Spelgegevens
Naam spel | DIG | |
Spelbedenker | Julien Charbonnier | |
Vormgeving | Julien Charbonnier | |
Uitgever | Mangrove Games | |
Jaar van uitgave | 2017 | |
2 – 4 | 12+ | 20-45 minuten | Card Drafting Adventure |
Inleiding
In dit spel gaan spelers graven in een berg om op deze manier edelstenen te verzamelen. Maar de berg laat dat niet zomaar gebeuren en stuurt allerlei wezens op je af. Ook zijn er diverse boobytraps geplaatst. Gelukkig vind je ook uitrusting om je verder te helpen en kun je metgezellen inhuren. Degene die als eerste 10 edelstenen heeft verzameld mag zich koning van de berg kronen!!
De eerste indruk
Het spel ziet eruit als of het ontworpen is in Minecraft. De kaarten voelen redelijk goed aan en de edelstenen zien er erg mooi uit.
De voorbereiding
Er worden 6 willekeurige metgezellen op tafel gelegd. Dit is de herberg. Alle 162 bergkaarten worden geschud en vormen een dichte trekstapel. Elke speler kiest een kleur en neemt daar 1 rekruut van. De rest blijft nog in de herberg.
De kortste speler mag beginnen.
Spelverloop
Als je aan de beurt bent, kun je uit 3 mogelijkheden kiezen:
Graven in de berg
Neem 1 kaart van de trekstapel.
Als het een kostbaar gesteente is, mag je deze op hand nemen.
Ook een uitrustingkaart mag je op hand nemen. Er is echter een handlimiet van 1 per soort.
Er zijn ook speciale kaarten die je alleen kan toevoegen aan je mijnschacht.
Is de getrokken kaart een monster, dan moet je de bijbehorende actie direct uitvoeren.
Tot slot is het mogelijk om een eindkaart te trekken. De eerste keer sluit je hiermee direct de mijnschacht af. De eindkaart komt vervolgens op handen.
Een rekruut of een metgezel inhuren
Om een rekruut in te kunnen huren, moet je vijf kristallen hebben. Deze kristallen staan op de kaarten met de kostbare stenen.
Op het moment dat je één of meer rekruten hebt, kun je bij de actie Graven in de berg in plaats van een kostbare steenkaart op handen te nemen er ook voor kiezen om deze op tafel te leggen als start van een mijnschacht. Er moet dan een rekruut op geplaatst worden en je moet direct een 2e kaart trekken en toevoegen aan de mijnschacht. Op elke vijfde kaart in een mijnschacht wordt een edelsteen gelegd.
Om een metgezel in te kunnen huren, moet je een juiste combinatie van kostbare stenen inleveren. De metgezel blijft de rest van het spel bij je en levert behoorlijke voordelen op. Zo kunnen ze beschermen tegen monsters of zorgen ze ervoor dat uitrusting voor alle mijnschachten geldt.
Een mijnschacht sluiten
Als je aan de beurt bent, kun je er ook voor kiezen om een mijnschacht af te sluiten. Je neemt dan alle kaarten op handen en de eventuele edelstenen die erop liggen leg je voor je neer. Ook de rekruut krijg je terug in je voorraad. Als er echter op de kaart iets anders staan, dan gaat dat voor.
Het spel eindigt als een speler 10 edelstenen heeft verzameld.
Tips en opmerkingen
De runen zijn erg krachtig, maar kunnen alleen geplaatst worden in een mijnschacht. Het is dan ook verstandig om ervoor te zorgen dat je altijd een mijnschacht hebt liggen, zodat je de runenkaart kunt plaatsen.
Oordeel recensent
De regels zijn niet echt lekker geschreven. De eerste keer dat de mijnschacht voorkomt in de regels is dit nog niet uitgelegd. Daarnaast is het systeem van het trekken van de kaarten als je meerdere schachten hebt liggen niet zo makkelijk uitgelegd.
Verder is het een spel met zoals gezegd een grote dosis geluk. Daardoor kent het ook niet veel diepgang (ondanks het graafthema).