Spelgegevens
Naam spel | Trails of Tucana | ![]() |
Spelbedenker | Ellif Svensson | |
Kristian Amundsen Otsby | ||
Vormgeving | Gjermond Bohne | |
Uitgever | Jumping Turtles Games | |
Jaar van uitgave | 2019 | |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Inleiding
Je gaat op ontdekking op een nieuw eiland. Al snel merk je dat er een hoop artefacten zijn en verschillende dorpen. Je probeert dorpen met elkaar te verbinden en alle artefacten te bezoeken. De speler die dit als beste doet, wordt als winnaar uitgeroepen.
De eerste indruk
Alles past in een compact doosje. Spelregels zijn duidelijk. De blaadjes zijn dubbelzijdig gedrukt. Ene kant is een beetje moeilijker dan de andere kant. Ook zitten er alvast wat potloodjes bij. Uit ervaring weet ik dat een eigen pen vaak iets beter werkt.
De voorbereiding
Spelverloop
Trails of Tucana duurt drie rondes van elk ongeveer vijf minuten. De rondes verlopen ook allemaal gelijk. Na elke ronde is er een kleine puntentelling van de artefacten, na de derde ronde volgt er nog een grote puntentelling, waarin de verbonden steden en bonussen geteld worden.
In een ronde worden telkens twee kaarten van de grondstofstapel getrokken en opengedraaid. Dit net zolang tot er nog 1 kaart overblijft. Iedereen mag nu ergens op zijn eiland de twee opengedraaide landschappen met elkaar verbinden, ze moet wel direct naast elkaar liggen. Er zijn verder geen regels dat je aansluiten moet bouwen of zo.
Als je een stad met een artefact verbind, of twee steden met dezelfde letter, verdien je punten.
Na ronde één en twee worden enkel de artefacten geteld, na de derde ronde ook de punten voor de steden en eventueel bonuspunten voor de spelers die als eerste bepaalde steden verbindt.
Tips en opmerkingen
Doordat iedereen wel met hetzelfde eiland begint, maar de steden anders liggen, heeft iedereen een ander startpunt. Dus alles kopiëren van de andere spelers werkt niet.
Als je in de eerste ronde al artefacten verbind met steden, tellen ze voor de drie telmomenten mee.
Oordeel recensent
Je wordt zelf niet te erge beperkt door regels, als je mag alleen maar aansluiten bouwen, …
Het nadeel, maar dat heeft elke roll & write, is dat je moeilijk kan corrigeren als je een fout maakt.
Voor mij zeker een aanrader om te doen, en het spelersaantal maakt daarbij niet uit.