Spelgegevens
Naam spel | Azul | |
Spelbedenker | Michael Kiesling | |
Vormgeving | Philippe Guérin en | |
Chris Quilliams | ||
Uitgever | Plan B Games | |
Jaar van uitgave | 2017 | |
2-4 | 8+ | |
45 minuten | 40 | |
Tegels aanleggen, set collection |
Inleiding
In Portugal staan vele huizen die met mooie siertegels bezet zijn aan de buitenkant. Bij Azul ga je proberen om zelf zo’n patroon na te bouwen.
De eerste indruk
Al het materiaal ziet er erg mooi uit. Tegels zijn van een stevige kunststof gemaakt en voelen goed aan. Het karton is allemaal mooi en dik. Alles past ook goed in de inlay.
De spelregels zijn erg duidelijk en na het lezen kan je vrijwel direct beginnen met het spel.
De voorbereiding
Afhankelijk van het aantal spelers komen er een bepaald aantal winkels in het midden van de tafel liggen. Op elke winkel komen vier willekeurige tegels te liggen. In het midden van de tafel komt het startspelerfiche te liggen.
Elke speler krijgt een eigen tableau en een puntenmarker.
Na het kiezen van een startspeler, begint het spel.
Spelverloop
Het doel van het spel is om tegels van de winkels te nemen en deze op de voorbereidingszijde van je tableau klaar te leggen. Als er geen tegels meer zijn, kan je deze bouwen op de gevel van je huis.
Het spel loopt over verschillende rondes, aan het einde van elke ronde wordt gekeken of aan de eindconditie is voldaan, namelijk één of meerdere spelers hebben twee rijen vol gebouwd. Zo niet wordt een volgende ronde gestart.
Als je aan de beurt bent, neem je van één van de winkels, of uit het midden van de tafel alle tegels van één soort. Deze moet je dan in één rij op de voorbereidingszijde van je tableau leggen. Elke tegel die je niet kan plaatsen zo, komt onderaan te liggen en leveren strafpunten op. Als je tegels uit een winkel neemt, moet je de overige tegels uit die winkel naar het midden van de tafel verschuiven.
Ook als je de tegels niet meer kan plaatsen, moet je alle tegels van een soort nemen als je aan de beurt bent. Dit zijn dan sowieso strafpunten. Als er geen tegels meer in het midden en in de winkels liggen is deze fase voorbij en ga je de tegels op je gevel leggen.
Uit elke volle rij neem je één tegel en deze leg je op je gevel, de overige tegels van deze rij gaan naar de algemene voorraad. Als een rij nog niet vol is, blijven de tegels liggen. Tegels op je gevel leveren direct punten op, afhankelijk van het aantal naastliggende tegels.
Daarna verreken je nog de tegels waarvoor je strafpunten krijgt. Deze gaan dan ook weer naar de algemene voorraad.
Als er nog niet aan de eindcondities is voldaan, wordt een nieuwe ronde gestart. Anders volgt er een eindtelling. Bij de eindtelling krijg je nog bonuspunten voor volle rijen, kolommen en alle tegels van één kleur.
De speler met de meeste punten wint het spel.
Tips en opmerkingen
Je kan het einde van het spel redelijk goed zien aankomen, dus hou daar rekening mee. Het kan ook zijn dat je zelf de speler bent die dit min of meer kan bepalen. Je kan er dan ook voor kiezen om het spel nog niet te eindigen om zo meer punten te vergaren, maar ook de andere spelers zullen hierdoor meer punten krijgen.
Probeer ook niet te snel alles van één kleur af te hebben, anders kan het zijn dat je later deze kleur alsnog moet pakken en zo dus minpunten krijgt.
Kijk ook goed naar wat andere spelers nog moeten hebben, of juist niet meer willen. Je kan hen zo ooit een mooie zet minpunten doen pakken.
Oordeel recensent
Azul is een erg mooi spel, de vormgeving is zeer goed. Alle past ook mooi in het thema.
Ook het spel zelf zit erg goed in elkaar. Je kan elkaar dwarszitten, maar niet volledig blokkeren, dus er blijven opties over. Dit dwarszitten gaat vaak ook ten kosten van eigen actie, dus het is weer een kwestie van kiezen.
De speelduur van een klein uurtje is perfect voor dit spel.
Eigenlijk is Azul een erg abstract spel, waar ze een klein sausje overheen hebben gegoten.
Azul is een van de spellen van het “NK Bordspellen 2018”.