Madeira

Spelgegevens

Madeira_box

Naam spel Madeira
Spelbedenkers Nuno Bizarro Sentieiro en
Paulo Soledade
Vormgeving Mariano Iannelli
Uitgever What’s Your Game?
Jaar van uitgave 2013
aantal spelers 2-4 leeftijd 12+ tijdsduur 60-150 minuten
prijs 46 soort spel Dobbel, Worker placement

Inleiding

In Madeira draait het verrassend genoeg om het binnenhalen van de meeste punten. Het spel geeft je de mogelijkheid om op vijf verschillende manieren punten te scoren door te voldoen aan de wensen van de kroon. Door het inzetten van je dobbelstenen voer je de meest ideale acties uit om je op deze verzoeken voor te bereiden. In vijf rondes wordt de winnaar bepaald en in ronde één, ronde drie en ronde vijf wordt er gescoord. In ronde twee en ronde vier wordt het spelbord aangepast. De efficiëntste speler wint

De eerste indruk

Madeira_partsHet eerste wat opvalt als de doos opengaat is de hoeveelheid materiaal, dat erg kleurrijk is Houten componenten en stevig karton in felle kleurtjes. Hier is duidelijk aandacht aan besteed. Het regelboek is op dezelfde manier vormgegeven: kleurrijk, maar helder. Al met al een positieve indruk

De voorbereiding

Madeira is geen makkelijk spel en dat blijkt ook uit de voorbereiding. In het regelboek worden er twee hele pagina’s aan besteed. Het spelbord wordt geplaatst, het materiaal gesorteerd op basis van het spelersaantal en volgens de regels geplaatst. Iedere speler ontvangt zijn startkapitaal en plaatst vijf meeples op het bord. Tot slot ontvangt iedereen een kroonverzoek op een tegeltje en het spel kan beginnen .

Spelverloop

Zoals gezegd het spel bestaat uit vijf rondes. Elke ronde heeft vijf fases. De startspeler bekend door het aantal kronen op zijn ontvangen scoretegeltje gooit de dobbelstenen in setjes van drie en plaats deze op het spelbordje dat de beurtvolgorde voor die ronde vastlegt. Drie zwarte dobbelstenen stellen de piraten voor en worden na de worp op het stadswacht veld geplaatst. De vier karakterkaarten worden geschud en op het bord gelegd. Iedere speler beginnend met de startspeler kiest een setje dobbelstenen. Hierdoor wordt zijn beurtvolgorde bepaald, de waarde van zijn dobbelstenen en moet hij uit de betreffende rij een scoretegel kiezen die hij in het spel gaat inzetten. Bijkomend voordeel is dat de gildefiches van het betreffende gilde weer opengedraaid mogen worden als je deze bezit.

Madeira_playIn de tweede fase gebruik je je verkregen dobbelstenen om karakters te kiezen en de bijbehorende actie uit te voeren. De steward laatje twee meeples op het eiland plaatsen. De Gilde meester laat je een gunsttegel pakken zolang je de kosten kunt betalen. Elke tegel geeft een uniek voordeel. De commandant laat je twee schepen bewegen om geld te verdienen of een beloning van de koning te gebruiken. Ook nu moet je grondstoffen hebben om dit uit te kunnen voeren. De burgemeester laat je mensen binnen de steden manoeuvreren om goederen te ontvangen. Tot slot hoef je geen karakteractie te gebruiken, maar kun je ook grondstoffen oogsten binnen de gekozen regio. De waarde van de dobbelsteen geeft aan in welke regio je kosteloos een karakter of oogstactie mag kiezen. Tekorten mag je opvangen door brood te betalen.

Na deze fase start fase drie de bouwacties. Elke gekozen karakteractie met een van de drie dobbelstenen is gekoppeld aan een bouwactie. De dobbelstenen worden wederom gegooid en bepalen de kosten voor het uitvoeren van de bouwactie of als je niet wilt of kunt betalen het aantal piraten dat je ontvangt. De voordelen van de bouwactie worden ook door het aantal geplaatste meeples in die regio beïnvloed. De vijf bouwacties leveren voordelen op zoals brood, het plaatsen van meeples in de steden of de stadswacht, gilde gunsten opendraaien en meeples in de kolonies plaatsen.

In de vierde fase vind het onderhoud plaats. De speler met de meerderheid in de stadswacht krijgt vier punten zolang hij maar één van zijn meeples verwijdert. Elke meeple in de kolonies levert hem grondstoffen op. Elke boot kost één hout en elke meeple op het bord kost brood. Ook nu krijg je piraten als je niet kunt of wilt betalen.

De laatste fase zijn de kroonverzoeken. In ronde één lever je een scoretegel in en ontvangt de punten. In ronde twee worden sommige graanvelden, suikervelden. In ronde drie scoor je twee tegels. Ronde vier worden sommige suikervelden, wijnvelden en in ronde vijf scoor je maar liefst drie tegels. De speler met de meeste punten wint

Tips en opmerkingen

Madeira_close-upDe speler met de meeste piraten verliest zestien punten, dat is een bepalende factor voor winst houd hier rekening mee. Door het wegnemen van een meeple bij de stadswacht mag je een piratendobbelsteen inzetten op deze manier heb je een extra actie tot je beschikking. Je kunt door een aantal acties piraten wegspelen dat is een mooie tactiek om niet de meeste piraten te bezitten aan het einde van het spel

Oordeel recensent

Madeira is een zeer pittig spel. Je zal het spel een aantal keer moeten spelen voordat je alles doorhebt. Er zijn meerdere wegen die tot de overwinning leiden en in alle gevallen zul je heel goed moeten plannen om de winst binnen te slepen. Ik persoonlijk geniet erg van dit soort spellen. Veel moeilijke keuzes, anticiperen op je tegenspelers en de juiste acties op het juiste moment uitvoeren. Het spel zelf zou in tijdsduur kunnen toenemen als men lang gaat nadenken over de volgende stap, maar dat is een kwestie van de juiste tegenspelers kiezen en komt niet door het spel zelf. Voor mij persoonlijk een toppertje

© Foto’s: Boardgamegeek.com