Ik weet niet wat de aanleiding is, maar de helden zijn deze keer in een herberggevecht terecht gekomen. De tovenaar gooit met barkrukken en de priester slaat nog een mok bier achterover terwijl de vechter met wat geluk een vuiststoot van de dief ontwijkt. Inn-Fighting is een spel van Wizards of the Coast in de Dungeons & Dragons Forgotten Realm wereld. Het is een wat ouder spel dat uitgebracht is in 2007.
Het spel bevat zes speciale zeszijdige dobbelstenen, één twintigzijdige dobbelsteen, een stapel heldenkaarten en een stapel actiekaarten. De actiekaarten bevatten ook omstanders die mee kunnen helpen met de gevechten. De spelers beginnen met één held en twee actiekaarten. Als ze een omstander getrokken hebben dan moeten ze die meteen spelen. Het doel van het spel is om als eerste twintig overwinningspunten te halen. Dit doe je door je tegenstanders er van langs te geven en bewusteloos te slaan.
De zeszijdige dobbelstenen bevatten twee stomp- en een stoel-, bliksem-, geluks- en een bierpulzijde. Eén van deze zes dobbelstenen is rood en wordt gebruikt voor het verdedigen. De speler die aan de beurt is mag alle dobbelstenen die op een stomp-, stoel- of bliksemzijde liggen gooien. De dobbelstenen die op de geluks- of bierpulzijde liggen worden dus niet opnieuw gegooid. Als er nu drie dobbelstenen op de gelukszijde liggen mag de speler ervoor kiezen om een actiekaart te pakken en alle dobbelstenen opnieuw te gooien. Als er drie dobbelstenen op de bierpul zijde liggen mag de speler ervoor kiezen om zijn held te genezen met de overwinningspunten van de speler die er het meeste heeft (kan de huidige speler zelf zijn). Daarna moet hij alle dobbelstenen opnieuw gooien. Of de speler gekozen heeft voor een van deze twee acties of niet; hij mag vervolgens een aanval doen.
Op de karakterkaart staat wat de verschillende aanvallen doen. Deze aanvallen kunnen door omstanders die je hebt ‘verbeterd’ worden. Stompen of vuistslagen worden altijd tegen de speler aan je linkerkant gedaan. Barkrukken gooi je altijd naar de speler aan je rechterkant. En speciale (bliksem) aanvallen doe je altijd tegen de speler met de meeste overwinningspunten. Nadat je een soort aanval gekozen hebt, gooi je met de twintigzijdige dobbelsteen. Als je hoger of gelijk aan je vaardigheid (skill) gooit – waarbij je het aantal aanvalsdobbelstenen optelt bij je dobbelsteenworp – dan doe je de hoge waarde aan schade, anders de lage waarde aan schade die op je karakterkaart staat. Een één is altijd mis en een twintig is raak en doet één extra schade. Als je de tegenstander drie of meer schade doet, dan mag hij gooien met de rode dobbelsteen. Als hij dan een geluk of bliksem gooit verdedigt die speler en doet hij wat er op zijn karakterkaart staat. Voor elke schade die je doet krijg je een overwinnigspunt. Als je een karakter bewusteloos slaat krijg je ook nog extra bonusoverwiningspunten. Na de aanval gaat de beurt naar de volgende speler. Als zijn held bewusteloos was geslagen, trekt hij een nieuwe.
Inn-Fighting is een heel licht spelletje waarvan de regels net wat te complex zijn. Deze ‘complexe’ regels zijn nodig om ervoor te zorgen dat je geen ‘runaway leader’ krijgt. Het spelsysteem zorgt er ook voor dat er regelmatig actiekaarten in het spel komen. Er zitten geen fiches bij het spel om de overwiningspunten bij te houden. Daarvoor moet je zelf iets regelen. De speelduur is prima en het speelt lekker vlot. Als je van het Dungeons & Dragons thema houd en zin hebt in een licht dobbelspelletje, dan is dit een prima ‘filler’. Ik verwacht de komende tijd dit spel nog regelmatig te spelen.