Spelgegevens
Naam spel | Triassic Terror |
Spelbedenker | Peter Hawes |
Vormgeving | Kurt Miller, Allen Smithee |
Uitgever | Kayal Games |
Jaar van uitgave | 2013 |
2-6 | 14+ | 120 minuten |
45 | area control | |
Games Magazine: Best new strategy game |
Inleiding
Als kleine jongen had ik een hele grote plastic ton tot de rand gevuld met allemaal verschillende dino’s. Ik was gefascineerd door Jurassic Park en alles wat daarmee te maken had, en ik kende de namen van alle bekende en minder bekende soorten uit mijn hoofd. Kortom, ik was een dino-geek.
Tegenwoordig zijn de plastic dino’s de deur gewezen en ingeruild voor de computer- en bordspellen, zijn de namen van verschillende dino’s verloren gegane kennis en heb ik al heel lang geen Jurissic Park film meer gezien. Maar de fascinatie is nooit helemaal weggesleten. Ergens heel diep vanbinnen zit er nog iets wat me triggert op het moment dat ik dino’s zie. Ik werd dan ook als het ware naar dit spel gezogen door het thema. Of het nu goed is of niet, ik moest het spelen.
De eerste indruk
Als eerste valt op dat de doos vrij gewichtig is, wat duidt op veel materiaal. Altijd een pluspunt, zeker als dat materiaal er nog mooi uitziet ook. En dat is zeker het geval bij Triassic Terror. Het grote speelbord is dubbelzijdig geprint (een zijde voor 2-4 spelers en een zijde voor 5-6 spelers) en bestaat uit vier omgevingen: Moeras, woestijn, bos en bergen. Iedere omgeving bestaat uit drie gebieden die elk weer bestaan uit drie habitats. Verder zijn er nog dino’s. Heel veel dino’s.
De voorbereiding
Iedere speler kiest een kleur en krijgt in die kleur de houten dino’s, dit zijn de speelstukken, een T-Rex en een eigen dino. Deze laatste fungeert als spelersmarker en de soort verschilt per speler. Iedere speler begint met vier dino’s in een habitat, keurig aangegeven op een overzichtje. Verder krijgt iedere speler nog twee speciale actietegeltjes, en worden de zes normale actietegels geschud en op het actiespoor gelegd.
Spelverloop
Het spel verloopt in drie tijdperken, bestaande uit drie rondes die ieder bestaan uit twee fases: Acties kiezen en acties uitvoeren. Beginnend bij de startspeler kiest iedere speler om de beurt een actietegel. Hij pakt deze van het actiespoor en zet zijn spelersdino op de plaats van de tegel. Omdat de zes acties van boven tot onder gerangschikt zijn, ontstaat nu een andere spelersvolgorde. De speler die de bovenste actie gekozen heeft mag eerst zijn actie uitvoeren, daarna de volgende en zo verder naar beneden. Maar wat zijn nu de verschillende acties?
• New Environment: Je mag in een van de vier omgevingen drie dino’s plaatsen. Je mag deze naar keuze verdelen over de drie gebieden.
• Herd Growth: Je mag drie dino’s toevoegen aan een bestaande kudde en daarna twee dino’s aan een tweede kudde.
• Herd Migration: Je mag twee kuddes uitkiezen die gaan verplaatsen. Ze mogen verplaatsen naar alle aangrenzende gebieden.
• Hatch: Je mag drie dino’s bijplaatsen in een bestaande kudde en daarna met de Pterodactylus gaan vliegen. De Pterodactylus mag maximaal twee gebieden verplaatsen en in zijn eindpunt twee dino’s opeten.
• T-Rex: Je mag de huidige T-Rex vervangen door je eigen. Daarna mag je met de T-Rex een of twee gebieden verplaatsen en in het eindpunt vijf of twee dino’s opeten. Daarna mag je de T-Rex bij je eigen kudde plaatsen. Zijn aanwezigheid telt bij het bepalen van de meerderheid voor drie.
• Raptors: Je mag met beide Velociraptors (de namen zijn me nog niet helemaal ontschoten) bewegen en in hun eindpunten twee dino’s opeten en nog twee verplaatsen naar aangrenzende gebieden.
Belangrijk is dat de grootste kudde altijd de grootste habitat bezet. Dit is belangrijk, want de grootste habitat is aan het eind van elk tijdperk de meeste punten waard.
Verder zijn er nog twee speciale actietegels die iedere speler een keer per spel kan gebruiken. Er is een hatch-actie zonder de Pterodactylus, en een vulkaan die in een gebied gespeeld kan worden. Er mogen dan geen dino’s meer dat gebied in of uit. Bovendien sterven er nog een paar. Schijnt iets met lava te maken te hebben…
Aan het eind van elk tijdperk volgt er een puntentelling waarbij de punten aangegeven staan per habitat. Bovendien zijn er nog wat extra punten te verdienen met speciale tellingen, ook weer keurig aangegeven op een overzichtje. En, je verwacht het niet, de speler met de meeste punten wint het spel.
Tips en opmerkingen
Speel Triassic Terror niet met zijn zessen. Je hebt dan heel weinig invloed op je eigen spel. Er wordt vijf keer met je kuddes geklierd, waarna je zelf een goede actie kunt doen.
Verder is het belangrijk je dino’s te verspreiden, zoals bij elk meerderhedenspel.
Oordeel recensent
Triassic Terror is typisch een geval van “easy to learn, hard to master”. Het spelprincipe is vrij eenvoudig, maar je moet zeker strategisch kunnen nadenken om het spel te kunnen winnen. De award voor Best new stratety game is dan ook verdiend.
Het spel is het beste met vier of vijf spelers. Bij drie kun je eigenlijk alles doen wat je wilt, bij zes kun je juist niets doen van wat je wilt. Vier en vijf spelers is de juiste combinatie van deze twee uitersten. Een leuk bijkomend feit is dat er altijd maar drie habitats zijn. Komt er dus een vierde speler met een kudde die groter is dan de kleinste, sterft de kleinste uit. De arme drommels hebben ten slotte geen leefgebied meer.
Verder is het artwork ook goed uitgevoerd. De actietegels en het bord zijn voorzien van mooie tekeningen, en de plastic dino’s dragen ook bij aan de belevingswereld. Bovendien heb je op die manier wat te spelen als de andere spelers aan de beurt zijn…