In de nabije toekomst doet een reality TV-show genaamd Room 25 alles om de kijkcijfers te verhogen en de kijkers te choqueren. Kandidaten worden door het ministerie van cultuur opgesloten in een complex bestaande uit vijfentwintig kamers met onverwachte en gevaarlijke effecten. De kandidaten moeten samenwerken om kamer 25 te vinden en snel te ontsnappen. Soms infiltreren de cipiers de gevangenen om met alle middelen te voorkomen dat ze ontsnappen. En vergeet niet te glimlachen, want je bent in beeld.
Het bord wordt opgebouwd uit een rooster van vijf bij vijf kamers (in totaal vijfentwintig). In het midden ligt de beginkamer waar de miniaturen van de spelers beginnen. De overige kamers liggen gesloten. Er zijn verschillende soorten kamers die elk een ander effect hebben. De effecten kunnen voordelig zijn, zoals dat je een andere gesloten kamer mag bekijken. Maar vaak bevatten de kamers vallen zoals de ergste kamer waar je meteen dood gaat als je erin stapt. Ergens tussen alle kamers bevind zich kamer 25. Om te winnen moet je naar die kamer gaan en die uit het complex van kamers schuiven (met de controle actie).
De beurt begint met het bepalen van twee acties en de volgorde waarop je die gaat doen. Je hebt de keuze uit de volgende vier acties:
- Kijk – Bekijk één ban de aangrenzende kamers.
- Beweeg – Loop naar één van de aangrenzende kamers. Als die kamer gesloten ligt, dan wordt hij opengedraaid. Het effect van de kamer wordt meteen uitgevoerd.
- Duw – Duw één van de andere spelers in één van de aangrenzende kamers.
- Controle – Schuif één rij van kamers één stap. De kamer die aan de ene kant uit het complex schuift wordt er aan de andere kant weer bijgelegd. De middelste kamer mag hierdoor niet verschoven worden waardoor de middelste rijen (horizontaal en verticaal) niet verschoven mogen worden.
Na het kiezen van de twee acties worden deze om de beurt op spelersvolgorde uitgevoerd. Eerst voert iedereen de eerste actie uit en daarna voert iedereen de tweede actie uit. Nadat iedereen aan de beurt geweest is wordt de eerste speler als laatste in de beurtvolgorde geplaatst en begint de volgende ronde. Dit gaat door totdat iemand het voor elkaar krijgt om kamer 25 uit het complex te schuiven of totdat de tijd op is (aantal rondes) waardoor iedereen verliest.
Het spel bevat vijf verschillende varianten. De team variant vind ik het leukste. Hierbij zijn er twee teams die strijden om als eerste te ontsnappen. Daarbij zullen de teams elkaar dwars zitten. Een andere leuke variant is de wantrouwen variant waarbij er cipiers tussen de kandidaten zitten die proberen te voorkomen dat er iemand ontsnapt. De coöperatieve versie waarbij iedereen samenwerkt is een stuk minder interessant. Om het wat moeilijker te maken krijgen de spelers dan minder tijd.
Het is niet een complex spel. De regels zijn eenvoudig en de opbouw van een beurt ook. Je hebt maar vier acties om uit te kiezen. Je moet de actie die je gekozen hebt zo mogelijk uitvoeren. Dus als je onverwacht met je teamgenoot in plaats van een tegenstander in een kamer zit en je had de duw actie gekozen, dan zal je jouw teamgenoot uit de kamer moeten duwen. Met deze verborgen kamers lijkt het spel een memory component te hebben, maar je hebt ook een fiche om op een gesloten kamer te leggen om je helpen te herinneren. De gesloten kamers maken het leuk omdat je daardoor soms meer weet dan de tegenstanders, terwijl er geen geheime informatie is. Iedereen kan immers kijken wat er in de kamers zit. Het is zeer herspeelbaar omdat je maar vijfentwintig van de tweeëndertig kamertegels gebruikt en vanwege de verschillende varianten. Zoals ik al aangegeven had is de teamvariant het leukste. Op het einde is het vaak spannend, waarbij je probeert te raden welke acties de tegenstanders gaan kiezen. Eén klein foutje kan ervoor zorgen dat je verliest. Maar soms kun je ook een gokje wagen door een nog onbekende kamer in te stappen waarvan je hoopt dat die een positief effect heeft. Room 25 is een leuk een eenvoudig tactisch spel met een goede herspeelbaarheid.