Dit nieuwe spel van 999 Games heeft niet de meest originele titel. Op BoardGameGeek zijn nog drie andere spellen te vinden met precies dezelfde naam. Maar ondanks dat was ik verrast door dit korte spel, dat wat weg heeft van Cartagena, maar met meer ‘diepgang’.
In Atlantis probeert elke speler zijn drie Atlantiërs op het vaste land te krijgen voordat het eiland gezonken is. Tussen Atlantis en het vaste land ligt een lange rij tegels met daarop een symbool (kleur) en een waarde van één tot en met zeven. Op sommige plekken ligt er één tegel en op andere plekken twee tegels op elkaar. In zijn beurt mag de speler een kaart met een symbool spelen waarna hij één van zijn Atlantiërs naar de eerste tegel met dat symbool moet verplaatsen (in de richting van het vaste land). Daarna pakt die speler de eerste vrije tegel achter de geplaatste Atlantiër. Deze tegel is zijn waarde in punten waard.
Door het weghalen van tegels kunnen er lege plekken ontstaan. Deze moeten opgevuld worden met water tegels. Deze water gebieden mogen niet zomaar overgestoken worden, maar er moet betaald worden met punten. De kosten om een watergebied over te steken is gelijk aan de laagste waarde van de twee tegels die aan het watergebied grenzen. Elke speler heeft ook één brug die hij kan inzetten om een watergebied gratis over te steken, maar deze brug blijft staan en is ook voor andere spelers te gebruiken.
Als de speler op een tegel eindigt waar al een Atlantiër staat, dan moet hij nog een kaart spelen om zo naar een andere tegel te lopen. Op deze mannier kun je in één beurt met meerdere stappen grotere afstanden afleggen. Aan het einde van je beurt pak je kaarten van de trekstapel. Het aantal kaarten dat je pakt is gelijk aan het aantal eigen Atlantiërs die al in veiligheid zijn plus één.
Aan het begin van je beurt mag je ervoor kiezen om extra handkaarten te kopen voor punten. Het spel is afgelopen als een speler alle drie zijn Atlantiërs op het vaste land heeft gekregen. Dan worden de punten geteld. Dit zijn alle punten op de verzamelde tegels plus één punt per handkaart. Daarvan worden de kosten voor het oversteken van de watergebieden per niet gearriveerde Atlantiër afgetrokken.
Ik vond dit een leuk spel om te spelen. Hoe je moet winnen is niet direct duidelijk. Als je voorop loopt, gaat het langzamer. Als je achteraan loopt kun je makkelijker meerdere kaarten spelen en zo sneller vooruit komen, maar dat levert minder tegels op die je nodig hebt om te zorgen dat je genoeg punten hebt om voor het oversteken te betalen. Je wilt veel kaarten op hand hebben om meer punten te hebben, maar ook meer kaarten uitspelen om sneller te bewegen. Al deze mechanismen gaan een beetje tegen elkaar in waardoor er een leuk spel ontstaat. Ook is de interactie tussen de spelers prima. Je kunt ervoor zorgen dat de kosten voor een andere speler hoger wordt door de goede tegel te verwijderen. Het spel heeft eenvoudige regels en speelt vlot. Ik vraag me wel af hoe lang dit spel leuk blijft en ze hadden een originelere naam kunnen verzinnen.
Voor meer informatie zie: