Spelgegevens
Naam spel | Roland Wright – The Dice game | |
Spelbedenker | Chris Handy (I) | |
Vormgeving | Clau Souza | |
Uitgever | Perplext | |
Jaar van uitgave | 2022 | |
1-5 | 13+ | 20-30 minuten |
25 | Spelregels | |
Dobbelspel, Roll & Write |
Inleiding
Roland Wright The Dice Game, is een roll & write spel, met een bijzondere twist. Officieel wordt het spel ook een Roll, Write & Erase (uitvegen) spel genoemd. Het thema van Roland Wright is het ontwikkelen van het ultieme roll & write spel. Volgens mij een behoorlijk uniek thema, maar daarover later meer.
De eerste indruk
Roland Wright is een spel dat uitgegeven is via een Kickstarter. Vaak wil dat zeggen dat het er goed verzorgd uitziet. Ook hier is dit het geval. Het spel zit in een doosje met een “magnetische” rand, wat aan de binnen- en buitenzijde bedrukt is met een cartoon-achtige afbeelding.
Naast de regels, vind je in de doos vijf verschillende soorten kaarten, zes dobbelstenen met gekleurde stippen erop, zes stiften met verschillende kleuren, vijf spelersborden (glad “whiteboard” materiaal), een spelbord om de kaarten op te plaatsen en tot slot een apart bord voor de solo variant.
De voorbereiding
Iedere speler krijgt een persoonlijk spelersbord. Op het bord staat een matrix van 6×6 met witte stippen. Verder doet het dienst als referentiekaart en score bord.
Naast het spelersbord, krijgt iedere speler 3 verschillende kaarten, een persoonlijke opdracht kaart, een algemene opdracht kaart en een gereedschapskaart.
Vervolgens worden de zes dobbelstenen door één van de spelers gegooid en kan het spel beginnen.
Spelverloop
Het doel van het spel is zoveel mogelijk punten verzamelen.
De punten verzamel je door het vervullen van opdrachten die op de opdrachtkaarten staan.
Zoals gezegd, bevat het spel vijf verschillende soorten kaarten. Elk van deze kaarten heeft een eigen manier waarop je punten kunt verzamelen.
In deze review zal ik niet alle kaarten behandelen. Maar algemeen kun je stellen dat je punten krijgt door een patroon van stippen op je spellersbord te maken. Als je het patroon gemaakt hebt, is de opdracht vervuld en krijg je de punten daarvoor aan het einde van het spel.
Een andere optie is dat je niet alleen punten krijgt, maar ook een extra vaardigheid die je direct kunt gebruiken (de gereedschap kaarten). Denk hierbij aan: zet “gratis” een extra groene stip op je spelersbord.
Hoe kom je aan de “stippen” om de patronen te leggen?
Nadat de dobbelstenen gegooid zijn, maak je groepen van gelijk kleurige dobbelstenen.
De startspeler mag vervolgens een groep kiezen en de andere spelers mogen een kleurgroep uit de resterende dobbelstenen kiezen.Vervolgens kleur je de witte stippen op je spelersbord in de kleur van de gekozen groep en dit mag je zo vaak doen als het aantal dobbelstenen van die kleur.
Hierna komt het tweede deel van je actie: je mag een stip gaan uitvegen. Wanneer je dat doet, krijg je een extra speciale actie. Wanneer je bijvoorbeeld een oranje stip uitveegt, mag je een andere stip op je spelersbord verplaatsten en wanneer je een blauwe stip uitveegt, mag je een extra gereedschap kaart pakken.
Nadat je beurt afgerond is, is de volgende speler aan de beurt om voor iedereen de dobbelstenen te werpen en begint de ronde weer opnieuw.
Het spel is afgelopen wanneer er nog maar drie witte stippen op het spelersbord staan en dan volgt de eindtelling.
Tips en opmerkingen
De beste strategie om het spel te winnen, is hergebruik. Als het je lukt om eenvoudig van het ene patroon (opdracht) naar het andere patroon (opdracht) te gaan, zonder al te veel nieuwe kleuren nodig te hebben verzamel je natuurlijk het snelst je punten.
Je kunt dit doen door de extra acties goed te gebruiken. Hiermee kun je stippen verplaatsen, stippen van kleur veranderen en stippen kopiëren. Kortom, er zijn verschillende manieren om stippen te verzamelen zonder dat je de dobbelstenen nodig hebt.
Oordeel recensent
Het feit dat je stippen kunt uitvegen en daar een extra actie mee kunt verdienen, vind ik echt heel leuk. Het maakt het spel namelijk een puzzel, waarbij niet zo zeer rekenkracht nodig is, maar gewoon slim combineren van acties en het creëren van kleurpatronen.
Het mechanisme met de stiften op de “whiteboard” spelersborden voelt een beetje als gehannes. Maar ik vind het echt wel een verfrissende aanrader in dit genre.