Roll The Dice organiseert op Zuiderspel 2014 een No-Ship Math Trade, waar jij aan mee kan doen! Deze serie artikelen leggen uit wat een Math Trade is, waarom je er aan mee zou willen doen en hoe het werkt. Onderaan staan verwijzingen naar eerdere delen.
Deze keer “Hoe geef je je wensenlijst door?”
Een wensenlijst wordt ook wel een wants list of simpelweg wants genoemd. Deze stel je samen met behulp van een site genaamd de Online Wants List Generator (ookwel afgekort tot OLWLG). Deze site vind je hier: http://bgg.activityclub.org/olwlg
De site ziet er niet heel high-tech uit maar hij doet wat die moet doen en als je er eenmaal mee leert werken dan is die best overzichtelijk.
Het eerste dat je moet doen als je naar de site gaat, is een login aanvragen (klik op login en vul de naam van je BGG account in). Je ontvangt vervolgens een geekmail met een link die je kan gebruiken om in te loggen. Daarna zie je op de pagina van de OLWLG onder het kopje ‘Your Active Math Trade(s)’ de Math Trades waar jij nu actief in bent (hopelijk de Zuiderspel No-Ship Math Trade).
Als je dan een Math Trade aanklikt val je meteen binnen bij stap 3 (geen paniek, dit is goed). Hier staat de lijst met spellen die aangeboden worden in de Math Trade. Wat je moet doen is door deze lijst heen lopen en voor elk spel waar je interesse in hebt, klik je op het kleine ‘add’ knopje onder het nummer en vervolgens op ‘save’. Je kan dit al doen als de lijst nog open is maar mijn advies is om te wachten totdat de lijst gesloten is. Sowieso gebruik ik altijd de originele geeklist om te kijken welke spellen ik interessant vind om deze dan in de OLWLG toe te voegen aan mijn wensenlijstje.
Hierna gaan we door naar stap 4 (klik hiervoor linksbovenin op de 4). Hier zie je nu een grid met aan de bovenkant de spellen die jij aanbiedt en aan de linkerkant de spellen die je zou
willen hebben. Je gaat nu vinkjes zetten bij elke combinatie die jij een acceptabele ruil
vindt.
LET OP: Dit is het meest belangrijke punt in een Math Trade. Als je hier bij een
combinatie een vinkje zet dan betekent dat je akkoord gaat met die ruil. Bedenk voor elk vinkje of je gelukkig zou worden van die (potentiele) ruil, zo niet, zet het vinkje dan weer uit.
Met de knop ‘Confirm Changes’ sla je de vinkjes op die je hebt gezet. Nadat de lijst gesloten is, verschijnt hier ook de knop ‘Submit Your Lists Here!’. Zodra je klaar bent met het samenstellen van je wensenlijst en alle vinkjes staan zoals je ze wil hebben staan dan maak je met die knop je wensenlijst definitief. Zolang de deadline voor het invoeren van wensenlijsten nog niet verstreken is dan kan je je wensenlijst nog aanpassen via dezelfde methode. Dit mag zo vaak als je wil.
Als je een spel hebt dat je helemaal niet wil ruilen dan kan je op dit punt een lege
wensenlijst voor dat spel inleveren. Dat is geen schande en zelfs een vaak gebruikte techniek om zeker te zijn dat een bepaald spel van je niet geruild wordt.
Verder zijn er in de OLWLG nog twee facetten die interessant zijn.
In stap 4 staat er achter elk spel een tekstvak. Dit kan je gebruiken voor twee dingen:
– Als je hier getallen in zet dan gebruikt de OLWLG dit om de spellen op die volgorde (van hoog naar laag) te sorteren. Zo kan je voor jezelf meer overzicht creëren. Deze getallen hebben verder geen betekenis voor het systeem bij het bepalen van de ruilacties.
– Als je hier de tekst ‘delete’ in zet dan kan je daarmee spellen uit je wensenlijst gooien.
In beide gevallen moet je de confirm changes knop gebruiken voordat je het effect ziet.
Daarnaast heb je soms de situatie dat een spel dat je wil hebben, meerdere keren aangeboden wordt. Het maakt jou niet uit bij wie je hem ruilt maar je wil vooral niet dat je na de ruil allebei de exemplaren hebt. Hier is een oplossing voor die ‘duplicate protection’ heet. Klik op deze knop en je ziet de optie ‘Create dummies the easy way’. Maak hier gebruik van en ga vooral geen dummy maken op een andere manier! (Tenzij je echt weet wat je aan het doen bent.) Voor de easy way klik je het desbetreffende spel aan, gevolgd door submit. Wat er dan gebeurt is dat er een nieuwe kolom en een nieuwe rij aan je wensenlijst worden toegevoegd. Dit is een soort koppelitem dat er voor zorgt dat jij nooit meerdere kopiën van hetzelfde spel zal krijgen. In de nieuwe kolom moeten vinkjes staan bij de spellen die jij niet dubbel wil (de rest van deze rijen moeten leeg zijn). En in de nieuwe rij geef je aan tegen welke spellen jij zou willen ruilen (net zoals bij de andere spellen op je wensenlijst). Het systeem regelt de rest.
In de OLWLG zitten nog meer knoppen en nog meer opties. Ik ga deze voorlopig niet toelichten. Mijn advies is om vooral gewoon rond te klikken en te ontdekken wat er gebeurt. Mocht je specifieke vragen hebben dan hoor ik dat graag. De volgende keer kijken we naar het einde van de Math Trade. Wat gebeurt er als de wants deadline verlopen is?
Links
Zuiderspel No-Ship Math Trade: http://www.boardgamegeek.com/geeklist/170732/zuiderspel-no-ship-math-trade
BGG: http://www.Geekdo.com
OLWLG: http://bgg.activityclub.org/olwlg/
Math Trades Help (Eng): http://boardgamegeek.com/wiki/page/Math_Trades
De wiskunde achter Math Trades (Eng): http://boardgamegeek.com/wiki/page/TradeMaximizer#toc9
Uitleg Math Trade Deel 1: http://www.rollthedice.nl/2014/03/03/uitleg-math-trade-deel-1-5/
Uitleg Math Trade Deel 2: http://www.rollthedice.nl/2014/03/06/uitleg-math-trade-deel-2-5/
Uitleg Math Trade Deel 3: http://www.rollthedice.nl/2014/03/08/uitleg-math-trade-deel-3-5/
Uitleg Math Trade Deel 5: http://www.rollthedice.nl/2014/03/10/uitleg-math-trade-deel-5-5/