Pandemic: Rising Tide

Spelgegevens

Naam spel Pandemic: Rising Tide
Spelbedenker Matt Leacock & Jeroen Doumen
Vormgeving Marie-Elaine Bérubé, Marie-Eve Joly en Samuel Shimota
Uitgever Z-Man Games
Verdeeld door Asmodee The Netherlands
Jaar van uitgave 2017
aantal spelers 1-5 leeftijd 8 tijdsduur 45-60 minuten
prijs 45 spelregels Spelregels Nederlands
soort spel Coöperatief
gewonnen prijzen 2017 Golden Geek Best Cooperative Game Nominee

Inleiding

Pandemic: Rising Tide is een coöperatief spel waarbij je allemaal tegelijk wint of verliest. Voor het winnen van het spel is er één doel: bouw vier moderne waterbouwwerken ter verdediging (tegen overstromingen). Zoals in alle varianten van Pandemie verlies je op meerdere andere manieren. Ook heeft elke speler weer een specifiek karakter met speciale eigenschappen die de kansen van het team vergroten. Bij het spel zitten al extra doelen die je, nadat je het spel onder de knie hebt, kunt gebruiken ter afwisseling.

De eerste indruk

Het spel voelt eigenlijk meteen aan als Pandemie. Het thema en de uitvoering past erg bij het gevoel dat de onvoorspelbaarheid van water je kan geven. In een spel kun je niet alles 100% realistisch uitwerken, echter bij deze variant van Pandemie is het wel heel erg goed gelukt!

De voorbereiding

Leg het bord in het midden van de tafel, leg de dijken op de plekken met de rode stippen op het bord (in de richting van de ‘schaduw’), leg de waterstenen, de pompinstallaties en de havens binnen handbereik. Leg vervolgens de zeeniveausteen op het onderste niveau (zodat je een 2 eronder ziet). Leg vervolgens 2 waterstenen op de Noordzee en de Zuiderzee. Leg vervolgens nog 1 watersteen in Wieringermeer en Markerwaard en nog 2 waterstenen in Flevoland en de Noordoostpolder.
Schud de dijkdoorbraakkaarten en leg ze op de aangegeven plek op het speelbord. Vervolgens verzwak je regio’s door van deze kaarten er eerst 3 te pakken waarbij je 3 dijken in die regio’s in de algemene voorraad legt. Zijn er te weinig dijken? Leg dan een watersteen in de regio voor elke ontbrekende dijk. Daarna pak je weer 3 kaarten en breek je in elke regio 2 dijken af. En vervolgens pak je de laatste 3 kaarten en breek je 1 dijk af per regio. Leg de kaarten die gebruikt zijn voor het bepalen van de eerste dijkdoorbraken op de aflegstapel (in totaal 9 kaarten). Vervolgens geef je iedere speler een rol en verdeel je de speelkaarten volgens het schema voor het aantal spelers. Let hierbij op dat je nog niet de Stormkaarten mee schudt, maar wel de gebeurteniskaarten. De overige kaarten verdeel je gelijk over het aantal gekozen stormkaarten (die bepalen de moeilijkheid van het spel). Schud per setje wel even de kaarten en leg de kleinste stapel als eerste op de plek voor het trekken van speelkaarten, leg daarop telkens een nieuw setje geschudde kaarten totdat de stapel compleet is. Handel nu de eerste waterstroom af en het spel kan beginnen!

Spelverloop

De speler die de kortste verdedigingslinie heeft, begint het spel door het spelen van zijn vier acties. Daarbij heeft de speler de keuze uit tien verschillende acties waarbij dubbele gekozen mogen worden. Eventuele actiekaarten die geen actie kosten, mogen altijd extra gespeeld worden. Nadat de vier acties gespeeld zijn, volgt de pompfase. Hiervoor ligt ter herinnering een herinneringsfiche (met het pompsymbool) bovenop de trekstapel. Zijn er geen pompen? Dan trek je meteen 2 speelkaarten, maar leg wel het fiche weer bovenop de trekstapel. Dit is een fijne geheugensteun. Voer eventueel getrokken stormen uit door de stappen te volgen die op die kaart staat. Trek je een tweede stormkaart dan volgt meteen weer een stormfase. Je krijgt geen vervangende kaarten voor de stormen. Als je meer dan 7 kaarten op hand hebt, leg je door jou gekozen kaarten af. Dit mogen ook gebeurteniskaarten zijn die je indien mogelijk, uit kunt voeren. Trek nu het aantal dijkdoorbraakkaarten dat het zeeniveau aangeeft en breek bij elke getrokken regio 1 dijk af. Als dit niet mogelijk is, leg je er een watersteen. Let op: bij elke 4e watersteen volgt een overstroming. Volg hiervoor de instructie uit de handleiding op. Vervolgens voer je een waterstroom uit. Ook dit staat goed beschreven in de handleiding. Hierna is de volgende aan de beurt.
Je wint als je alle bouwwerken hebt gebouwd. In het eerste spel is het aan te raden om met de standaarddoelen te spelen. Je hebt dan van alle kleuren 5 kaarten hebben en in de betreffende regio staan waar het waterwerk gebouwd mag worden. Je zult begrijpen dat je met een handkaartenlimiet van 7 deze doelen niet allemaal tegelijk kan voltooien. Samenwerken en afstemmen is dan ook belangrijk. Je verliest samen als je een watersteen op het bord moet plaatsen en deze liggen niet meer in de algemene voorraad. Of als een speler geen 2 speelkaarten meer kan trekken na het bedienen van de pompen.

Tips en opmerkingen

Probeer niet alleen de doelen te halen. Het pompen en bouwen van dijken tussendoor is ook belangrijk!
Lees achterin de toelichting en geheugensteuntjes.
Zorg dat je weet om de hoeveel kaarten een Stormkaart in de stapel zit.
Vergeet niet dat iedereen een speciale eigenschap heeft die nuttig kan zijn.
Pompinstallaties en havens mogen verplaatst worden als ze op zijn in de algemene voorraad.
Gebeurteniskaarten tellen ook mee voor je handkaartenlimiet.
Naast de dijkdoorbraakkaarten staan de acties van een beurt van een speler in volgorde genoemd. Dit is een handig ‘spiekbriefje’.

Oordeel recensent

Een fantastische variant op Pandemie! De spanning van Pandemie is helemaal goed overgebracht in dit gethematiseerde spel voor Nederland. Het spel heeft ook toelichting over de historische achtergrond achterin de handleiding.
Ik heb vele varianten gespeeld en dit is toch wel mijn favoriet. Het speelt relatief vlot weg, ook al heb je net wat meer overlegmomenten ten opzichte van Pandemie. En als spelers nu moeite hebben met het bestrijden van ziekten zoals in de gewone Pandemie, kun je met deze variant wel samen het water bestrijden.

Foto’s: Boardgamegeek.com