Spelgegevens
Naam spel | Zombicide |
Spelbedenker | Raphaël Guiton, Jean-Baptiste |
Lullien, Nicolas Raoult | |
Vormgeving | Nicolas Fructus, Édouard Guiton, |
Mathieu Harlaut, Eric Nouhaut | |
Uitgever | Cool Mini Or Not |
Jaar van uitgave | 2012 |
1-6 | 13+ | 60 minuten |
75.00 | coöperatief, actiepunten toekennen, dobbelen | |
2013 Ludo Award Winner (Editor’s Choice and Popular) |
Inleiding
Met zombies wordt je op dit moment doodgegooid. Zombiefilms, zombieseries, zombiespellen… Zombicide is er ook eentje, en overspoeld met zombies wordt je in dit spel!
De eerste indruk
De doos staat op tafel. Een uit de kluiten gewassen exemplaar dat stevig aanvoelt en er goed uitziet. In de doos een hele berg materiaal: stevige tegels om een stuk stad (met straten en huizen) te bouwen, meerdere karakters die je kunt spelen en een enorme massa aan zombieminiaturen. Het ziet er goed uit. Het regelboek ziet er ook verzorgd en zeer geordend uit. Het geheel maakt een goeie eerste indruk.
De voorbereiding
Iedere speler kiest een ‘overlevende’: een karakterkaart met naam en statistieken en speciale eigenschappen. Dan kiezen de spelers een missie en die wordt volgens het regelboek opgebouwd: de tegels die de straten met huizen vormen, met daarop deuren, auto’s, het startpunt, de ‘spawnpunten’ (de plek waar elke ronde nieuwe zombies op het bord komen) en eventuele speciale plekken. Het spel is coöperatief. Spelers winnen het spel als de missie volbracht is, of verliezen het spel als de zombies alle spelers uitgeroeid hebben. Zo’n missie kan vanalles inhouden: spawnpunten neutraliseren, doelen zien te bereiken, een bepaald aantal auto’s innemen, etc.
Spelverloop
Er wordt een startspeler gekozen. De overlevenden zijn als eerste één voor één aan de beurt. In het begin van het spel is het gevaarniveau laag (code blauw). De overlevenden mogen dan drie acties uitvoeren. Later in het spel, wanneer het gevaarniveau code oranje bereikt, mogen er vier acties gekozen worden. De overlevenden kunnen kiezen uit de acties ‘bewegen’ (lopen), ‘zoeken’ (een zone doorzoeken op bruikbare items…of op een val stuiten tijdens de zoektocht), ‘deur open’, ‘vechten op afstand’, ‘nabije gevechten’, in of uit een auto springen, van plek wisselen in een auto, auto rijden, een doelpunt activeren, herrie maken, en, als laatste: niks doen. Sommige van deze acties kunnen herrie maken. Zo is het openhakken van een deur met een grote bijl luidruchtig en ook het afschieten van een vuurwapen maakt herrie. Een snelle haal met je mes door de keel of het hoofd van een zombie is geruisloos. Maak je herrie met een actie, dan leg je een geluidstoken neer op de plek waar het geluid was. Dat geluid gaat, niet geheel onverwacht, in de zombiefase zombies aantrekken. Voor het doden van zombies en bepaalde missiedoelen kan een overlevende ervaringspunten opdoen. Hij kan dan extra acties of extra speciale eigenschappen krijgen. Helaas gaat het gevaarniveau daarmee ook steeds meer omhoog.
Dan volgt de zombiefase. Elke zombie wordt geactiveerd en valt aan, en loopt vervolgens. Is er niets aan te vallen, dan gaat de zombie lopen, en wel naar de dichtsbijzijnde overlevende, of, als die er niet is, naar de plek waar het meeste herrie vandaan kwam. Er zijn een paar verschillende soorten zombies. Zo zijn er zombies die extra snel lopen en zombies die extra sterk zijn. Als alle zombies gevochten en/of gelopen hebben, dan worden op de spawnpunten nieuwe zombies bijgeplaatst. Hoeveel en welke is afhankelijk van het gevaarniveau van de overlevende die het hoogste niveau heeft. Hoe hoger dat niveau, hoe meer zombies!
Daarna worden de geluidstokens opgeruimd en de volgende speler wordt startspeler voor die ronde.
Gevechten worden afgehandeld met dobbelstenen. Elk wapen heeft speciale eigenschappen: de afstand waarop het gebruikt kan worden, met hoeveel dobbelstenen er gerold mag worden, hoeveel ogen er voor een ‘hit’ gedobbeld moeten worden, en hoeveel schade het wapen uiteindelijk doet.
Ook kunnen er, door items te combineren, bommen gemaakt worden. Zo levert de combinatie ‘glazen fles en benzine’ een molotov op. Die kun je, lekker lomp, op een kluitje zombies gooien en ze zijn allemaal dood.
Tips en opmerkingen
Speel je met minder dan vier personen, dan zal iedere speler meerdere overlevenden moeten spelen. Als je er niet van houdt om meerdere karakters te spelen, zorg dan dat je minimaal drie medespelers hebt, want alle missies zijn berekend op 4+ overlevenden.
Oordeel recensent
Wat ik persoonlijk sterk vind is dat je bijna letterlijk overspoeld wordt door massa’s zombies, en zo hoort dat ook! Er is ook niks leuker dan zo’n nest zombies met een molotov uit te roeien, of eens even het gaspedaal van een auto in te drukken en er een paar tegen de voorruit te laten plakken. Al heb ik toch een paar keer gedacht: “Dit wordt een beetje te veel van het goede”.
© Foto’s boardgamegeek.com