Spelgegevens
Naam spel | Kings under mountains |
Spelbedenkers & | Alexey Konnov, Alexey Paltsev, |
Vormgeving | Anatoliy Shaklyarov |
Uitgever | Rightgames |
Jaar van uitgave | 2013 |
2-4 | 10+ | 30 – 45 minuten |
15,00 | kaartspel |
Inleiding
Vier rassen strijden om de macht in een koninkrijk gelegen hoog in de bergen. Zij zijn op zoek naar de kostbaarste schatten van de aarde en eigenen zichzelf daarvoor mijnen toe waarna de schatten uit die mijnen gehaald kunnen worden.
De eerste indruk
In het totaal Russische doosje zitten gelukkig wel Engels en Duitse spelregels. Deze spelregels stellen eigenlijk niet veel voor. Het is 1 A4’tje waar ook nog veel tekeningen op staan. Blijkbaar is het een erg simpel spelletje.
De voorbereiding
Iedere speler krijgt een koningskaart met een van de vier rassen erop. Deze kaart geeft aan met welk ras deze speler zal spelen. Alle andere kaarten worden dubbelzijdig gebruikt. Op de ‘voorkant’ staat een figuur van een van de rassen met een cijfer erbij (0 t/m 9). Op de ‘achterkant’ staat een mijn met een verdedigingswaarde, de grootte van de mijn en een puntenwaarde. Er worden vier mijnen op tafel gelegd en er worden vier raskaarten open gelegd. Verder krijgt iedere speler zes handkaarten.
Spelverloop
Het spel speelt heel simpel, in je beurt doe je slechts twee dingen: je speelt een kaart en je pakt een kaart. Je speelt een kaart vanuit je hand (niet noodzakelijk van je eigen ras) op een van de mijnen centraal op tafel, of op een van je eigen mijnen. Kaarten die bij mijnen komen te liggen moeten altijd oplopend gelegd worden, maar er mogen wel getallen overgeslagen worden. Verder mag een nul alleen op een negen gespeeld worden.
Op het moment dat het aantal kaarten bij een mijn overeen komt met de verdedigingswaarde, wordt de mijn veroverd. De mijn gaat dan naar de koning van de laatst gespeelde raskaart. Dit is dus niet noodzakelijk de speler die de laatste kaart aanlegde. De gespeelde raskaarten komen op de aflegstapels van de bijbehorende rassen te liggen.
Om de edelstenen uit de veroverde mijnen te halen zijn slaven nodig. Deze slaven zijn handkaarten van andere rassen dan je eigen die je op de mijn speelt met soms een opzichter van je eigen ras. Komt het aantal slaven overeen met de grootte van de mijn, dan wordt de mijn onder de koningskaart gelegd en lever aan het eind van het spel punten op. De gebruikte slaven gaan weer naar de bijbehorende aflegstapel.
Na het spelen van een kaart moet nog een kaart gepakt worden. Dit kan van een van de aflegstapels (een stapel per ras) of een dichte kaart van de trekstapel. Eventueel veroverde mijnen worden aangevuld van de trekstapel. Op het moment dat de trekstapel leeg is, is het spel afgelopen en worden punten geteld. Mijnen onder de koningskaart zijn pluspunten waard gelijk aan de waarde die op de kaart vermeld staat, mijnen die wel veroverd zijn, maar nog niet gemijnd, zijn minpunten waard gelijk aan de waarde die op de kaart vermeld staat. Verrassend genoeg wint degene met de meeste punten het spel.
Tips en opmerkingen
Probeer in het begin van het spel de waardevolle mijnen te bemachtigen en aan het eind van het spel de waardevolle mijnen bij andere spelers in hun maag te splitsen voor minpunten. Ook is het verstandig om eerst veroverde mijnen af te werken voordat je weer nieuwe mijnen verovert.
Oordeel recensent
Kings under mountains is een heel simpel spelletje wat vlot speelt. De beperkte keuze zorgt ervoor dat er doorgespeeld kan worden, maar bied nog wel genoeg variatie om de keuze soms knap lastig te maken. Vooral de overgang van ‘pakken wat je pakken kunt’ naar ‘weggeven wat je weggeven kunt’ is leuk om te zien.
Verwacht niet een tactisch hoogstaand spel, maar meer een leuke, korte afsluiter van een spellenavond. Echter, het spel is wel tactisch genoeg om aan te voelen als een “echt” spel. Bovendien is het altijd leuk om de reactie van mensen te zien als je deze volledig Russische doos op tafel legt.