Met Marc Pulles als initiator stond vandaag Twilight Imperium met de uitbreiding Shattered Empire op het programma. Vanaf 14 uur was iedereen welkom in Waalre, voor één dag het middelpunt van het universum. Zes leiders waren uitgenodigd om te strijden voor de overwinning. In Waalre kwamen Marc Pulles, Ronald van Lent, Max van Hageluken, Ben van Hageluken, Ernst Jansen en ikzelf samen. We wilden een snel spel dat het liefst uit te spelen was. Vandaar dat we gekozen hebben om de onderstaande onderdelen toe te voegen:
- Een vooraf bepaald universum naar voorbeeld van een download vanaf de website van Fantasy Flight Games.
- Er zes rassen waren uitgekozen die meer garant staan voor een sneller spel.
- Het aantal benodigde overwinningspunten om te winnen bijgesteld was van tien naar negen.
- Toevoegen van de optie artefacten die meer overwinningspunten in het spel brengen. (Shattered Empire)
- Acht nieuwe strategie kaarten (Shattered Empire).
- Wormhole Nexus (Shattered Empire).
- +2 political cards.
- Ras specifieke technologie (Shattered Empire).
Marc had het universum al opgezet.
De rassen werden verdeeld.
We waren allemaal klaar om het spel te beginnen.
Ronde 1
Marc was speaker. De speaker mag beginnen met het kiezen van een strategiekaart. De keuze van elke speler was als volgt.
Speler | Strategiekaart |
---|---|
Marc (speaker) | (7) Technologie |
Ernst | (5) Trade |
Ben | (4) Production |
Max | (3) Assembly |
Ronald | (1) Leadership |
Marcel | (6) Warfare |
Er waren aan aantal vragen over de regels. Hieronder de vragen en de antwoorden:
- Wordt 1 ‘fighter’ gezien als 1 unit gezien de bouwlimiet in een ‘spacestation’, ondanks dat je er 2 kunt kopen voor 1 ‘resource’?
- Ja
- Als men een nieuwe planeet in zijn bezit krijgt dan komt deze ‘exhausted’ in het spel. Is de korting op technologie aankopen dan meteen geldig?
- Ja
- Als men een nieuwe planeet in zijn bezit krijgt dan komt deze ‘exhausted’ in het spel. Mogen deze planeten worden ‘gerefreshed’ in dezelfde ronde om er resources of invloed uit te ontrekken?
- Ja
Max speelt een politieke kaart: ‘Mutiny’. Iedereen die voor stemt krijgt één punt. Of als er meer tegenstemmers zijn dan krijgen alle voorstemmers een punt aftrek. Niemand stemde tegen en de spelers – Marc, Ernst, Max en Ronald – kregen één punt. Ben en Marcel hadden ‘unexhausted’ planeten en konden daarom niet stemmen.
Ronde 2
Speler | Strategiekaart |
---|---|
Ben (speaker) | (2) Diplomacy |
Max | (7) Technologie |
Ronald | (6) Warfare |
Marcel | (1) Leadership |
Marc | (5) Trade |
Ernst | (4) Production |
- Kan een PDS (planetary defence system) alleen op een planeet staan?
- Nee, altijd samen met een ‘groundforce’.
Ronde 3
Speler | Strategiekaart |
---|---|
Ben (speaker) | (7) Technologie |
Max | (4) Production |
Ronald | (2) Diplomacy |
Marcel | (8) Bureaucracy |
Marc | (1) Leadership |
Ernst | (5) Trade |
Het eerste gevecht in ons universum. Max tegen Ben. Zoon tegen vader. Ben verliest: 1x transport, 3x fighter en drie groundforces. De planeet werd door Max ingenomen.
- Moet men een planetaire landing uitvoeren als men daar de mogelijkheid voor heeft?
- Nee, dat is niet verplicht.
Ronde 4
Speler | Strategiekaart |
---|---|
Ben (speaker) | (7) Technologie |
Max | (4) Production |
Ronald | (3) Assembly |
Marcel | (2) Diplomacy |
Marc | (5) Trade |
Ernst | (1) Leadership |
Ronald speelt Assembly en laat Marcel een politieke kaart spelen. Science community speaker wordt gespeeld. Eén extra korting bij aankoop van technologie.
- 9 stemmen voor Max van Marcel
- 19 stemmen voor Marc van Marc
- 6 stemmen voor Max van Ernst
- 3 stemmen voor Max van Ben
- 12 stemmen voor Max van Max
- 9 stemmen voor Max van Ronald
Na stemming krijgt Max deze kaart voor de rest van het spel. Weer een gevecht. Max tegen Ronald. Max wint van een ‘dreadnought’ en destroyer door handig gebruik te maken van de actiekaarten ‘direct hit’ en ‘deflect damage’ Max houdt één cruiser over. De planetaire landing mislukt. De planeet vaan Ronald is veilig.
Het volgende gevecht. Ronald tegen Max. Ronald gooit niks raak en verliest zijn eenheden in dit stelsel aan Max. De PDS in het naburige homeplanet system raakt niks evenals de cruiser. Max blijft in het bezit van het stelsel naast de homeplaneten van Ronald. De planeten in dit stelsel zijn vooralsnog in het bezit van Ronald.
Het laatste gevecht. Ben tegen Max – payback. De twee dreadnoughts en destroyer van Ben maken gehakt van de drie fighters en carrier van Max.
Ronde 4 was meteen onze laatste ronde. Het was 22 uur geweest en er werd besloten om geen vijfde ronde meer te spelen.
De eindstand na ronde 4 was als volgt:
Speler | Artifact | Wet | Secret objective | Public objective | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Marc | 1+1 | 1 | 0 | 1 (I control mecatol Rex) | 4 |
Ernst | 0 | 1 | 0 | 1 (I now spend…) | 2 |
Ben | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Max | 0 | 1 | 0 | 1 (enemy spacestation blocked) | 2 |
Ronald | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 |
Marcel | 1 | 0 | 0 | 2 (4 planets met zelfde tech korting) | 3 |
We hebben gespeeld van 14 uur tot ongeveer 22 uur inclusief uitleg en avondeten. Al met al een lange dag, maar dit spel is dat zeker waard. De regels zijn eigenlijk niet moeilijk maar het zijn er te veel om in één keer te onthouden. Er zijn al plannen om dit spel snel weer te spelen. Rest mij Marc en Marieke te bedanken voor hun gastvrijheid en Marc voor de heerlijke maaltijd. Ook Ernst bedankt voor het transport.
Foto’s: Marcel
Zo Marcel, Goed uitgebreid verslag met mooie fotos. Ik denk dat iets meer humor in het stukje zoals bij Leader 1 het verhaal wat smeuriger maakt om te lezen. Wanneer ben je er weer bij?
Hey Marc,
Bedankt, maar vertel eens hoe was de sessie met 4 spelers?
Marcel!
Enorm verhaal 😉
en uitgebreid….