Spelgegevens
Naam spel | Crazy Diamond & Karatino |
Spelbedenker | Bas Kesting |
Vormgeving | Bas Kesting |
Uitgever | Spezet |
Jaar van uitgave | 2006 |
2-6 | 8+ | 45-100 minuten |
20 | Goederen transporteren |
Dit zijn 2 spellen in 1 doos. Je kan ze afzonderlijk spelen of achterelkaar om zo een globale winnaar te hebben.
Crazy Diamond
Achtergrond
In het regenwoud van Brazilië is een diamantmijn ontdekt. Het is aan de spelers om deze diamanten zo snel mogelijk in de stad “Morada Nova de Minas” te krijgen, waar de enige veilige kluis van het district staat. De lokale politie kan echter omgekocht zijn waardoor deze tocht moeilijker wordt dan verwacht.
Korte spelbeschrijving
Het spelbord heeft een stervorm. Elke speler heeft een landkaart voor zich liggen, deze is voor elke speler gelijk. Op deze kaart staan verschillende steden en dorpen. Enkelen daarvan hebben een haven of een luchthaven. In het midden bevindt zich de diamantmijn. De spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen. De worp is voor iedereen geldig. Bij een getal kan er één diamant het aantal ogen verzet worden. Bij een vliegtuig mag je een diamant die in een luchthaven ligt naar een ander luchthaven verplaatsen en als er een anker gegooid wordt mag je je diamant één of twee havens verder zetten.
De spelers kunnen de politie omkopen en betalen hiervoor diamanten en krijgen dan het alleenrecht voor een bepaalde stad. De andere spelers mogen deze stad niet meer betreden tenzij ze het recht terug kopen, mits toestemming van de commandant. Op de kaart is ook een autoweg, maar hiervoor heb je een rijbewijs nodig.
De speler die als eerste 25 diamanten in zijn kluis heeft wint het spel, de rechten van een stad hebben ook een restwaarde en telt hierbij mee.
Beoordeling
De spelregels zijn vrij simpel, maar het spel heeft wel voldoende inhoud. Doordat je 25 diamanten moet halen kan het wat langdradig worden. De dobbelsteen brengt wel de geluksfactor met zich mee.
De afwerking valt weinig op aan te merken. Stevig spelbord, mooi RVS-schaaltje voor de diamanten en goed afgewerkte dobbelstenen. Enkel de kaartjes hadden steviger mogen zijn.
Karatino
Achtergrond
Nu je de diamanten veilig binnen hebt is het de bedoeling ze af te werken en te verkopen.
Korte spelbeschrijving
Voor dit spel draai je gewoon het spelbord op zijn kop. Alle spelers beginnen met een voorraad van 25 diamanten en moeten deze zo snel mogelijk zien kwijt te geraken. Ook dit gaat weer met een dobbelsteen, en het dobbelen is ook hier weer voor iedereen geldig.
Bij en getal moeten de diamanten naar boven verplaatst worden. Op de eerste algemene plaats mogen slecht 6 diamanten liggen en op de volgende slechts 5. Als er meer liggen moeten al deze diamanten terug naar je voorraad. Als er een diamant op de dobbelsteen komt, mag de gene die gedobbeld heeft ergens van het veld, ook van andere spelers, een diamant nemen en deze ergens anders aanleggen. Zo kan je bekomen dat iemand te veel diamanten heeft liggen en alles weg moet doen. Als er een M gegooid wordt kan er verkocht worden. De speler die de meeste diamanten in het voorste veld heeft liggen mag deze allemaal verkopen, de andere spelers verkopen slechts één diamant. Dan worden alle diamanten die in het voorlaatste veld liggen naar boven geschoven.
Je moet diamanten verplaatsen als je kan, ook als je daardoor je over je limiet gaat.
Beoordeling
Het is een dobbelspel, dus geluk speelt hierbij een grote rol. Het tactische komt vooral bij het verzetten van een diamant als de diamant gedobbeld wordt. Maar ook hier is alles weer mooi afgewerkt.
Deze recensie was al eerder gepubliceerd op de ‘oude’ Roll The Dice website.
Als iemand hier interesse in heeft. Ik heb een goede, weinig gespeelde versie liggen die je voor 12 euro over mag nemen.
gr
Ralf