Spelgegevens
Naam spel | Krakel-Orakel |
Spelbedenker | Die 7 Bazis |
Vormgeving | Eva Hook, Ramona Gaar |
Uitgever | frechverlag |
Jaar van uitgave | 2024 |
2-8 | 10+ |
25 | 30 minuten |
Coöperatief, Deductie, Partygame, Tekenen |
Inleiding
Iedereen tekent afzonderlijk een voorwerp wat op zijn kaartje staat. Daarna ga je elimineren tot enkel de juiste woorden nog overblijven. Uiteindelijk wil je minder strafpunten overhouden dan het aantal spelers dat meedoet.
De eerste indruk
Degelijk materiaal, de bordjes waar je op schrijft kan je het ook weer makkelijk afvegen. De kaartjes met de woorden op voelen wel vrij dun aan.
Spelregels zijn op zich duidelijk, hoewel de layout net wat strakker mag.
De voorbereiding
Elke speler neemt een dubbelzijdig tekenbord en een stift. De kaartjes worden in enkele gedekte stapels op tafel gelegd.
Op de kaarten staan twee worden, witte achtergrond zijn makkelijker dan de zwarte achtergrond. Bepaal vooraf met welke woorden iedereen speelt.
Spelverloop
Elke speler neemt van de gedekte stapel een kaartje met daarop een woord. Na het starten van de timer, heeft iedereen maximaal 2 minuten om het woord te tekenen op zijn bordje. Het bordje staat vol met stippellijnen en je mag enkel over deze lijnen teken, daarnaast mag je ook geen woorden, letters of getallen tekenen. Als je klaar bent, leg je je opdrachtkaart dicht in het midden. De stift komt aan de onderkant van je bordje te liggen, tijdens het tekenen mag je je bordje oriënteren zoals je zelf wilt.
De laatste speler die klaar is, en iedereen moet sowieso stoppen na 2 minuten, neemt de gedekte kaarten uit het midden en voegt er evenveel kaartjes van de stapel aan toe als dat er spelers zijn. Hij schudt ze en legt ze allemaal open op tafel. Zonder aanwijzingen van anderen moet nu elke speler een kaart er uit halen wat niet op een van de bordjes getekend staat. Hierna neemt iedereen zijn kaartje terug, als deze nog open in het midden ligt, alle foutieve kaartjes die overblijven zijn strafpunten.
Hierna start de volgende ronde. Elke speler geeft nu zijn teken bord door naar de spelers links, zodat je elke keer op een ander bordje tekent.
Na vier rondes is het spel sowieso gedaan. Heb je gezamenlijk maximaal het aantal strafpunten als dat er spelers zijn, heb je gewonnen, heb je meer strafpunten dan dat er spelers zijn, heb je verloren, dit kan ook al voor de vierde ronde zo zijn.
Tips en opmerkingen
Twee minuten lijkt lang, maar kan erg kort zijn.
De bordjes zijn dubbelzijdig en voordat je het kaartje met het woord neemt moet je een zijde van ja bord kiezen. Neem een zijde met zoveel mogelijk lijnen op, hier kan je vaak meer op tekenen.
Je mag verschillende vormen en stukken lijnen tekenen, het moet niet een doorlopende lijn zijn. Zelfs stipjes en korte streepjes mag, zolang je maar over de stippellijnen tekent. Als het verschil te groot is, bijvoorbeeld kinderen en volwassenen samen, dan kan je eventueel de tijd voor de kinderen wat verlengen.
Oordeel recensent
Op zich een leuk partyspel. Toen ik de spelregels las, zag ik het zo nog niet, maar eenmaal bezig viel het niet altijd mee om het juiste ding te kunnen tekenen. Als je dan de woorden ziet en de tekeningen van de andere spelers is het soms heel lastig om de juiste bij elkaar te zetten.
Door de vele kaartjes, en elk kaartje heeft twee woorden (wit en zwart gedrukt) zijn er zoveel mogelijkheden dat de kans dat je het zelfde kaartje keer op keer trekt erg klein, dus variatie genoeg.
Het spel is, op dit moment, enkel in het Duits te verkrijgen, maar worden zelf op kaartjes zetten, of bijvoorbeeld de kaarten van Just One (afspreken dat iedereen altijd nummer 2 neemt) of kaarten van Codenames kunnen hiervoor een oplossing zijn.
Al bij al een leuk partyspel, geen hoogvlieger. Zelf schuif ik graag aan voor een potje.
Foto’s: Pieter