Steampunk Rally

Spelgegevens

Steampunk Rally box

Naam spel Steampunk Rally
Spelbedenker Orin Bishop
Vormgeving Lina Cossette
David Forest
Uitgever Roxley Games
Jaar van uitgave 2015
aantal spelers 2-8 leeftijd 13+ tijdsduur 45 minuten
prijs 45 soort spel Dice placement, Racespel

Achtergrond

Spelers nemen de rol aan van beroemde uitvinders die deelnemen aan een race. Elke beurt bouwen zij aan hun schip, Racen ze over velden en bergen en herstellen ze schade aan hun uitvindingen. De winnaar is niet de eerste die over de finish komt, maar wiens uitvinding het verste over de finish beland.

De voorbereiding

De inhoud van de doos
De inhoud van de doos
Voordat het spel begint wordt eerst het traject bepaald. Dit bestaat standaard uit 6 componenenten met de baan, inclusief schade veroorzakende bergen, spltsingen en extra’s. Er kan gekozen worden tussen een indoorbaan en een outdoor baan.
Elke speler begint met een uniek karakter dat een bekende uitvinder voorsteld. De speler ontvangt een cockpit en een eerste onderdeel van betreffende speler.
Naast het bord worden vier stapel gevormd met de gouden, zilveren en bronzen onderdelen en met de boost kaarten. Daarnaast zijn er drie verschillende kleuren dobbelstenen en een stapel tandwielen beschikbaar.

Spelverloop

Het spel wordt gespeeld in rondes. Elke ronde bestaat uit 4 fasen. De bouwfase, vent fase, race fase en damage fase.

Tijdens de bouwfase trekt elke speler van elke stapel 1 kaart. Uit deze vier kaarten kiest hij er een en geeft de andere kaarten door. De gekozen kaart kan aan je uitvinding worden toegevoegd, bewaard worden in geval van een boost kaart of eenmalig ingeleverd worden tegen tandwielen of dobbelstenen.
Dit gebeurt vier maal en elke keer heb je dus 1 kaart minder de beschikking, netzoals bij 7 Wonders.

Zodra de bouwfase is afgerond gaan we door naar de vent fase. Deze sla ik voor de uitleg op dit moment over, ik kom er later op terug.

Tijdens de derde fase, de race fase, rol je de dobbelstenen die je van je kaarten hebt gekregen samen met je eventueel bewaarde dobbelstenen. Dit vormt je dice pool. Deze dobbelstenen plaats je op de verschillende onderdelen, uiteraard op kleur en afhankelijk van de uitvinding levert dit iets op. Er zijn onderdelen die voor één dobbelsteen ongeacht het aantal ogen iets opleveren en er zijn onderdelen die per aantal ogen iets oplevert. Soms krijg je per 2 punten een beweging of dient de waarde van je dobbelsteen minstens 5 te zijn om iets te activeren. Je kunt in deze fase tandwielen inzetten om het aantal ogen op je dobbelsteen met één per ingeleverd tandwiel te verhogen. Het voordeel van de uitvinding kan zijn extra dobbelstenen, tandwielen, bescherming of, beweging.
De zodoende extra verkregen dobbelstenen kunnen direct worden ingezet om de machine verder te activeren. Hierdoor is het de bedoeling om een zo effectief mogelijke machine te ontwikkelen. Overgebleven dobbelstenen vervallen aan het eind van de ronde, uiteraard tenzij…
Als je machine beweging genereert dan ga je vooruit op het racetrack. Soms passeer je daarbij bergen. Als je daar daarover gaan krijg je schade.

Steampunk Rally MachineIn de laatste fase wikkel je de schade af. Voor elk negatief schadepunt valt er een onderdeel van je machine of, dit kun je zelf kiezen.

Voordat je race fase start heb je de vent fase. Dobbelstenen op je uitvinding blijven liggen en blokkeren daardoor de plaatsing en daardoor uitvoer van je acties. In de vent fase kun je tandwielen inzetten om per tandwiel het aantal ogen met twee te verminderen. Zodra de waarde van de dobbelsteen “0” is dan wordt hij van het bord gehaald en kun je het vrijgekomen vak gebruiken in de racefase. Het mogen verwijderen van een dobbelsteen kan eveneens een beloning van een actie zijn. Weggehaalde dobbelstenen verdwijnen naar de voorraad.

Oordeel recensent

Ik vind dit een prachtig en fantastisch vormgegeven spel wat knap in elkaar zit. Op het eerste gezicht lijkt dit een gewoon racespel. Het blijkt echter al snel dat er een behoorlijk inventief dice placement spel het belangrijkste onderdeel is van het spel. De racetrack kan bijna worden beschouwd als een (wisselend) puntenspoor met hindernissen in plaats van een racebaan. Bij het plaatsen van dobbelstenen is het bovendien soms belangrijk dat je hoog hebt gegooid maar soms juist dat je laag gegooid hebt om het veld snel weer leeg te maken. Tijdens het plaatsen van de stenen moet je rekening houden met hoe hard je vooruit gaat omdat de damage door terrein behoorlijk op kan lopen hetgeen kan resulteren in het verlies van je –tot dan toe goed lopende- machine.
Dit spel is voor mij de Kickstarter verrassing van het jaar.

© Foto’s Boardgamegeek.com