Final Girl

Spelgegevens

Naam spelFinal Girl
SpelbedenkerEvan Derrick, A. J. Porfirio
VormgevingTyler Johnson, Roland MacDonald
UitgeverVan Ryder Games
Jaar van uitgave2021
aantal spelers 1leeftijd 14+
prijs 22tijdsduur 20-60 minuten
soort spel Dobbelspel, Pick Up & Deliver, Hand managementspelregels Spelregels Engels
gewonnen prijzen 2024 Gra Roku Best Adventure Game Nominee
gewonnen prijzen 2022 International Gamers Award Solo Nominee
gewonnen prijzen 2021 Golden Geek Best Thematic Board Game Nominee
gewonnen prijzen 2021 Golden Geek Best Solo Board Game Winner
gewonnen prijzen 2021 Cardboard Republic Immersionist Laurel Nominee

Inleiding

Laurie Strode uit de film Halloween, Sidney Prescott uit Scream, Ellen Ripley uit Alien… Ze hebben allemaal gemeen dat ze als laatste overgeblevene, de Final Girl, een monster of moordenaar moeten bevechten. En dit is precies waar het spel Final Girl over gaat. In je eentje neem je het met je Final Girl op tegen een monster of moordenaar.

De eerste indruk

Waarschuwing: de Final Girl basisdoos, de ‘core box’, bevat geen ‘feature film’. Dat zijn geen echte films, maar dozen die een locatie, een moordenaar, setup kaarten, twee final girls, unieke items en soms toegevoegde of aangepaste spelregels bevatten. Films moet je er los bij kopen en die kosten per stuk ongeveer evenveel als de basisdoos. Een goede start in deze serie is de basisdoos gecombineerd met de filmdoos The Happy Trails Horror. Alle dozen, dus ook de core box, zien er mooi uit. De basisdoos zit aan één kant dicht met een magneet; de filmdozen kunnen door middel van een magneet aan beide zijden open en dicht. Het materiaal is in stemmige horrorkleuren: voornamelijk zwart, rood en hier en daar wat grijs en wit. Het materiaal is stevig en van goede kwaliteit, en de makers hebben in de inlay rekening gehouden met gesleevde kaarten. De sleeves zitten er niet bij.

De voorbereiding

Voor het spel heb je de basisdoos nodig, en een filmdoos. Als voorbeeld neem ik hier de filmdoos The Happy Trails Horror. Haal de buitenkanten – de moordenaar Hans The Butcher en de locatie Camp Happy Trails – van de filmdoos eraf en leg die op tafel.
Meng de Terror-kaarten van de Hans en Camp Happy Trails, en trek er blind tien. De rest gaat terug in de doos.
Kies één van de twee Final Girls – als voorbeeld hier Laurie – en leg die met de icoontjes naar boven op tafel. Leg het aantal aangegeven levensfiches bij Hans (12) en bij Laurie (5). Beiden krijgen nog een gedekt levensfiche dat aan aangeeft hoeveel extra levens ze nog hebben, nadat de reguliere fiches op zijn. Hans krijgt twee actiekaarten, waarvan eentje de finalekaart is. Er wordt ook een tracker op het bloedspoor gelegd.
Leg de zes dobbelstenen klaar, en orden de actiekaarten naar hoeveel tijd ze kosten.
Je neemt de actiekaarten die geen tijd kosten op hand. Zet het tijdspionnetje op het tijdspoor. Dit bepaalt straks hoeveel je mag uitgeven aan actiekaarten voor de volgende ronde.
Maak van alle voorwerpkaarten drie gelijke stapels, en leg ze boven de locaties waar de voorwerpen gezocht en gevonden kunnen worden.
Trek een setup kaart en zet de pionnen voor Hans, Laurie en de slachtoffers zoals aangegeven op deze kaart in Camp Happy Trails.
Zet een tweede moordenaarspion op het horrorspoor. Dit bepaalt het aantal dobbelstenen dat je mag gooien voor je acties.
Als laatste trek je een gebeurteniskaart en voert die uit.

Spelverloop

Het spel kent 5 fases:

1. Actiefase

In deze fase mag je je actiekaarten spelen. Er zijn actiekaarten waarmee je kunt aanvallen, lopen, extra tijd winnen, zoeken naar voorwerpen, of terug slaan als de moordenaar je mept. Voor elke actie moet je dobbelstenen gooien, en het aantal is afhankelijk van hoe ver de pion op het horrorspoor staat. Je kunt dobbelstenen verliezen, maar ook weer bijkrijgen. Elke ster die je gooit is een hit. Heb je een dobbelsteenzijde met 2 kaartsymbolen erop, dan mag je twee kaarten afleggen en dat verandert de twee kaartsymbolen in een ster. Op de actiekaart staat aangegeven wat je voor elke worp krijgt. Of verliest! Slachtoffers kun je meenemen wanneer je mag lopen. Als je slachtoffers naar één van de uitgangen weet te brengen, dan mag je ze op de karakterkaart leggen op een open plek. Je krijgt dan iets extra’s: extra tijd, een leven terug, een extra stap bewegen, etc. Weet je alle plekken te vullen met geredde slachtoffers, dan draai je je Final Girl om en mag je gebruik maken van haar speciale eigenschap. Als je de actiekaarten die je wil en/of kan spelen hebt gespeeld, dan leg je de gebruikte kaarten af en houdt de ongebruikte voor de volgende ronde. Je mag overigens ook ongebruikte actiekaarten afleggen om één stap op het tijdsspoor omhoog te gaan. Heb je je tijd uitgegeven, dan gaat de tijdsmarker weer terug naar zes. Tenzij je ergens een bonus daarvoor hebt. Ook leg je de gebuikte actiekaarten van de vorige ronde weer op hun stapel, zodat je die de volgende ronde weer kan kopen.

