Mystery House: Adventure in a box

Spelgegevens

Naam spel Mystery House: adventures in a Box
Spelbedenker Antonio Tinto
Vormgeving Daniela Giubellini, Alessandro Paviolo
Uitgever Cranio Creations
Jaar van uitgave 2019
aantal spelers 1-5 leeftijd 14+ tijdsduur 60 minuten
prijs 27 spelregels
soort spel Cooperatief, Escape Room, Deductie

Inleiding

Als bordspelfanaat bouw je door de jaren heen je eigen geschiedenis op. Een geschiedenis die bestaat uit: Het spel … speelde ik voor het eerst op … Zeker als het dan ook nog een tijdens een beurs gebeurde, wordt het voor “eeuwig” opgeslagen als: het opvallenste spel van …. Mystery house was voor mij een van de grootste aandachtstrekkers tijdens Spiel 2019. In een periode waarin er al verschillende vormen van escape rooms voor thuis zijn, werd er een gelanceerd met een bijzonder concept. Mystery house kun je wat mij betreft het beste omschrijven als een visuele escape room. Waar je bij andere escape rooms puzzels moet oplossen met items die je vindt en vaak ook “fysiek” (op papier) beschikbaar hebt, moet je bij Mystery house vooral kijken naar plaatjes. Op die plaatjes zie muren van een kamer met huiselijke taferelen en nu en dan zie je een object wat er niet hoort… of op een andere manier opvalt. Daar start dan je puzzeltocht.

De eerste indruk

Op de doos staat de afbeelding van spookachtig huis. Wat opvalt is dat de doos heel dun is. Feitelijk een papieren hoes, rondom een binnendoos met een soort raster van “raampjes”. Ieder “raampje” heeft een coordinaat bestaande uit een cijfer en een letter. Verder zitten in het basis spel zitten 2 escape rooms, die bestaan uit een collectie item kaarten en iets wat eruit ziet als schotten.

De voorbereiding

Tijdens de set-up moet je die schotten, die ook voorzien zijn van coordinaten, op de eerder genoemde coordinaten in de doos plaatsen, waardoor er uiteindelijk een doolhof ontstaat. Nadat je dit gedaan hebt, moet je de (gratis) app op je telefoon of tablet installeren, deze is vereist om het spel te kunnen spelen. Daarna plaats je de doos bij voorkeur op ooghoogte en kun je aan de gang.

Spelverloop

Beide mysteries beginnen met een introductie verhaal om de setting en het uiteindelijke doel neer te zetten. Nadat je dat verhaal hebt gelezen, start je de app en begint de wel bekende timer af te tellen vanaf 60 minuten. De app is bij Mystery House een essentieel onderdeel van het spel. Naast de timer en hint functie, heb je hem namelijk nodig om locaties in de doos te onderzoeken. Dat doe je door de twee coördinaten van de afbeelding in de app ingeven. Er komt dan een woordenlijst naar voren, met zaken die je zou kunnen zien op de afbeelding. Het is nu aan jou de taak om het object dat je daadwerkelijk ziet te selecteren. Op het moment dat je het juist hebt ga je verder in het spel. Het kan betekenen dat je een item-kaartje krijgt of dat je een specifieke “schotje” mag verwijderen, waardoor het doolhof aangepast wordt en je zeer waarschijnlijk weer nieuwe aanwijzingen kunt vinden. Wanneer je het fout hebt, gaat er 30 sec van de timer af.
Uiteindelijk doorloop je dit proces totdat er verschillende schotjes uit het spel verwijderd zijn en je het mysterie opgelost hebt…

Tips en opmerkingen

Ik heb beide scenarios gespeeld. Meerdere keren overigens, en de belangrijkste tip heeft dan ook alles te maken met hoe ik het spel in mijn eerste poging aanpakte. Ik speelde het namelijk veel te netjes, en dat hoeft helemaal niet. Je moet je voorstellen dat de mystery house doos een huis is, waarbij je door de ramen kunt kijken. Wanneer je schuin een kamer inkijkt.. kun je dus een beetje om het hoekje kijken. Ik dacht dit niet de bedoeling was en keek in eerste instantie mooi recht naar binnen. Dit moet je dus NIET doen. Probeer zoveel mogelijk te gluren, zolang je geen schotjes verplaatst mag alles. Als je dit niet doet, lukt het niet de puzzels op te lossen en loop je zeker vast.

Oordeel recensent

Dit spel werd ons geschonken door Cranio Creations
Ik vind het idee geweldig! Het is nieuw, staat leuk op tafel en nodigt echt uit voor een avondje escaperoom at home. Maar… het mechanisme met de app en de woordenlijst is echt lastig. Ik heb het idee dat mijn Engels goed genoemd mag worden, maar het werken met een specifieke woordenlijst is voor iemand die Engels niet als moedertaal heeft lastig. Het gebeurde mij regelmatig dat ik het voor mij bekende woord voor bijv: “dolk” niet tegen kwam en er dus een andere woord tussen stond wat achteraf een “specifiek soort dolk” bleek te zijn. Dit maakt dat je ergens het gevoel hebt, hier moet iets zitten, maar dat je er dan toch niet uitkomt en “gefrustreerd” hints gaat opvragen om dan vervolgens de andere benaming te leren. Verder is het mechanisme met de deurtjes leuk, maar ook wat instabiel. De deurtjes schieten soms scheef en zeker als je de doos in je handen neemt om hem te onderzoeken, kan het gebeuren dat er een kaartje uitschiet. Bovendien zijn de kleuren van de kaartjes best donker, wat maakt dat je goed licht moet hebben en dat mensen met wat slechter zicht de details haast niet kunnen vinden. Tot slot… het is behoorlijk uitdagend. Laat ik het zo zeggen, het eerste scenario heb ik niet binnen het uur uitgespeeld het tweede met behoorlijk wat hints.

Al met al is mijn oordeel: Proberen voor het concept, maar hopelijk kunnen ze te genoemde tekortkomingen in Mystery House II oplossen.

Eén gedachte over “Mystery House: Adventure in a box”

  1. Zelf ook al een keer gespeeld. Het idee is super bedacht, iedereen begint aan een kant te zoeken en af en toe wat draaien en een nieuw blik er op werpen om toch dat ene ding te zien. Maar eenmaal je verder naar binnen gaat is het echt wel prielwerk en is iets van een lampje een must.
    Unclock! is eigenlijk hetzelfde, in mijn ogen, maar dan met een stok kaarten, terwijl bij Mystery House alle kaarten in een vorm van doolhof in een doos zitten.
    Geef mij dan maar het iets meer abstracte Unlock!

Reacties zijn gesloten.