Spelgegevens
Naam spel | Dominion De Alchemisten |
Spelbedenker | Donald X. Vaccarino |
Vormgeving | Matthias Catrein |
Uitgever | 999 Games |
2 – 4 | 8+ | 30 minuten |
± 23 | Kaartspel | Nominatie: 2010 Golden Geek Best Board Games Expasion |
De eerste indruk
Zoals alle Dominion uitbreidingen een erg mooie vormgeving, zowel de doos als de kaarten. Een regelboek met de regels en een boek met een duidelijke uitleg van alle kaarten. In de doos ligt een inlay met de indeling van de kaarten. Daarnaast is er ruimte overgelaten voor extra kaartensets, mocht je die in de doos willen bewaren.
De voorbereiding
Dominion: De Alchemisten is een uitbreiding die alleen gespeeld kan worden met een zelfstandige variant van Dominion, zoals Dominion Intrige. Als gekozen is met welke varianten gespeeld gaat worden, kiezen de spelers tien koninkrijkkaarten uit. Deze worden op tafel gelegd. De geld- en puntenkaarten worden neergelegd, en daarnaast ook de toverdrankkaarten. Iedere speler krijgt drie landgoedkaarten en zeven bronskaarten. Deze worden geschud tot een trekstapel en iedere speler pakt vijf kaarten van deze trekstapel.
Spelverloop
Het doel van het spel is om meer punten te scoren dan je tegenstanders. Dit doe je door het kopen van landgoederen (één punt), hertogdommen (drie punten) of provincies (zes punten). Iedere speler heeft vijf kaarten in zijn hand, waaronder geld kaarten. Hiermee kun je koninkrijk-, geld-, toverdrank- of puntenkaarten kopen. Dit doe je door het aantal geld af te leggen wat de kaart kost (dit staat links onderaan de kaart). Dan mag je de kaart pakken en leg je de gekochte kaart, met het betaalde geld op jou aflegstapel. Aan het einde van je beurt leg je ook je overige handkaarten op je aflegstapel en pak je weer vijf nieuwe kaarten van je trekstapel. Als je trekstapel op is, wordt jou aflegstapel geschud en is dat je nieuwe trekstapel. Je trekstapel wordt dus steeds groter en er komen dus steeds meer koninkrijkkaarten, geld en punten bij. Koninkrijkkaarten kunnen je extra acties, extra geld of andere voordelen opleveren. Sommige kun je ook gebruiken om je tegenstander dwars te zitten.
Normaal worden koninkrijkkaarten betaald met geld, maar in Dominion: De Alchemisten zitten ook koninkrijkkaarten die betaald moeten worden met toverdrank. Om deze kaarten te kopen moet je dus eerst een toverdrank gekocht hebben. Het spel is afgelopen als alle provinciekaarten gekocht zijn of als er drie willekeurige stapels helemaal op zijn.
Tips en opmerkingen
Als je er aan zit te denken om een kaart te kopen waar je een toverdrank voor nodig hebt, koop dan tijdig die toverdank. Het duurt even voordat je deze in je hand krijgt en dus kunt gebruiken om de kaart te kopen die je wilt. En let op, de toverdrank geldt als een normale geld kaart, deze kan dus gewoon door de dief vernietigd worden.
Oordeel recencent
Dominion: De Alchemisten is een kleine, maar erg leuke uitbreiding. Het geeft een nieuwe dimensie aan het spel door de toverdrankkaart. Dat maakt het iets lastiger om goede kaarten te kopen. Door het toevoegen van een puntenkaart wordt je weer even uit de standaard sleur gehaald. Om het voor de ervaren speler iets uitdagender te maken, zijn er extra spelregels toegevoegd in deze uitbreiding. Ondanks dat Dominion: De Alchemisten maar dertien verschillende kaarten bevat, kan het zorgen voor genoeg extra speelplezier met Dominion. Een must-have voor elke Dominion liefhebber.