Spelgegevens
Naam spel | Rallyman |
Spelbedenker | Jean-Christophe Bouvier |
Vormgeving | Philippe Bouvier |
Uitgever | Rallyman.fr |
1-4 | 9+ | 45 minuten |
40,00 | dobbel/race |
De eerste indruk
Al zeven lange jaren is Sébastien Loeb wereldkampioen rally rijden. Nu krijgen wij, het gewone volk, de kans om in zijn huid te kruipen en zelf een rally te rijden. Het enige wat we hoeven te doen is Rallyman te kopen en zelf een rallyman te worden. En wie weet worden we ooit, binnen onze vriendenkring, een nog grotere legende dan Sébastien Loeb.
De voorbereiding
Voordat er ook maar een meter gereden kan worden moet er natuurlijk wel een parcours gekozen worden. Dit gebeurt gezamenlijk door een aantal borden (van de vier beschikbare) tegen elkaar te leggen. Hierdoor ontstaat een parcours. Op het scoreblok kan dit parcours ingevuld worden met behulp van letter-cijfer codes. Verder neemt iedere speler een auto en een dashboardkaart. De dashboardkaart geeft aan hoeveel schade een auto heeft.
Spelverloop
Als een speler aan de beurt is mag deze een aantal dobbelstenen gooien. Iedere dobbelsteen komt overeen met een versnelling (1-5) en er zijn twee gaspedaaldobbelstenen. Uiteraard begint het spel in de eerste versnelling, maar in de daarop volgende beurten mag steeds de huidige versnelling of een versnelling hoger of lager gekozen worden. De speler bepaalt zelf welke dobbelstenen gegooid worden, maar een dobbelsteen mag nooit twee keer in een beurt gegooid worden. Er mag ook nooit een dobbelsteen overgeslagen worden, dus na versnelling twee volgt altijd versnelling één of drie. De gaspedaaldobbelstenen zijn niet voorzien van een cijfer en kunnen altijd gebruikt worden om een extra vakje te zetten zonder te schakelen. Voor elke gegooide dobbelsteen wordt de auto een vakje vooruit gezet. Aan het eind van de beurt wordt een versnellingskaart gepakt met hetzelfde getal als de laatst gebruikte versnelling. Onder op deze kaart staat aangegeven in seconden hoe lang de beurt geduurd heeft. Hoe hoger de versnelling, hoe korter de tijd. Al deze kaarten opgeteld leiden straks tot een eindtijd.
In de bochten wordt aangegeven met een getal hoe hard er gereden kan worden. Dit getal komt overeen met de maximale versnelling om goed door die bocht te komen. Ook zijn er nog oneffenheden in sommige wegen. Ook hier staat aangegeven met welke versnelling daar overheen gereden kan worden. Wordt er sneller gereden, dan springt de auto een vakje verder.
Op elke versnellingsdobbelsteen staan twee gevarentekens en op de gaspedaaldobbelstenen staat ook een gevarenteken. Gooit een speler drie gevarentekens, gaat een speler te snel over een oneffenheid of door een bocht, dan leidt dat tot controleverlies. Controleverlies resulteert in een minuut straftijd (de achterkant van de versnellingskaart) en schade. Voor elk schadefiche mag een versnellingsdobbelsteen minder gegooid worden. Na controleverlies moet altijd vertrokken worden in de eerste versnelling.
Belangrijk om in de gaten te houden is de beurtvolgorde. In de eerste ronde is alleen de startspeler aan de beurt. In de tweede ronde zijn de startspeler en de tweede speler aan de beurt. In de derde ronde zijn de eerste drie spelers aan de beurt en vanaf de vierde ronde zijn alle spelers aan de beurt. Dit voorkomt dat spelers elkaar teveel in de weg rijden.
Tips en opmerkingen
In de regels staat dat er drie etappes gereden moeten worden, maar dat is, behalve voor de echte fans, wat veel. Eén etappe zal voor de meeste spelers wel voldoende zijn.
Voor gevorderde spelers zijn er nog een aantal varianten bijgevoegd. Een aantal of alle speelborden kunnen omgedraaid worden naar de winterkant. Deze zijn, door het dikke pak sneeuw, moeilijker te rijden en indien slechts een deel van de borden omgedraaid is, moet ook nog gekozen worden tussen winter- of zomerbanden.
Ook zijn er secondefiches die verdient kunnen worden doordat alle dobbelstenen tegelijk gegooid worden. Hierdoor is er een groter risico op controleverlies en als beloning voor het genomen risico mag de speler evenveel secondefiches pakken als hij dobbelstenen gegooid heeft. Het aantal secondefiches wordt aan het eind van de etappe van de eindtijd afgetrokken.
Oordeel recensent
Het is belangrijk om niet te lange etappes te kiezen, want dan wordt het spel snel langdradig. Ook kan het helpen om meteen al met de secondefiches te spelen. Dat voegt net weer iets toe, zonder het spel heel veel moeilijker te maken. Rallyman is een leuk tussendoortje wat zeker niet te lang moet duren, want dan wordt het snel saai. De op de doos aangegeven 45 min. is een mooie richttijd, maar veel langer moet het echt niet duren en als er drie etappes gereden worden is deze tijd absoluut niet haalbaar.
Hoe is dit spel in vergelijking met Formula Dé?
Er zijn heel veel vergelijkingen, maar het grootste verschil is dat je bij Formula De met z’n allen tegen elkaar speelt, terwijl je bij Rallyman met z’n allen een zelfde parcours aflegt, maar dit doe je om ter snelst. De speler die eerst aankomt is dus niet noodzakelijk de winnaar.
Je kan rallyman dus ook makkelijk alleen spelen en zo proberen je baanrecord te verbeteren.
Een ander verschil is dat je bij Formula Dé een dobbelsteen (versnelling) kiest en afhankelijk daarvan nog een aantal vakken vooruit gaat, bij Rallyman betekent gewoon elke gegooide dobbelsteen 1 vak vooruit.
Ook is de kans op schade bij Rallyman een stuk groter als bij Formula Dé. Bij Formula Dé moet je een 1 gooien om schade te krijgen en dan is het nog niet echt ernstig, bij Rallyman krijg je sneller schade en is het ernstiger, omdat je meteen een dobbelsteen minder mag gooien.