Spelgegevens
Naam spel | World of Tanks: Rush |
Spelbedenker | Nikolay Pegasov |
Vormgeving | Wargaming.net / Sergey Dulin |
Uitgever | Hobby World |
Jaar van uitgave | 2013 |
2-5 | 10+ | 30 minuten |
25 | Deck building |
Inleiding
World of Tanks rush is een deckbuilding kaartspel dat gebaseerd is op het online spel met dezelfde naam. Het computerspel is gemaakt door Wargaming.net, volgens mij een oorspronkelijk Russisch bedrijf. Het kaartspel is gemaakt door Hobbyworld, een Russische producent en distributeur van bordspellen.
De eerste indruk
Het artwork en de kaarten zien er goed uit. Geen linnen finnish kaarten maar mooi glanzend karton. Al het artwork van de Tanks komt uit het online spel en dan zie je dat daar een groot bedrijf (lees: veel geld) achter zit. De eenheden die in het spel worden gebruikt zijn uniek en zijn mooi en realistisch weergegeven. De verschillende kaarten bestaan uit een set identieke basiskaarten voor elke spelen, aangevuld met een 25 unieke eenheid kaarten van elk van de vier landen (USSR, USA, Frankrijk, Duitsland).
De voorbereiding
Elke speler krijgt de basisset kaarten (barracks) die de trekstapel (garage) vormt en drie basissen die hij voor zich neerlegt. Alle spelers starten met het trekken van drie kaarten van de garage.
De eenheidkaarten worden geschud en op een gezamenlijke Reserve gelegd. Vanuit hier kunnen de spelers kaarten van de verschillende mogendheden kopen. Er wordt dus niet gespeeld met een specifiek land! Naast het speelveld worden de medailles (overwinningspunten) en 4 van de 12 beschikbare achievement kaarten gelegd. Deze beinvloeden de eindtelling.
Spelverloop
De speler die aan de beurt is begint zijn beurt met het repareren van zijn tanks en bases die in de afgelopen ronde beschadigd zijn geraakt. Daarna kan de speler elk van zijn drie handkaarten spelen. De handkaarten hebben verschillende mogelijkheden.
1. Ze kunnen gebruikt worden als grondstof voor het kopen van nieuwe kaarten
2. Ze kunnen gebruikt worden met een speciale eigenschap en daarna blijven liggen om je basis te beschermen
3. Ze kunnen gebruikt worden om de vijand aan te vallen.
Het uiteindelijke doel is het vernietigen van zoveel mogelijk van de vijandelijke tanks en basissen en het daarbij verdienen van medailles. Deze medailles, en de basiskaarten die je krijgt als je een basis vernietigt, zijn echter wel vulling van je deck en, met een handlimiet van drie kaarten, zijn de mogelijkheden al redelijk beperkt. Je moet daarom niet blindelings alles aanvallen maar je doelen kiezen, gebaseerd op de achievement kaarten.
Oordeel recensent
Ik vind World of Tanks een leuk snel spel met meer diepgang dan op het eerste ook lijkt. Er is veel speler interactie en in de spelletjes die ik gespeeld heb kwam de diplomatie al snel op gang. Ook het punt dat je keuzes moet maken om een sterke kaart als (veel) grondstoffen in te zetten in de hoop dat deze snel weer terugkomt of te gebruiken als sterke verdediging is leuk gevonden.
Dit, naast de mooie graphics en een thema dat me aanstaat vind ik World of Tanks – RUSH een leuke aanvulling van mijn kast.
© Foto’s van Boardgamegeek.com