Spelgegevens
Naam spel | Adrenaline |
Spelbedenker | Filip Neduk |
Vormgeving | Jakub Politzer |
Uitgever | Czech Games Edition |
Jaar van uitgave | 2016 |
3-5 | 12+ | 60 minuten |
45 | First-person shooter – gebiedscontrole |
Inleiding
Elke speler is een monster en je probeert andere monsters kapot te schieten. Dit doe je door goede wapens in te zetten en te zorgen dat je deze optimaal kan inzetten. Elk wapen heeft zo zijn eigen voordelen. Als iemand geraakt is, komt deze wel weer terug in het spel, maar is dan minder punten waard. Hoe meer schade je toebrengt, hoe meer punten je kan verdienen, maar dat probeert natuurlijk iedereen te doen.
De eerste indruk
Al het materiaal en de doos zijn goed verzorgt. Er zit voor elke speler een miniatuur in, deze zitten stevig verpakt en zien er mooi uit. Ze zijn per speler volledig in één kleur, dus geen uitgewerkte geschilderde details. Als je dat graag hebt, moet je het zelf doen.
Verder zijn de spelregels erg duidelijk geschreven en met voldoende voorbeelden om alles nog duidelijker te maken. Daarnaast zit er nog een apart blaadje met de uitleg van alle wapens op. Ze gebruiken hier vaak dezelfde symbolen, het had handig geweest als deze ergens stonden en dat iedere speler een overzichtje had.
Het spel zelf is verder geheel taalonafhankelijk.
De voorbereiding
Het spelbord bestaat uit twee dubbelzijdige speelborden waarbij je onafhankelijke van elkaar een kant kan kiezen en ze passen altijd. Hierdoor wordt het bord soms wat groter of kleiner.
Elke speler kiest een monster uit en krijgt een bijpassend spelersbord en schadetokens. Daarnaast krijgt iedereen twee “powerup”-kaarten en drie grondstofblokjes.
Op het speelbord zijn drie “spawn”-plaatsen, bij elk van deze plaatsen komen drie wapens open te liggen. De overige wapens en powerup-kaarten vormen een gesloten trekstapel.
Op elke veld waar geen spawnplaats is, komt een open grondstoffiche te liggen. De overige fiches komen samen met de puntenfiches aan de rand van het bord te liggen.
Op elk veld van het doodshoofdspoor komt een doodshoofd te liggen, hiermee wordt de speelduur bepaald, dus dit kan je inkorten door er minder doodshoofden te leggen.
De eerste beurt ga je een startlocatie van je monster bepalen. Dit doe je door een van he powerupkaarten uit te spelen. Deze hebben een kleur (rood, geel of blauw), je begint op de spawnplaats van de gekozen kleur. De gespeelde kaart gaat op de aflegstapel.
Nadat iedereen zijn monster op het bord heeft gezet kan het spel beginnen.
Spelverloop
Elke ronde verloopt hetzelfde:
Als je aan de beurt bent kan je twee acties doen, dit mogen twee verschillende zijn, maar je mag ook twee keer dezelfde actie doen. De acties waaruit je kan kiezen zijn:
Lopen; loop maximaal drie velden.
Oprapen; afhankelijk waar je staat kan je grondstofkaart of een wapen nemen, deze laatste kost grondstofblokjes. Je mag maximaal drie wapens hebben. Ook van elke grondstofsoort en powerupkaarten mag je er maximaal drie hebben.
Schieten: Gebruik één van je wapens om zo één of meerdere tegenspelers te raken. Elk wapen heeft zijn eigen krachten en voordelen. Deze staan duidelijk uitgelegd.
Als je een speler raakt krijgt hij een bepaald aantal schadetokens van je. Als een speler dood is, volgt een punten tellening. De speler met de meeste schadetokens bij die speler krijgt de meeste punten. De getroffen speler krijgt dan een doodshoofd van het speelbord.
Na het uitvoeren van je twee acties kan je een gebruikt wapen weer laden, zodat je het de volgende ronde weer kan inzetten. Hiervoor heb je onder andere de grondstofblokjes voor nodig.
Powerupkaarten kan je op volgende manieren inzetten: als grondstof, rood, blauw of geel, afhankelijk van de kleur kaar; als je dood bent om terug te komen op een spawnplaats of door de actie te gebruiken die er op staat. Deze staan ook duidelijk uitgelegd. Het spelen van een powerupkaart is geen actie.
Hierna is de volgende speler aan de beurt. Als het laatste doodshoofd wordt genomen, komen alle spelers nog één keer aan de beurt.
Wie op het einde van het spel de meeste spelers het finale schot heeft gegeven krijgt nog bonuspunten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Naast deze basisversie zitten er nog een drietal modules in die het spel een kleine twist geven.
Tips en opmerkingen
Kies je speelbord afhankelijk van het aantal spelers. Met drie spelers pak je best een klein bord en met vijf spelers een groot bord.
Zorg voor voldoende grondstofbokjes om je wapens weer te laden voor de volgende ronde, je hebt ze nodig.
Oordeel recensent
Het thema was iets waar ikzelf even doorheen moest. Het is niet mijn “ding” zeg maar. Tijdens het eerste spel was het vooral even zoeken en kijken wat je juist moet doen. Is het een kwestie van leven of overleven. Aangezien je na je dood weer even vrolijk terug komt, ben ik volop voor de aanval gegaan, en dat werkt.
Als je de symbolen eenmaal begrijpt, wat snel gaat, is dit een erg vlot spel en voor je het weet ben je een uur verder. Aangezien de acties kort zijn, moet je ook bij vijf spelers nooit lang wachten tot je weer aan de beurt bent.
Zelf mis ik een klein overzichtje per speler met de gebruikte symbolen. Nu is er één blaadje met alle wapens, voor alle spelers.
Persoonlijk vind ik deze met drie spelers het minste, je kan er een “bot” bij doen dan, die als vierde speler fungeert. Ik moet bekennen dat ik dat nog niet geprobeerd heb. Met vier en vijf spelers is de balans het beste.
Ik speel deze graag mee als hij op tafel komt!