Spelgegevens
Naam spel | Kingdomino |
Spelbedenker | Bruno Cathala |
Vormgeving | Cyril Bouquet, Hervine Galliou |
Uitgever | Blue Orange |
Uitgever Nederland | White Goblin games |
Jaar van uitgave | 2017 |
2-4 | 8+ |
20 | 20 minuten |
Tegels leggen | Spelregels |
2018 Hungarian Board Game Award Nominee 2018 Boardgames Australia Awards Best International Game Nominee 2017 Spiel des Jahres Winner 2017 Nederlandse Spellenprijs Best Family Game Nominee 2017 Lys Grand Public Finalist 2017 Japan Boardgame Prize Voters’ Selection Winner 2017 Japan Boardgame Prize U-more Award Winner 2017 Hra roku Finalist 2017 Guldbrikken Best Family Game Winner 2017 Gra Roku Family Game of the Year Nominee 2017 Gouden Ludo Best Family Game Winner 2017 Gioco dell’Anno Winner • 2017 Gioco dell’Anno Nominee 2017 Board Game Quest Awards Best Family Game Nominee 2017 As d’Or – Jeu de l’Année Nominee 2017 Årets Spill Best Family Game Winner 2016 Tric Trac Nominee • 2016 Meeples’ Choice Nominee 2016 Golden Geek Best Family Board Game Nominee |
Inleiding
Als koning probeer jij jouw koninkrijk uit te breiden met korenvelden, meren, bossen, graslanden, zandvlaktes en mijnen. Maar de concurrentie is groot, dus zorg dat jij op het juiste moment het beste stukje grond weg kan kapen!
De eerste indruk
De doos van het spel is kleurrijk en heeft een cartoonachtige stijl. De spelregels zijn kort en krachtig opgezet. In de doos zitten 48 dominotegels, starttegels, 3D kastelen en houten speelfiguren in de vorm van koningen.
De voorbereiding
Leg de dominotegels in een stapel gedekt op tafel en geef iedere speler een starttegel met daarop het 3D kasteel en de houten koningen in de spelerskleur. Je kan direct beginnen met spelen.
Spelverloop
Het doel van het spel is om de meeste punten te behalen met het landschap dat jij gaat bouwen in een raster van 5×5. Kies daarbij slim je tegels, want de tegels die bovenaan liggen leveren minder punten op, maar laten je de volgende ronde wel als eerste kiezen.
Leg vier tegels in oplopende volgorde (zie cijfer achterop) op tafel.
De startspeler kiest welke tegel hij wil nemen en plaatst zijn koning daarop. Daarna plaatsen de andere spelers hun koning op een van de vrije tegels. De volgorde van de eerste ronde is nu bepaald.
Neem vervolgens vier nieuwe tegels en leg die –eveneens in oplopende volgorde- in een rij naast de tegels waar de koningen staan. De speler van wie de koning op de bovenste tegel staat, kiest direct een tegel uit de nieuwe rij en plaatst zijn tweede koning daarop. Daarna neemt hij zijn eerste tegel en legt die aan in zijn koninkrijk.
De tegel die je aanlegt moet met ten minste één zijde grenzen aan een tegel van dezelfde soort. De starttegel is een joker, daar kan alles aan grenzen.
Daarna is de speler die zijn koning op de tweede tegel in de eerste rij heeft staan aan de beurt en voert beide acties uit (nieuwe tegel kiezen en eerste tegel plaatsen).
Als alle spelers zijn geweest, worden vier nieuwe tegels getrokken en start de ronde opnieuw met diegene die op de bovenste tegel staat. Zo gaat het spel verder tot alle tegels zijn geplaatst.
Daarna worden de punten geteld: vermenigvuldig de grootte van het gebied met het aantal kronen in dat gebied en tel al deze punten bij elkaar op. De speler met de meeste punten is de winnaar.
In een spel met 2 spelers kiezen beide spelers 2 dominotegels per keer.
In een spel met 3 spelers worden iedere keer maar 3 tegels omgedraaid om mee te spelen.
Tips en opmerkingen
Bij dit spel is het belangrijk om de balans te zoeken tussen het pakken van dominotegels die veel punten opleveren (en dus meestal onderaan liggen) en het voordeel om de volgende ronde als eerste te kunnen kiezen. Het kan handig zijn om in het begin een tegel met minimaal één kroon te nemen, zodat je weet welke tegels je wil gaan sparen. Of je kan juist grote gebieden gaan bouwen in de hoop dat je later in het spel nog kronen aan kan leggen.
De 6 verschillende gebieden zijn niet evenredig verdeeld over de tegels. Zo zitten er 26 korenvelden in (waarvan 5 met kroon) en maar 6 mijnen (waarvan ook 5 met minimaal 1 kroon). Deze mijnen leveren dus gemakkelijk punten op, maar als jij een groot gebied met korenvelden kan bouwen, levert je dat misschien wel meer punten op!
In de laatste ronde kan het heel vervelend zijn om op de onderste tegel te staan, omdat je dan geen keuze hebt in je laatste tegel. Aangezien een tegel altijd met minimaal één kant moet grenzen aan hetzelfde landschap, kan het voorkomen dat je de tegel niet kan plaatsen en dus moet afleggen. Dat kan je veel punten kosten, hou hier rekening mee.
Oordeel recensent
Dit is een spel met eenvoudige regels dat snel speelt en toch verrassend veel tactische elementen in zich heeft. De onderste tegel is vaak érg goed, maar dat betekent dat je in de ronde daarna de tegel krijgt die overblijft. Kan je daar wel wat mee? Of kan je dan toch beter een andere tegel nemen? Dit is deels tactiek en ook deels een gok. Want je weet vooraf niet welke tegels in de volgende ronde beschikbaar komen.
Verder kan je gaan voor eigen succes óf juist een tegel wegpakken die een andere speler zo graag wilde hebben. Dat zorgt voor leuke interactie in het spel, terwijl iedereen zijn eigen koninkrijk aan het bouwen is.
Er staan ook nog een aantal varianten in de spelregels beschreven waarbij je extra punten krijgt voor bepaalde elementen, meerdere spellen achter elkaar kan spelen of in een ‘groot duel’ uit kan vechten wie van jullie de beste koning is.
Heb jij het in je om een goede koning te zijn? Ik daag je graag uit voor een spelletje.
Foto’s: BGG Henk Rolleman (henk.rolleman)
Kleine opmerking: er wordt gelinkt naar de spelregels van Forest Shuffle.
Dank, gelijk aangepast.