelrondes de meeste punten heeft is de winnaar.
Tips en opmerkingen
Hou in de gaten dat het uiteindelijk gaat om wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft. Het is namelijk best verleidelijk om op het monster te gaan jagen en de punten uit het oog te verliezen.
Oordeel recensent
Met 3-4 spelers speelt het heel anders dan met 7-8 spelers. Zo weet je in een 3-4 speler spel sneller wie welke kaarten heeft, ook na een wissel. Maar je hebt minder kijk op welke kaarten er in omloop zijn omdat deze willekeurig zijn getrokken. Behalve dan de vier kaarten die er elke ronde in zitten: Wanted, Hunter, Hide en een Monsterkaart. Met 7-8 spelers heb je minder snel in de gaten wie welke kaarten heeft, maar je weet wel welke kaarten er in omloop zijn, omdat (nagenoeg) alle kaarten die er zijn over de spelers verdeeld zijn. Er zullen rondes zijn waarbij je het spoor helemaal bijster bent, maar waarbij je buren wat lachend en grinnikend aan tafel zitten omdat ze door hebben wat er aan het gebeuren is. En andere rondes weet jij heel goed wat er zich afspeelt, en verkneukel je je om de vragende gezichten van je medespelers. Als je er geen moeite mee hebt om niet altijd volledige grip te hebben op wie welke kaarten heeft, dan is dit zeker een leuk kaartspelletje om eens te proberen.