Hamburgum

Spelgegevens

Naam spel Hamburgum
Spelbedenker Mac Gerdts
Vormgeving Matthias Catrein
Uitgever PD Verlag
Jaar van uitgave 2007
aantal spelers 2-5 leeftijd 12+ tijdsduur 75-90 minuten
prijs 35,00 soort spel strategie/economie

Inleiding

De spelers zijn handelsfamilies in de stad Hamburg en proberen de meest invloedrijke familie te worden. Hiervoor worden verschillende goederen geproduceerd en verkocht. Met deze inkomsten kunnen bouwmaterialen gekocht worden die weer gedoneerd kunnen worden aan de kerk. Iedere donatie aan de kerk levert prestige op en de speler die aan het eind van het spel de meeste prestige heeft vergaard is de winnaar.

De eerste indruk

Het spel is van goede kwaliteit. Het bord, de munten en de gebouwen zijn van stevig karton en de houten speelstukken zijn ook van goede kwaliteit. De vormgeving is goed te noemen. De spelregels zijn zeer duidelijk en overzichtelijk, zonder te veel randzaken geschreven.

De voorbereiding

Als eerste moet besloten worden in welke stad gespeeld wordt: Hamburgum of Londium. Het spel is hetzelfde, de lay-out van het bord is anders. Het bord wordt op tafel gelegd, de bouwmaterialen en het geld worden naast het bord gelegd en de donatiefiches, gebouwen en de kerken worden op de juiste vakjes op het bord gelegd. Iedere speler kiest een kleur en ontvangt een actiepion, een scoresteen, vijf schepen, vijftien donatieschijfjes en achtien dorpelingen in zijn kleur en wat grondstoffen en bouwmaterialen.

Spelverloop

Iedere keer dat een speler aan de beurt komt mag steeds één actie uitgevoerd worden. De verschillende acties zijn weergegeven door middel van een rondel.

De rondel

Iedere actie komt maar één keer voor, behalve de handelsactie, die komt twee keer voor. Een speler mag zijn actiepion steeds een, twee of drie vakken vooruit zetten en de bijbehorende actie uitvoeren. De verschillende acties zijn:

  • Goederen produceren: De drie acties bier, suiker en kleding werken alle drie hetzelfde. De standaard productiewaarde is altijd een. Door middel van gebouwen (bijvoorbeeld de bierbrouwerij) kan de productiewaarde verhoogd worden. Produceren kost niets en de geproduceerde goederen worden uit de voorraad genomen.
  • Handelen: Bij deze actie kan gekozen worden om goederen te verkopen of om bouwmaterialen te kopen. Er mag niet gekocht en verkocht worden in dezelfde actie.
    • Het verkopen van goederen gebeurt met de eigen schepen. Ieder schip kan maar één goederensoort meenemen. De prijs van de goederen wordt bijgehouden op het goederenspoor. Het verkopen van goederen heeft geen invloed op de prijs.
    • Het kopen van bouwmaterialen gaat volgens een tabel. Er zijn drie verschillende materialen: hout, steen en kerkklokken. Een speler bepaald hoeveel materialen hij wil kopen en kijkt in de tabel hoeveel de totaalprijs is. Eén materiaal kost bijvoorbeeld twintig pond, maar vier materialen kosten tweehonderd pond.
  • Scheepswerf: Hier kunnen speler nieuwe schepen bouwen. Een nieuw schip kost 1 hout en wordt in pier 3 geplaatst. Als pier 3 vol is, schuiven alle schepen een pier door, waarbij schepen die in pier 1 liggen terug naar de voorraad gaan. Het nummer van de pier geeft aan hoeveel goederenblokjes een schip kan verkopen.
  • Het bord

    Kerk: Hierbij kunnen donaties aan de kerk gedaan worden en kunnen donatiefiches gescoord worden.

    • Een speler mag geld en bouwmaterialen aan één kerk doneren. De donatiekosten zijn weergegeven in een tabel en worden steeds duurder. De eerste donatie is dus veel goedkoper dan de vijfde en laatste donatie. Voor iedere donatie mag de speler een donatiefiche van de bijbehorende kerk pakken en een donatieschijfje van zijn kleur op de bouwplaats van de kerk op het bord leggen. Bij de vijfde donatie is een kerk klaar en krijgt de speler die de donatie gedaan heeft extra punten.
    • Er zijn vijf verschillende donatiefiches die ieder op een andere manier punten opleveren. Er zijn fiches die standaard vijf punten opleveren, die twee punten per schip opleveren, enz. Aan het eind van de kerkactie mag een speler nooit meer dan één fiche per soort bewaren. Heeft een speler meerdere fiches van een soort, dan moeten de overigen op dat moment gescoord worden.
  • Gilde: Deze actie geeft spelers de mogelijkheid om gebouwen te bouwen. Elk gebouw kost één hout en één steen en een speler mag zoveel gebouwen bouwen als hij wil. De gekochte gebouwen komen voor de speler te liggen en voor elk gebouw moet een dorpeling op het speelbord geplaatst worden. Een dorpeling mag alleen aangesloten worden aan een andere dorpeling van dezelfde kleur, of in een district waar de speler een donatie heeft gedaan. De positie van deze dorpelingen is belangrijk voor sommige donatiefiches. Als een productiegebouw gebouwd wordt, daalt de prijs van dat goed tien pond. De meeste andere gebouwen leveren geld op, bijvoorbeeld tien pond per dorpeling op het speelbord (ook van andere spelers).

Het spel is afgelopen als alle kerken gebouwd zijn. Op dit moment worden alle nog niet gescoorde donatiefiches gescoord, mogen spelers bouwmaterialen en goederen verkopen voor vijftig pond per stuk en mag nog een punt gekocht worden voor elke honderd pond. De speler met de meeste punten wint het spel en mag zich meest invloedrijke inwoner van Hamburgum noemen!

Tips en opmerkingen

Vergeet niet donaties aan de kerken te maken. Gebouwen, schepen en een hoge productie zijn nuttig, maar leveren zelf geen punten op. Punten worden gescoord door donaties aan de kerk. Ook is het belangrijk om efficiënt met acties om te gaan. Het is beter om in een actie meerdere donaties te doen of meerdere goederen te verkopen.

Oordeel recensent

Hamburgum is een strategisch spel wat draait om het opzetten van een goed lopende economie. Er moeten goederen geproduceerd worden om bouwstoffen te kopen die uiteindelijk punten opleveren. Dit zorgt vaak voor moeilijke keuzes en zorgt voor voldoende diepgang in het spel. Het speelt vlot omdat je toch steeds maar één actie hebt, maar de acties zijn uitgebreid genoeg om toch steeds weer goed te moeten nadenken.

Dit spel werd ons geschonken door PD Verlag