Spelgegevens
Naam spel | Aquileia |
Spelbedenker | Cielo D’oro |
Vormgeving | Geoffrey Cramm en Victor Boden |
Uitgever | Zoch Verlag |
3-5 | 12+ | 90 minuten |
35 | worker placement |
De eerste indruk
Het spel is mooi uitgevoerd, zoals we inmiddels gewoon zijn van Zoch Verlag. De pionnen zijn gewoon basispionnen en hadden wel wat meer aandacht mogen hebben en dus uitgevoerd mogen worden in het thema. De spelregels zijn ongeveer acht bladzijden en erg duidelijk geschreven.
De voorbereiding
Elke speler krijgt vijf pionnen negen huisjes, een tie-breaker token, een token om de waarde bij een gevecht bij te houden, twee bronzen munten, één zilveren en één gouden. Alle kaarten worden gedekt op de juiste plaats op het bord gelegd. Het doel van het spel is om na vijf rondes de meeste overwinningspunten te halen.
Spelverloop
Het spel verloopt over zes identieke rondes. Elke ronde bestaat uit twee fases: het inzetten van je pionnen en het uivoeren van de bijbehorende acties.
Fase één: inzetten van je pionnen:
Elke speler, beginnend met de startspeler, mag één pion per keer inzetten op een van de vrije plaatsen op het bord. Ook het inzetten van je tie-breaker token op het startspelerspoor is een van deze acties. Je bezet dus in totaal zes plaatsen. Als je met vijf spelers bent, blijven er maar drie vrije velden over op het bord.
Fase twee: uitvoeren van de acties:
Alle grote actievelden zijn met Romeinse cijfers aangeduid en ze worden in oplopende volgorde uitgevoerd. Er zijn in totaal elf grote velden waaruit je kunt kiezen. Ik ga ze hier niet allemaal uitleggen, maar enkele voorname omschrijven.
- Het verkrijgen van wapens, slaven en/of paarden, deze kunnen later ingezet worden bij de gevechten en paardenraces.
- Uitvoeren van een gevecht: Hier zijn velden met een waarde één en twee. Doormiddel van een token hou je je score bij. Doormiddel van drie dobbelstenen kan je waarde verhogen met maximaal drie. Daarna kan iedereen nog slaven en of wapens inzetten om zo zijn score te verhogen. De winnaar is de speler met de hoogste waarde. Bij een gelijkspel ga je kijken wie er het meest vooraan staat op het startspelerspoor. Dit is de plaats waar je je tie-breaker token hebt neergelegd. De winnaar krijgt geld en een extra in de vorm van een slavenkaart of punten. Ook de tweede en derde speler hebben nog een opbrengst.
- Uitvoeren van een race: Deze verloopt op dezelfde wijze als een gevecht, alleen kun je hier geen wapens en slaven inzetten, maar paarden. Ook de gelijkstand en de winstverdeling zijn vergelijkbaar.
- Bouwen van huizen, werkplaatsen en banken: Deze moet je gepast betalen met geld en eventueel slaven. Werkhuizen en banken kunnen, als je voor een bepaalde actie kiest, geld of punten opleveren tijdens het spel. De huizen leveren aan het einde van het spel punten op.
Enkele andere acties zijn: geld krijgen, geld wisselen, lauwerkranskaart veilen en inkomsten van de werkplaatsen en banken krijgen.
Er zijn drie soorten geld in omloop, die op zich hetzelfde waard zijn, uitgezonderd bij het wisselen. Als er ergens geld betaald moet worden, moet dit gepast gebeuren, je mag dus niet te veel geven en er wordt al helemaal geen wisselgeld gegeven.
De nieuwe startspeler is de speler die vooraan staat op het startspelerspoor. Elke ronde kan dit iemand anders zijn, maar dit is niet noodzakelijk.
Aan het einde van het spel is er enkel nog een waardering van je huizen. Deze staan in verschillende wijken, met kleuren aangeduid. Tijdens het spel kun je lauwerkranskaarten verdienen in deze zelfde kleuren. De waarde van je huizen in een zelfde kleur vermenigvuldigd met het aantal lauwerkranskaarten in diezelfde kleur zijn de punten voor die wijk. Veel huizen, maar geen lauwerkranskaarten, zijn dus ook geen punten voor die wijk.
Tips en opmerkingen
Ik heb het spel nu enkele keren gespeeld en dan is de strijd om een goed plekje het leukste als je met vier, en liever nog met vijf spelers speelt. Als je met z’n drieën speelt heb je altijd wel keuze genoeg om je pionnen goed neer te zetten.
Oordeel recencent
Al bij al een leuk spel, maar je moet bij de eerste stap al weten voor welke kleur villa’s je gaat in verband met de eindtelling, want daar vallen de meeste punten. Dan moet je ook zorgen dat je de juiste lauwerkranskaarten krijgt. Zoals eerder al doorgegeven hadden ze aan de pionnen wat meer aandacht mogen schenken zodat deze ook meer in het thema zouden passen, een gemiste kans om het nog net iets mooier te maken.
De kaarten die er bij zitten zijn niet altijd even duidelijk. Vooral het onderscheid in voor- en achterkant bij de slavenkaarten is moeilijk te zien doordat er alleen een kleurverschil op zit. Dit had wat duidelijker gemaakt kunnen worden.
Wij hebben de Duitse versie gespeeld, maar binnenkort komt ook 999 Games met een Nederlandse versie. Het spel zelf is volledig taalonafhankelijk.