Spelgegevens
Naam spel | Sushi Go |
Spelbedenker | Phil Walker-Harding |
Vormgeving | Nan Rangisma |
Tobias Schweiger | |
Phil Walker-Harding | |
Uitgever | White Goblin Games |
Jaar van uitgave | 2013 |
2-5 | 8+ | 20 minuten |
12 | Kaartspel, Setcollectie |
Inleiding
Sushi is hot!! Niet echt natuurlijk, de meeste sushi eet je immers koud. Maar net zoals de sushirestaurants als paddenstoelen uit de grond schieten, worden we op dit moment overstelpt met spelletjes waarbij het thema sushi is. Deze van White Goblin Games is zeker één van de leukere! Lees hierna waarom.
De eerste indruk
Het spel komt in een tinnen doosje. De kaarten zien er overzichtelijk uit en het artwork op de kaarten is netjes en verzorgd. De spelregels zijn kort en simpel.
De voorbereiding
Iedere speler krijgt afhankelijk van het aantal spelers een aantal kaarten:
2 spelers – 10 kaarten
3 spelers – 9 kaarten
4 spelers – 8 kaarten
5 spelers – 7 kaarten
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld over drie ronden. Na elke ronde wordt het aantal punten voor die ronde geteld.
Elke ronde start je dus met een aantal kaarten in je hand. Van deze kaarten kies je er één uit en je legt deze gedekt voor je neer. Het resterende stapeltje kaarten geef je door aan de speler links van je en op dezelfde wijze ontvang je een stapeltje kaarten van de speler aan je rechterzijde. Dit gaat net zolang door tot iedereen zijn hand heeft leeg gespeeld. Vervolgens worden de punten voor deze ronde bepaald.
Het is de bedoeling om setjes te verzamelen. Deze setjes kunnen bestaan uit de volgende verschillende soorten sushi:
Maki Roll: Heb je aan het eind van de ronde hiervan de meeste dan krijg je 6 punten. Degene met de op één na meeste krijgt 3 punten.
Nigiri: Is er in drie soorten en deze levert het aantal punten op dat erop staat (1, 2 of 3)
Tempura: Tempura wordt altijd geserveerd in paren. Dus elke twee tempura in je bezit leveren 5 punten per set op.
Dumpling: Hoe meer dumplings, hoe beter. De score voor de dumplings kan oplopen tot 15 punten als je er 5 verzameld hebt deze ronde.
Sashimi: Hiervan heb je er drie nodig. Als dat gelukt is, dan scoor je 10 punten. Heb je minder dan drie sashimikaarten, dan scoor je niets.
Pudding: Deze tellen pas aan het einde van de derde ronde. Degene die de meeste pudding heeft verzameld ontvangt 6 punten en degene die de minste pudding heeft verzameld, verliest 6 punten.
Er zijn ook nog kaarten die zelf niet direct scoren, maar die wel invloed hebben op andere kaarten, of waarmee je speciale acties kunt uitvoeren:
Wasabi: Leg je in een ronde eerst een wasabikaart neer en daar bovenop een nigirikaart, dan verdrievoudigt deze nigirikaart in waarde.
Eetstokjes: Als je al een eetstokjeskaart voor je hebt liggen, mag je in een volgende beurt twee sushikaarten uitspelen. De eetstokjes neem je dan weer terug op hand en geef je door aan de speler naast je.
Na het bepalen van de score worden alle kaarten van tafel verwijderd. Let op: Puddingkaarten moet blijven liggen. Iedere speler krijgt weer nieuwe kaarten en de volgende ronde kan beginnen!
Aan het eind van de derde ronde vindt nog een telling plaats waarna de eindscore bepaald wordt. Degene met de meeste punten wint het spel.
Tips en opmerkingen
Zorg ervoor dat je niet te lang wacht met de pudding.
Sashimi levert veel punten op, maar is vaak lastig te bereiken.
Oordeel recensent
Sushi Go is een vlot kaartspel. Je moet goed opletten wat de speler links van je nodig heeft en wat je zelf kunt gebruiken, want soms is een sashimi doorgeven niet slim (als je buurman er daardoor drie zou krijgen) terwijl je er zelf niets aan hebt. Gezien de ook nog eens heel aantrekkelijke prijs is dit spel een aanrader voor iedereen!
“Het spel komt in een tinnen doosje.”
O ja?
Dan wordt het spel onbetaalbaar en is het doosje niet erg stevig want tin is een vrij zacht metaal.
Het doosje is van “ordinair” stevig blik.