2. Planningsfase

Je kijkt hoeveel tijd je over hebt en mag die besteden aan het kopen van actiekaarten voor de volgende ronde; die kaarten voeg je toe aan de ongebruikte van de huidige ronde. Je mag maximaal tien kaarten op hand hebben.

3. De moordenaarsfase

De moordenaar, Hans in dit geval, voert zijn actie uit. Die acties staan op zijn actiekaarten die op zijn tableau liggen. Bij een bepaald level aan bloedlust worden deze kaarten omgedraaid en komt er meer ellende bij. Daarna wordt er een Terrorkaart omgedraaid en je voert uit wat er op de kaart staat. Dat zijn voornamelijk vervelende dingen. Als je geen Terrorkaart meer kunt pakken, dan wordt de finalekaart van de moordenaar omgedraaid.

4. Paniekfase

Als er een slachtoffer is vermoord en er staat nog een slachtoffer bij de moordenaar, dan rent die in paniek weg. De dobbelsteen bepaalt waarheen.

5. Opruimfase

In deze fase kijk je of er speciale regels zijn die aan het eind van de ronde moeten worden uitgevoerd of opgeruimd. Dit is ook het enige moment waarop je voorwerpen uit je rugzak mag wisselen met wat je in handen hebt. Het spel eindigt wanneer óf de moordenaar óf Final Girl dood is.

Tips en opmerkingen

De dobbelstenen brengen een redelijk hoge geluksfactor in het spel. Maar daar kun je iets aan doen, door te zorgen dat je horrorspoor in het groen staat, en blijft. Je kunt dan met drie dobbelstenen gooien, en dat zorgt dat je aanzienlijk meer kans op hits hebt.

Vergeet niet dat je ongebruikte kaarten mag afleggen om een stap omhoog te gaan op je tijdspoor.

Om te winnen is het niet nodig om alle slachtoffers te redden. Dat is een hele belangrijke realisatie. In het begin had ik nogal de neiging om alles en iedereen te redden, en dat kostte enorm veel tijd en resources, waardoor ik in de knel kwam.

Probeer het redden van slachtoffers te timen, zodat je optimaal gebruik kunt maken van de extra acties.

Oordeel recensent

Ik vind het spel erg leuk. Het is thematisch sterk en je moet een beetje puzzelen en keuzes afwegen. De dobbelstenen, de terrorkaarten en de gebeurteniskaarten dwingen je af en toe om nieuwe en andere keuzes te maken.
De terrorkaarten zijn bijna altijd slecht nieuws. Heel af en toe zit er een positieve tussen.
De gebeurteniskaarten zijn een mix van positieve en negatieve gebeurtenissen. Ook leuk is, dat elke filmdoos totaal anders speelt, met wat aanpassingen of toevoegingen van regeltjes, moordenaars die net even anders werken, etc… Zo heb je bijvoorbeeld in The North Pole Nightmare de duivel Krampus die cadeau’s rondstrooit op het pad waar hij loopt. Sommige zijn gemene cadeau’s, maar ze zijn gemixt met leuke cadeau’s, zodat de slachtoffers ze toch open willen maken.
De elven van Santa lopen daar doorheen te vervelen. Ze zijn luidruchtig, en ze maken dat acties soms meer tijd kosten.
In The Haunting of Creech Manor is er die Poltergeist die je niet fysiek kunt aanvallen. Je moet het meisje Carolyn in het huis zien te vinden en haar veilig naar buiten brengen.
De moordenaars, de Final Girls en de locaties uit de verschillende dozen kun je mixen en matchen. Zo kun je Hans loslaten in Creeh Manor bijvoorbeeld. Thematisch zijn alle films sterk. Er zitten makkelijkere bij, zoals The Happy Trails Horror en Once Upon A Full Moon, maar ook moeilijkere, zoals Panic At Station 1891.

Verder heb je nog een paar kleine uitbreidingen die vignets worden genoemd. Zo is er bijvoorbeeld een doosje waarin de moordenaar wordt vervangen door The Birds als in de gelijknamige film van Hitchcock.

Ik speel hem graag, vooral rond Halloween!

Foto’s: Léan

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.