Vandaag het vierde en laatste deel van de spellen voor het themaplein hout op Zuiderspel.
- The Doge Ship: Bij dit spel ga je met z’n allen bouwen aan het schip van de Doge. Je moet hiervoor via acties de nodige onderdelen kopen en later bouwen. Je kan ook dammen en gondels kopen en bouwen. De dobbelstenen bepalen de prijs van de acties. De speler met die de meeste punten heeft als het het Doge Schip af is, wint het spel.
Link naar het thema hout: Het Doge schip, de dammen en de gondels zijn allemaal van hout, dus ook hier komt het thema mooi naar voren. - Lorrein: Elke Hertog (speler) in het land Lorrein wil zijn rijk zo goed mogelijk uitbouwen zodat hij alle grondstoffen zelf heeft. De andere hertogen prberen dit te voorkomen. Speler die als eerste zijn geheime opdracht volbracht heeft, wint het spel.
Link naar het thema hout: Bij Lorrein is hout zowel een grondstof in het spel als een grondstof om het spel te maken door de houten onderdelen. Vooral het dobbelsysteem, ook van hout, valt hierbij op.
- De Kathedraal: Bij dit worker-placement spel moeten de spelers hun werkers zodanig inzetten zodat ze de meeste grondstoffen verzamelen om mee te bouwen aan de kathedraal. De speler die dit het beste doet, scoort de meeste punten en wint zo het spel. Daarbij kan je ook op audiëntie bij de koning gaan om zo meer invloed in de bouw te krijgen. Dit spel is gebaseerd op het gelijknamige boek.
Link naar het thema hout: De kathedraal die in het midden van het spelbord gebouwd wordt en het pronkstuk van het spel is van hout. - Pecunia non olet: In het Romeinse Rijk waren de toiletten nog een openbare plaats waar men elkaar kon ontmoeten. Elke speler heeft enkele Romeinen die nodig moeten. Als een Romein klaar is, laat hij natuurlijk een fooi achter. Je kan ook kaarten uitspelen om zo bijvoorbeeld de wachtrijen aan te passen. De speler die als eerste voldoende geld verzamelt wint het spel.
Link naar het thema hout: Misschien is dit wel de vreemde eend in de bijt, maar de weinige speelstukken die gebruikt worden zijn van hout. - Yellowstone Park: Bij het kaartspel Yellowstone Park moet je de dierenkaarten zo goed mogelijk in een raster van drie bij drie leggen. Alle dieren die er buiten vallen zijn strafpunten. Bonuspunten zijn te scoren als je een rasten van drie bij drie vol weet te maken. De speler met de meeste punten wint het spel.
Link naar het thema hout: In Yellowstone Park zijn voldoende bomen te vinden dus de aansluiting met het thema is daarbij ook weer duidelijk.
Wil je de twee vorige lijsten bekijken, klik dan hieronder op de link.
Zuiderspel 2013 – Themaplein hout: de spellen deel 1
Zuiderspel 2013 – Themaplein hout: de spellen deel 2
Zuiderspel 2013 – Themaplein hout: de spellen deel 3