Spelgegevens
Naam spel | Potion explosion |
Spelbedenkers | Lorenzo Silva |
Andrea Crespi | |
Stefano Casrelli | |
Vormgeving | Giulia Ghigini |
Uitgever | Horrible Games |
Jaar van uitgave | 2015 |
2 -4 | 8+ | 30 – 60 minuten |
35 | patroon herkenning en set collectie |
Inleiding
Treed binnen in de magie school van Aledus Humblescore en ga aan de slag met het eindexamen drankjes brouwen. De leerling die de beste drankjes brouwt en indruk weet te maken op de leraar zal de student van het jaar prijs in ontvangst nemen.
De eerste indruk
De grote lade met gekleurde knikkers trekt meteen de aandacht. De drankjes zijn aan beide kanten mooi geïllustreerd en de symbolen spreken voor zich. De spelers tableaus zijn minimalistisch maar functioneel. Over de handleiding is duidelijk na gedacht en is goed functioneel.
De voorbereiding
Zet de knikker dispenser op tafel zodat er iedereen bij kan. Vul deze vervolgens met de knikkers. Iedereen krijgt een spelerstableau en de laatste speler die een drankje heeft bereid wordt startspeler. Verwijder van de 8 soorten drankjes er twee uit het spel. Maak van de andere 6 overgebleven soorten drankjes 5 gelijke stapels. Leg de drankjes met een ster naast elkaar open op tafel, dit zijn de start drankjes. Beginnend met de startspeler pakt iedere speler met de klok mee 1 start drankje. De laatste pakt er twee en daarna tegen de klok in ieder andere speler nog 1. Leg de hulp van de leraar tegels in het bereik van de spelers en leg afhankelijk van het aantal spelers 4, 5 of 6 skill tokens apart.
Spelverloop
Een drankje heeft een aantal gaatjes in gekleurde vakken. Om hem te kunnen maken moeten er knikkers in geplaats worden met een kleur overeenkomstig het vak.
In een speelbeurt moet je 1 knikker uit de dispensers pakken, mag je 1 keer hulp vragen aan de professor en meerdere drankjes drinken. Dit mag in elke volgorde die je zelf wenst.
Door het verwijderen van de knikker ontstaat een gat in de rij dit wordt doordat de knikkers op een helling liggen automatisch opgevuld. Wanneer daarbij twee knikkers van de zelfde kleur tegen elkaar aanstoten ontstaat er een “potion explosion”. Dit betekend dat je deze twee knikkers en alle aangrenzende van die kleur ook mag pakken. Ontstaat er daarna weer een “potion explosion” dan mag je deze ook weer pakken etc.
Als je hulp vraagt aan de professor dan mag je 1 knikker maar er ontstaan geen explosies. De drankjes laten je 1 of meerdere knikkers pakken en daarbij ontstaan ook geen explosies.
De knikkers die je hebt gepakt plaats je op de drankjes die je voor je hebt liggen. Van de knikkers die je niet kwijt kunt mag je er maximaal 3 bewaren op je tableau. Knikkers die je over hebt plaats je terug in de dispenser. Als een drankje vol is plaats je al de knikkers weer terug in de dispenser en draai je het drankje om. Je kunt hem nu op elk moment in je eigen beurt op drinken.
Eindig je beurt door je drankjes weer aan te vullen tot 2 en kijk of je een skill token hebt verdient. Deze verdien je door 3 de zelfde of 5 verschillende drankjes te hebben gebrouwen. Per soort kun je maar 1 keer voor 3 de zelfde scoren.
Wanneer iemand de laatste skill token opeist gaat de laatste ronde in. De ronde gaat gewoon door met de klok mee tot en met de speler rechts van de start speler. Daarna is het spel afgelopen. De spelers tellen de punten bij elkaar op die op hun drankjes staan die af zijn en eventuele skill tokens (4 punten). Vervolgens halen ze voor elke keer dat ze hulp aan de leraar hebben gevraagd er 2 punten vanaf. De speler met de meeste punten is de winnaar.
Mocht er een gelijkspel zijn wordt er het volgende gedaan. De spelers die het gelijk spel hebben mogen allebei 1 knikker uit de dispenser trekken. Beginnend met de speler die het dichtste bij de startspeler zit. Als de knikker explosies veroorzaakt mogen ook deze knikkers worden gepakt. De speler met de meeste knikkers wint dan het spel.
Tips en opmerkingen
Probeer bij het pakken van nieuwe drankjes niet alleen naar de punten, maar ook naar de krachten te kijken. Deze kunnen je helpen verderop in het spel sneller te scoren. Houdt hierbij wel het scoren van een skill token in gedachten.
Ook al is hulp vragen aan de professor min 2 punten onderschat de kracht hiervan niet. Die ene knikker kan zomaar een grote explosie voor je klaar zetten.
Oordeel recensent
Een spel wat er in eerste instantie erg gimmicky uit ziet. Maar toch verrassend veel diepte heeft. Je wilt namelijk zelf erg graag de juiste knikkers pakken. Maar je wilt natuurlijk niet een grote explosie voor je tegenstander achter laten. Een spel zowel leuk te spelen met kinderen als tactisch met volwassenen.