Spelgegevens
Naam spel | Machi Koro: Haven |
Spelbedenker | Masao Suganuma |
Vormgeving | Noboru Hotta, Mirko Suzuki |
Uitgever | White Goblin Games |
Jaar van uitgave | 2015 |
1-5 | 7+ | 40 minuten |
10 | Kaartspel, dobbelen, stad bouwen |
Inleiding
Voor het spel Machi Koro is er een uitbreiding op de markt gezet. Machi Koro: Haven.
De eerste indruk
De uitbreiding komt in een zelfde soort doosje als het basisspel, alleen wat kleiner. Er zitten alleen kaarten in dit keer. Er is onder andere een extra set startgebouwen voor een vijfde speler toegevoegd en zitten er tien nieuwe gebouwen in, en twee nieuwe monumenten. Aan de spelregels en het spelverloop is wat gesleuteld.
De voorbereiding
De voorbereiding verloopt een beetje anders dan in het basisspel. Naast de twee startgebouwen uit het basisspel krijgt iedere speler een al gebouwd monument (het stadhuis) en twee extra monumenten die gebouwd moeten worden. Er moeten dus zes monumenten gebouwd worden in plaats van vier. Iedere speler krijgt weer 3 munten startkapitaal. Mocht je aan het begin van je beurt geen munten hebben, dan zorgt het al gebouwde stadhuis er voor dat je toch een muntje krijgt.
Het aantal gebouwen wordt van vijftien naar tien teruggebracht. Willekeurig worden er tien gebouwen gekozen uit de vijftien gebouwen van het basisspel en de tien nieuwe gebouwen van de uitbreiding. Die komen voor iedereen goed zichtbaar op tafel. De overgebleven gebouwen worden als trekstapel aan de kant gelegd voor later gebruik.
Bepaal de startspeler.
Spelverloop
Het spelverloop is gelijk aan het basisspel. Wel wordt elk uitverkocht gebouw aangevuld met een willekeurig gebouw van de trekstapel. Er zijn dus altijd tien gebouwen waaruit je kunt kiezen in de bouwfase.
Tips en opmerkingen
In de eerste druk van Machi Koro zat een drukfout, en wel op de kaart Bedrijvencomplex. ‘Je mag géén kaart…’ moet zijn: ‘Je mag één kaart…’. In de tweede druk komt deze fout niet meer voor, en in deze uitbreiding zitten nieuwe kaarten waarmee je de kaarten uit de eerste druk kunt vervangen.
Oordeel recensent
Met de uitbreiding wordt het spel wat complexer. Je vervalt wat minder snel in dezelfde tactieken doordat de keuze die je hebt in de bouwfase willekeuriger is. Gebouwen die interessant zijn, zijn snel uitverkocht en je krijgt dan weer een nieuwe keuze er bij. Sommige gebouwen hebben geen enkele waarde in het begin. Waarom zou je ook een Meubelfabriek kopen als er geen Bossen in het spel zijn, bijvoorbeeld. Komen die Bossen er uiteindelijk wel, dan wordt plotseling de Meubelfabriek ook weer interessant om te kopen. Het werkt in ieder geval goed op deze manier.
Het spel wordt er, met twee extra monumenten en moeilijkere keuzes bij de bouwfase, wel langer op. Het ligt aan je eigen voorkeur of je de langere speelduur voor lief wil nemen in ruil voor een variant met wat meer afwisseling.
Let op dat bij “Haven” een regelaanpassing nodig is.
Deze regelaanpassing is in de spelregels van de herdruk van “Haven” opgenomen.
Er zijn in “Haven” conflicterende kaartcombinaties mogelijk waardoor meerdere spelers tegelijkertijd aan/van elkaar moeten betalen/ontvangen. Voorbeelden:
– de spelers hebben allen 1 of meer Pizzeria’s samen met een Uitgeverij en er wordt 7 gegooid.
– de spelers hebben allen 1 of meer Snackbars samen met een Belastingkantoor en er wordt 8 gegooid.
Heeft de actieve speler ook nog een Haven en meerdere Makreelvissersboten dan wordt het helemaal belangrijk hoe de worp wordt afgehandeld.
Volgens de spelregels bij de uitgave door Grounding Inc. (www.g-rounding.com) dienen kaarten in kleurvolgorde afgehandeld te worden: eerst Rood, dan Blauw en Groen, en als laatste Paars. Dat zou in overleg met Masao Suganuma gedaan zijn.
Afhandeling per kleur gaat nog steeds tegen de klok in.
Was mij nog niet bekend, maar bedankt hiervoor!