Spelgegevens
Naam spel | Francis Drake |
Spelbedenker | Peter Hawes |
Vormgeving | Franz Vohwinkel |
Uitgever | Kayal Games |
Jaar van uitgave | 2013 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Inleiding
1572, verschillende kapiteins verzamelen goederen en bemanning om uit te varen naar de Spaanse Caraïben en de Spanjaarden daar te plunderen. Met toestemming van Queen Elizabeth wordt alles op alles gezet om zo snel mogelijk uit te varen. Haven van vertrek: Plymouth Harbour. Plaats van aankomst: de Spaanse koloniën. Doel: zo veel mogelijk goud, zilver, edelstenen en andere goederen buitmaken.
De eerste indruk
De doos is groot en zwaar, en zodra deze geopend wordt, wordt duidelijk waarom: de gigantische lading karton, hout en glas. Zelfs de spelregels zijn zwaar, maar dat komt door de vele voorbeelden, afbeeldingen en ook omdat het meertalig is. Overigens zijn de spelregels wel erg duidelijk geschreven.
De voorbereiding
Iedere speler kiest een kleur en neemt in die kleur een eigen bordje, wat houten schijfjes en een aantal telstenen. Verder wordt het speelbord in het midden van de tafel gelegd, met de gewenste kant (Engels of Duits) boven. Er is nog een bord met de voorraad en iedere speler krijgt nog een spaarpotje in de vorm van een schatkist.
Spelverloop
Het spel bestaat uit drie rondes die elk bestaan uit twee fasen: voorraden verzamelen en uitvaren.
– Voorraden verzamelen: Op het centrale speelbord staat en actiespoor afgebeeld.
Wat zijn nu de verschillende acties? Er zijn voornamelijk acties om bemanning, handelsgoederen, kanonnen en proviand te verzamelen. Maar er zijn ook een paar bijzondere acties, zoals de Queen, de Gouverneur of Sir Francis Drake himself. Deze geven andere voordelen zoals het naar keuze verdelen van de verdedigingskracht van de Spaanse galjoenen en forten.
– De laatste actie is een soort pasactie, en geeft aan dat je klaar bent voor de volgende fase, het uitvaren. De speler die als eerste zijn schip in de haven zet (als eerste gepast heeft), mag zijn eerste actieschijf neerleggen. Er zijn actieschijven met de getallen een tot en met vier. Deze actieschijven kunnen op de verschillende Spaanse galjoenen, forten of dorpen geplaatst worden en geven de vier bestemmingen van het eigen schip aan. Elke speler doet dus vier bestemmingen aan. Elk fort, galjoen en dorp heeft een bepaalde verdedigingswaarde, waarbij die van de galjoenen en forten bepaald mag worden door de speler die de bijbehorende actie gekozen heeft. Vaar je naar die bestemming, dan moet je evenveel bemanning en kanonnen afleggen als de verdedigingswaarde van de bestemming.
Nadat iedereen zijn vier bestemmingen al dan niet heeft afgehandeld, begint een nieuwe ronde die op dezelfde manier verloopt, maar waarin de acties in een verschillende volgorde liggen.
Aan het eind van de derde ronde is het spel afgelopen en volgt nog een kleine eindtelling. Daarna wint degene met de meeste punten.
Tips en opmerkingen
Maak keuzes op het actiespoor. Voer of veel acties wat minder goed uit, of minder acties maar wel met een groter voordeel. Het is niet altijd nadelig om laatste te zijn omdat je dan gewoon alle acties nog even kunt uitvoeren.
Wat in het spelverloop niet zo naar boven kwam, maar wat wel degelijk aanwezig is, is een beetje dwarszitten. Er zijn per bestemming maar beperkte beloningen te krijgen. Niet iedere speler zal dus een beloning krijgen. Het is dus zaak om te zorgen dat je op de belangrijkste plaatsen vrij snel aanwezig bent.
Oordeel recensent
Wordt het spel daar beter van? Nee. Is het noodzakelijk? Nee, maar wel handig en het geeft duidelijk aan dat er veel aandacht aan het spel is besteed.