Spelgegevens
Naam spel | Armonia | |
Spelbedenker | Uwe Rosenberg | |
Vormgeving | David Cochard | |
Uitgever | Skellig Games | |
Jaar van uitgave | 2021 | |
1-4 | 8+ | 30-60 minuten |
23 | Spelregels | |
Dobbel, patronen maken |
Inleiding
Het spel speelt zich af in de wereld van Sagani.
Je gaat doormiddel van uitslag van de dobbelworp vooruit op het spoor om uiteindelijk te proberen de patronen na te maken.
De eerste indruk
Klein compact doosje. Goed materiaal.
Spelregels zijn kort, maar duidelijk.
Een goed begin dus.
De voorbereiding
Het spelbord wordt op tafel gelegd en iedereen zet op elk van de zes sporen een schijfje in zijn spelerskleur. Afhankelijk van de startspeler mogen de andere spelers op enkele sporen al een stap vooruit zetten.
Op het einde van elk sporen komen twee opdrachtkaartjes dicht te liggen.
De startspeler neem de zeven dobbelstenen en het tableau. Hierna begint het spel.
Spelverloop
De speler die aan de beurt is mag tot drie keer toe de dobbelstenen werpen. Eventueel kunnen dobbelstenen opzij gelegd worden en ook weer opnieuw gedobbeld worden.
Daarna worden de dobbelstenen op het tableau gelegd, waarbij de enen links komen, daarnaast de tweeën enzovoort.
Hierna mag je de dobbelstenen inzetten, in eerste instantie om vooruit te lopen op de sporen, maar later ook om de patronen te maken.
Bij het vooruitlopen ga je kijken naar de waarde van de dobbelsteen en het aantal wat je er van hebt.
Er zijn zes rijen, voor elke waarde dobbelstenen één rij en elke rij bestaat uit drie sporen. De bovenste twee sporen van elke rij hebben nog een tussenstop.
Voor het eerste spoor moet je eerst twee keer hetzelfde getal hebben en vervolgens drie keer. Voor het tweede spoor eerst drie keer en daarna twee en voor het derde spoor vier keer.
Als je aan de overkant bent wordt het eerste opdrachtenkaartje open gelegd. Dit is voor iedereen geldig die al aan de overkant is.
Zodra er een tegel open ligt en je bent daar al aan de overkant, kan deze al gehaald worden. Zodra de eerste gehaald wordt, wordt de volgende opengedraaid en kan je kijken of je die ook al hebt. Vanaf dat je vier schijfjes op de tweede opdracht hebt staan zin je.
Op de opdrachten staan patronen in de vorm van blokjes, deze blokjes stellen de dobbelstenen op het tableau voor. Door alle enen in een kolom te leggen, de tweeën ernaast enzovoort, kan je kijken of het patroon van de opdracht klopt.
Als het niet klopt, kan je proberen dit in een volgende beurt te doen.
Tips en opmerkingen
Je mag de dobbelstenen zowel inzetten om vooruit te gaan op een spoor alsook gelijk voor een opdracht. Dit mag ook een opdracht zijn in een andere rij waar je al aan de overkant staat.
En zelfs meerdere opdrachten.
Eenmaal dat je met een paar schijfjes bij de opdrachten bent, kan je daar best op concentreren en vaak lukt het dan wel om met de andere schijfjes alsnog te bewegen.
Je moet niet op elke rij aan de overkant staan om te kunnen winnen.
Oordeel recensent
Eenvoudig spel, regels zijn snel te begrijpen en na één dobbelronde snapt iedereen het meestal wel.
Het is een dobbelspel met zeven dobbelstenen, dus ja het is een gelukspel. Ook kan je elkaar niet dwarszitten door een weg te blokkeren of een opdracht weg te halen. Dit is namelijk beschikbaar voor iedereen.
Is het daarom slecht? Zeker niet. Ik merk dat de speelduur van maximaal 60 minuten nauwelijks gehaald wordt, we zitten eerder rond de 20 á 30 minuten. Wat het meer als een snel spel voor tussendoor maakt.
Voor mij een ideale filler die eigenlijk altijd wel even kan als je een half uurtje tijd over hebt.
Het speelbord waarop de sporen staan is niet altijd even duidelijk en had wat mij betreft even wat meer aandacht mogen krijgen.
Foto’s: Wouter Debisschop – Boardgamegeek.