Met Space Maze naar Spiel – het productieproces

Eindelijk is het zover, een fabriek in China is nu houten aliens aan het maken die uit mijn hoofd zijn ontsproten. Als je mijn eerdere blogs hebt gelezen weet je dat daar een lang proces aan vooraf is gegaan, dus je kunt je wel voorstellen dat ik behoorlijk zenuwachtig ben. Vooral deze laatste weken waren enorm stressen, er zijn op het laatste moment nog allerlei dingen veranderd, zelfs de hele opbouw van een speelronde heb ik op het laatste moment nog omgegooid!

Nu denk je natuurlijk dat het niet slim is om op het laatste moment nog iets te veranderen, maar ik heb het wel degelijk getest. De verandering is echt een grote verbetering en maakt het spel af, en dat komt eigenlijk mede dankzij jullie.

Tijdens het testen van het spel bij verschillende spelverenigingen zat het me steeds dwars dat een speelronde veel te lang duurt, dit kwam vooral door het feit dat je al je geplande acties al moest laten zien voordat je ze gebruikt, daardoor kunnen je tegenspelers gaan proberen alles te analyseren en duurt een beurt soms heel erg lang.

Om dit te voorkomen heb ik de regels veranderd, een speelronde bestaat nog slechts uit twee fasen: Tijdens de actiefase gooit de startspeler de dobbelstenen en mag hij er als eerste één kiezen en direct gebruiken, op dat moment kan hij dus kiezen om een actiekaart uit zijn hand op zijn bedieningspaneel te leggen en vervolgens meteen te gebruiken. Zo wordt er om de beurt één actie uitgevoerd totdat iedereen drie keer aan de beurt is geweest, daarna komt de opschoningsfase en is de ronde afgelopen (wil je graag de complete spelregels lezen ga naar www.wackyworks.nl of zoek het spel op BGG).

Maar het veranderen van de regels is niet het enige waar ik mee bezig ben geweest de laatste tijd. Zo moesten er snijlijnen worden gemaakt voor alle kartonnen delen, er moesten werktekeningen komen voor de houten aliens die precies op maat zijn zodat het Relikwie speelstuk er goed op blijft zitten en moest het spelregelboekje worden voorzien van hoge resolutie plaatjes en een professionele opmaak. Als je dan Bedenkt dat ik geen opleiding heb gehad op het vlak van ontwerp begrijp je wel dat het een hectische tijd is geweest, maar ik heb wel veel geleerd!

Zoals ik al zei zijn de spellen nu in de maak in China, eind augustus zullen er duizend stuks de Nederlandse grens passeren. Tot die tijd zal ik me bezig gaan houden met het promoten van het spel, ik wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen het spel laten spelen. Ook zal ik een ontwerp gaan maken voor onze stand op Spiel, ik wil graag dat het er goed uit komt te zien zodat we toch opvallen tussen al die andere stands. Heb jij een leuk idee voor de stand? Laat het me weten!

Er bestaat ook al de optie om het spel te reserveren, voor degenen die dat doen is er zelfs een gratis promo in de vorm van speciale actiekaarten die niet in het basisspel zitten! Ben je geinteresseerd? Ga naar onze website voor meer informatie. www.wackyworks.nl

Auteur: wackyworks

Ik ben sinds januari 2011 begonnen met mijn eigen bedrijf Wacky Works om mijn bordspelconcepten op de markt te brengen. Ik ben heel mijn leven al bezig met spellen, naast bordspellen ben ik ook veel bezig met videogames en sport. Ik vind het interessant hoe spellen in elkaar zitten en kan heel vrolijk worden van de interactie met anderen die spellen teweeg brengen.