Spelgegevens
Naam spel | Nauticus |
Spelbedenker | Wolfgang Kramer & |
Michael Kiesling | |
Vormgeving | Alexander Jung |
Uitgever | Kosmos |
Jaar van uitgave | 2013 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Inleiding
In Nauticus draait het om het bouwen van schepen en het transporteren van goederen met deze schepen. De spelers beginnen met een beetje geld en een paar werkers en proberen hun bedrijf uit te bouwen tot een van de machtigste rederijen van het land.
De eerste indruk
De voorbereiding
Alle fiches worden gesorteerd per soort. Er zijn zeilen en masten in vijf verschillende soorten, rompfiches in vier soorten en goederenfiches in vier soorten. Iedere speler krijgt een speloverzichtje (keurig van karton), een magazijn, wat geld en wat arbeiders. Het speelbord met de rondel wordt in het midden van de tafel gelegd en de actietegels worden op de actievelden in de rondel gelegd.
Spelverloop
Het spel loopt duurt vijf rondes. Elke ronde bestaat uit zeven beurten. De speler die aan de beurt is kiest een van de acties en voert deze uit. Daarna mogen de andere spelers kiezen om te passen of om de actie ook uit te voeren. Elke actie komt met een privilege voor de actieve speler en voor elke actie zijn arbeiders nodig. Nadat iedere speler geweest is, mag de volgende speler een actie uitkiezen. Elke actie kan maar een keer per ronde gebruikt worden.
Verschillende acties kunnen zijn:
• Onderdelen voor schepen kopen
• Goederen kopen
• Geld van de bank nemen
• Goederen verschepen
• Zorgen voor een tussentijdse telling
• Fiches uit het magazijn uitspelen
Elk fiche wat tijdens het spel gratis verkregen wordt (bijvoorbeeld door de privileges) moet in het magazijn gelegd worden. Fiches in het magazijn kunnen pas gebruikt worden door de juiste actie uit te voeren. Betaalde fiches kunnen wel meteen gebruikt worden om bijvoorbeeld schepen mee te bouwen. Slechts volledig afgebouwde schepen (romp, mast, zeil) kunnen goederen verschepen.
Nadat zeven acties uitgevoerd zijn eindigt de ronde. Alle actietegels worden geschud en random neergelegd in de rondel. Er komen dus andere privileges bij de acties dan de vorige ronde. Aan het eind van de zevende ronde volgt nog een eindtelling en dan wint de speler met de meeste punten het spel.
Oordeel recensent
Misschien wel het grootste pluspunt aan Nauticus is dat je constant bezig bent. Omdat je de acties van andere speler ook kunt uitvoeren zit je eigenlijk nooit te wachten. Het spel speelt hierdoor erg vlot en blijft constant boeien.
De rondel werkt erg goed. Dit zorgt ervoor dat er elke ronde een nieuwe combinatie privilege-actie ligt. Dit geeft dan weer de keus tussen een hele goede actie met een zinloos privilege of juist andersom. Het spel zit dan ook boordevol keuzes. Eigenlijk zijn er elke keer dat je een actie moet kiezen wel twee of meer acties die je wilt uitvoeren. En dan zijn er ook nog die vervelende medespelers die net jouw actie kiezen op het moment dat je hem absoluut niet kunt gebruiken…
Al met al is Nauticus een spel met genoeg tactische uitdagingen zonder dat het lang duurt. De speelduur is goed, je zit niet lang op je beurt te wachten en er zijn altijd meer mogelijkheden dan je kunt benutten. Kortom, een erg goed spel wat zeker eens geprobeerd moet worden.