Spelgegevens
Naam spel | Navegador |
Spelbedenker | Mac Gerdts |
Vormgeving | Marina Fahrenbach en Mac Gerdts |
Uitgever | PD Verlag |
Jaar van uitgave | 2010 |
2-5 | 12+ | 90 minuten |
35 | Rondel |
2011 Golden Geek Best Strategy Board Game Nominee | ||
2011 International Gamers Awards – General Strategy; Multi-player Nominee | ||
2011 Japan Boardgame Prize Voters’ Selection Nominee | ||
2011 Tric Trac Nominee |
Inleiding
Als Portugese ontdekkingsreizigers ga je de nieuwe wereld ontdekken en kolonies stichten, maar dit gaat niet geheel vlekkeloos. Je zal voldoende werkers en schepen moeten hebben. Regelmatig moet je ook je producten uit de nieuwe wereld op de markt verkopen om zo voldoende financiën te hebben.
De eerste indruk
De doos is op zich vrij groot, maar gezien het langwerpige speelbord is dit ook nodig. Verder is al het materiaal van degelijk karton gemaakt. Niets speciaals, maar ook niets op aan te merken. De spelregels zijn helder geschreven met verduidelijkende voorbeelden en zitten er standaard in het Duits en Engels bij. Op de site van de uitgever zijn deze nog te vinden in andere talen, maar helaas geen Nederlands. Naast de spelregels zit er nog een blad met verkorte uitleg bij, ideaal als je het spel al kent, maar nog even een opfrissen nodig hebt. Als laatste is er nog wat achtergrond informatie over de Portugese ontdekkingen terug te vinden. Het bord zelf is dubbelzijdig gedrukt, een kant is Duitstalig, de ander kant Engels. Het enige verschil is de acties op de rondel, en zelfs dan is het niet storend dat het maar in één taal zou zijn.
De voorbereiding
Elke speler krijgt een eigen bord waarop de gebouwen en privileges worden bijgehouden. Standaard krijgt iedereen een productiegebouw, kerk en scheepswerf. Daarnaast krijgt iedereen ook nog tweehonderd geld, twee schepen (in Portugal) en drie werkers (in Lissabon).
Spelverloop
Om de beurt voert elke speler een actie uit. Er is keuze uit zeven verschillende acties, deze staan allemaal op de rondel. Je kiest je actie door één, twee of drie plaatsen vooruit te gaan op de rondel. Extra stappen kunnen eventueel gekocht worden.
De acties waaruit gekozen kan worden:
Werkers kopen: Deze kosten vijftig geld per kerk die je hebt, elke werker extra, waarvoor je geen kerk hebt kost honderd, tweehonderd of driehonderd, afhankelijk van de fase van het spel.
Schepen kopen: Dit is het zelfde als bij de werkers, maar dan heb je scheepswerven nodig.
Varen: Je mag met al je schepen één, twee of drie plaatsen varen. Afhankelijk van de fase waarin het spel zich bevindt. Hier kan je nieuwe gebieden ontdekken, dit kost je wel een schip, maar levert ook weer extra geld op. Hoe verder je van Portugal bent, hoe groter de kans op grotere inkomsten. Doordat minstens één speler in een fase twee, respectievelijk fase drie, gebied vaart, gaat er een nieuwe fase in voor alle spelers en worden werkers en schepen duurder.
Kolonie stichten: Bij het binnenvaren van een nieuw gebied, komen er verschillende kolonies vrij. Deze kunnen vanaf dan aangekocht worden als je in dat gebied bent en voldoende werkers hebt.
Gebouwen oprichten: Er kunnen drie soorten gebouwen gekocht worden. Eer zijn productiegebouwen, kerken en scheepswerven. Ook hier moet je weer voldoende werkers beschikbaar hebben.
Markt: Hier ga je goederen verkopen om zo voldoende geld binnen te krijgen. Dit kan door productiegebouwen of via je kolonies.
Privileges: De aankoop van een privilege zorgt tijdens het spel voor éénmalig extra inkomsten. Op het einde van het spel zorgen ze voor extra punten.
Het spel eindigt als het laatste te ontdekken gebied wordt binnengevaren of als alle gebouwen gekocht zijn. Als aan één van deze voorwaarden is voldaan, komen alle spelers nog één keer aan de beurt. En volgt de eindtelling. Alle schepen en werkers leveren één punt op, net als elke tweehonderd geld. Daarnaast neem je de waarde van de privileges maal het aantal bij behorende gebouwen, kolonies enzovoort. Dit tel je bij je score op. De winnaar is de speler met de meeste punten.
Tips en opmerkingen
Aan het begin zijn de werkers en nieuwe schepen nog betaalbaar, maar heb je niet voldoende geld om deze voldoende aan te schaffen. Dus zorg dat je genoeg gebieden kan verkennen om zo geld te krijgen. Ook de markt kan je daarbij helpen. Later in het spel kost een extra schip driehonderd en brengt het op het einde één punt op, als je weet dat tweehonderd geld ook één punt opbrengt, moet je deze actie goed overwegen. Hetzelfde geldt voor de werkers.
Werkers moet je hebben voor gebouwen op te richten, kolonies te stichten, … maar je moet ze daarbij niet inleveren. Dit moet enkel bij de privileges. Zet ze dus in in de goede volgorde.
Oordeel recensent
Het is een erg leuk spel waarbij je, zoals bij zoveel spellen, te veel keuzes hebt en te weinig acties. Je moet dus elke keuze goed afwegen. Het voordeel van een rondel is dat je zelf je actie kan kiezen en dus niet alle spelers op het zelfde moment eenzelfde actie moeten doen. Hierdoor kan je tactischer spelen en bepaalde acties in je eigen volgorde uitvoeren. Dit spel zal bij zeker nog vaker op tafel komen en ik zal waarschijnlijk andere rondel-spellen ook eens uitproberen.